متن خبر

نبیوس پس از قطع روابط با روسیه و یاندکس، تجارت نزدک را از سر می گیرد

نبیوس پس از قطع روابط با روسیه و یاندکس، تجارت نزدک را از سر می گیرد

شناسهٔ خبر: 790722 -




Nebius، شرکتی که قبلاً با نام Yandex شناخته می شد و اکنون روی زیرساخت های ابری برای استفاده از هوش مصنوعی (معروف به "محاسبات AI") متمرکز شده است، قرار است یک بار دیگر تجارت در بازارهای عمومی را آغاز کند - بیش از دو سال پس از توقف معاملات نزدک به دلیل تحریم های اقتصادی اعمال شده. در پی حمله روسیه به اوکراین در سال 2022.

این شرکت مستقر در هلند در حال رقابت برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران برجسته اروپا در فضای رو به رشد "GPU-as-a-a-service" است و در موقعیتی منحصر به فرد قرار دارد - از بسیاری جهات یک استارتاپ است زیرا در حال شروع دوباره به عنوان یک است. کسب و کار جدید، اما یک شرکت عمومی بودن به این معنی است که هر کسی می تواند در آن به عنوان جایگزینی برای هایپرمقیاس کننده های معمول ایالات متحده مانند آلفابت یا مایکروسافت سرمایه گذاری کند.

در سال 1997 تاسیس شد، اکثر مردم Yandex را به عنوان "Google of Russia" می شناسند که همه چیز را از موتورهای جستجو و محصولات تبلیغاتی گرفته تا نقشه ها و وسایل نقلیه خودران می سازد. بازار اصلی Yandex روسیه داخلی آن به اضافه تعداد انگشت شماری از کشورهای همسایه بود، با این حال مادر آن یک هلدینگ هلندی به نام Yandex NV بود که در سال 2011 در Nasdaq عمومی شد و پس از آن سه سال بعد در بورس مسکو یک فهرست ثانویه عرضه شد.

Yandex NV به‌عنوان یک شرکت سهامی عام عملکرد خوبی داشت و در پایان سال 2021 به ارزش 31 میلیارد دلار رسید، قبل از اینکه درگیری روسیه و اوکراین مجموعه‌ای از تحریم‌های جهانی را علیه شرکت‌های منطقه و همچنین افراد آغاز کرد. آرکادی ولوژ، بنیانگذار و مدیر عامل یاندکس، پس از اینکه اتحادیه اروپا او را در فهرست تحریم قرار داد، مجبور به استعفا شد، اگرچه در مارس 2024 از فهرست حذف شد و این امر راه را برای بازگشت او به عنوان مدیر عامل نسخه بعدی Yandex NV هموار کرد.

نسخه بعدی Nebius است و تجارت آن بر اساس یکی از معدود دارایی های باقی مانده Yandex NV در خارج از روسیه است: یک مرکز داده فنلاند و تجارت ابری هوش مصنوعی به نام Nebius AI. نهاد جدید به طور رسمی در ماه ژوئیه ظهور کرد و برنامه های خود را برای تبدیل شدن به یک "رهبر محاسباتی هوش مصنوعی اروپایی"، شبیه به چیزی مانند CoreWeave ترسیم کرد - شرکتی که همچنین در حال گسترش به اروپا است و حجم زیادی از سهام و بدهی را افزایش می دهد. مسیر

در حالی که نزدک در سال 2022 گفته بود که Yandex و چندین شرکت دیگر وابسته به روسیه را از فهرست خارج می‌کند، Yandex درخواست تجدید نظر کرد و Nasdaq موافقت کرد که فهرست خود را حفظ کند - اما همچنان که در حال قطع روابط با روسیه بود، تجارت خود را متوقف کرد. با پایان یافتن این روابط در اوایل سال جاری و 2 میلیارد دلار در بانک از فروش دارایی‌های روسیه، ولوژ در آن زمان بيان کرد که قصد دارد نبیوس را به عنوان یک شرکت سهامی عام ادامه دهد، زیرا این راه آسان‌تر و ارزان‌تر برای دسترسی به سرمایه است. یک تجارت بسیار سرمایه بر است.

Volozh در بیانیه ای گفت: "جاه طلبی ما ایجاد یکی از بزرگترین مشاغل زیرساخت هوش مصنوعی در جهان است. " این امر مستلزم دسترسی به تخصص فناورانه، واحدهای پردازش گرافیکی و سرمایه است. اینها دقیقاً همان چیزی است که ما داریم.»

Nebius بيان کرد سهام عادی کلاس A آن از دوشنبه 21 اکتبر 2024 از سر گرفته می شود.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است