متن خبر

نتیجه یک مطالعه جدید: افراد بیشتری در حال دوری از اخبار هستند

نتیجه یک مطالعه جدید: افراد بیشتری در حال دوری از اخبار هستند

شناسهٔ خبر: 564261 -




نتیجه یک مطالعه بین‌المللی نشان می‌دهد که افراد بیشتری با «افسرده‌کننده» و «کسل‌کننده» خواندن اخبار، در حال دورشدن از این صنعت هستند.

بی‌بی‌سی براساس گزارش دانشگاه آکسفورد توضیح می‌دهد که از هر 10 نفر، تقریباً چهار نفر (39 درصد) از مردم سراسر جهان اعلام کرده‌اند که گاهی اوقات از اخبار دوری می‌کنند. در سال 2017، این آمار 29 درصد بوده است. به گفته محققان، جنگ روسیه و اوکراین و مسائل مربوط به خاورمیانه احتمالاً باعث افزایش این میزان شده است.

برای انجام این مطالعه، 94943 بزرگسال از 47 کشور طی ماه‌های ژانویه و فوریه مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. فقط 46 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که بسیار به اخبار علاقه‌مند هستند، در صورتی که این میزان در سال 2017، 63 درصد بوده است.

البته این گزارش همچنین نشان می‌دهد که انتخابات در چند کشور، از جمله ایالات متحده، باعث افزایش علاقه به اخبار شده است. با این حال روند کلی نزولی است.

«نیک نیومن»، محقق اصلی این مطالعه، به بی‌بی‌سی او میگوید :

«در سال‌های گذشته صنعت اخبار مشخصاً چالش‌های بسیار سختی داشته است. همه‌گیری [و] جنگ‌ها را داشته‌ایم، پس این یک واکنش کاملاً طبیعی است که مردم بخواهند از اخبار دور شوند، چه برای محافظت از سلامت روان خود یا اینکه صرفاً بخواهند روی زندگی خود تمرکز داشته باشند.»

همچنین براساس این گزارش، بیشتر افرادی که تصمیم گرفته‌اند به دلایل خود از اخبار دوری کنند، زنان و افراد جوان‌تر هستند. علاوه بر این، اعتمادی که نسبت به اخبار وجود دارد همچنان 40 درصد است، اما در مجموع 4 درصد کمتر از دوران اوج همه‌گیری است.

افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی برای دریافت اخبار

نکته قابل‌ذکر دیگر اینکه مخاطبان منابع خبری سنتی مانند تلویزیون و روزنامه‌های چاپی به شدت کاهش یافته است و جوانان ترجیح می‌دهند اخبا‌ر را به صورت آنلاین یا از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

در بریتانیا، تقریباً سه چهارم مردم (73 درصد) گفته‌اند که اخبار خود را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنند. برای مقایسه 50 درصد شرکت‌کنندگان از تلویزیون و فقط 14 درصد از روزنامه‌های چاپی کمک می‌گیرند.

محبوب‌ترین شبکه اجتماعی برای اخبار نیز همچنان فیسبوک است، اگرچه محبوبیت آن در درازمدت در حال کاهش است. یوتیوب و واتس‌اپ نیز منابع خبری مهمی برای بسیاری از افراد هستند، در حالی که محبوبیت تیک تاک نیز در حال افزایش است.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است