متن خبر

میلیاردر ژاپنی ماموریت خصوصی ماه دیار سفینه ماه را قطع کرد

میلیاردر ژاپنی ماموریت خصوصی ماه دیار سفینه ماه را قطع کرد

شناسهٔ خبر: 480620 -




میلیاردر ژاپنی که اسپیس ایکس را برای یک ماموریت خصوصی در اطراف ماه با موشک استارشیپ سفارش داده بود، به طور ناگهانی این پروژه را لغو کرد و دلیل آن عدم اطمینان مداوم در مورد زمان آماده شدن پرتابگر برای پرواز است.

یوساکو مائزاوا، حامی این پروژه، در X گفت: «من قرارداد را در سال 2018 بر اساس این فرض امضا کردم که dearMoon تا پایان سال 2023 راه اندازی خواهد شد. هنوز مشخص نیست که Starship چه زمانی می تواند پرتاب شود.

ماموریت ماه عزیز برای اولین بار در سال 2018 اعلام شد - زمانی که استارشیپ با نام موشک فالکون بزرگ شناخته می شد - و قرار بود این اولین پرتاب استارشیپ باشد که انسان ها را به دور ماه و برمی گرداند. در آن زمان، دو طرف گفتند که در اوایل سال 2023 سفری 240000 مایلی را هدف قرار داده‌اند.

مائزاوا هشت نفر را معرفی کرد که او را در ماموریت در اواخر سال 2022 همراهی می‌کردند، با خدمه شامل تیم داد از هر روز فضانورد، TOP بت کره جنوبی و تهیه‌کننده موسیقی استیو آئوکی. در آن مرحله، برنامه اعلام شده عمومی در وب سایت dearMoon همچنان به جدول زمانی 2023 حفظ می شد. اما چهار سال پس از اعلام پروژه، از آنجایی که استارشیپ تا آن زمان هنوز حتی یک پرواز آزمایشی مداری انجام نداده بود، بسیار آشکار شد که تاریخ پرتاب هدف غیرممکن است. این پروژه در نوامبر گذشته به طور نامحدود به تعویق افتاد.

به نظر می رسد لغو این هواپیما حداقل برای برخی از خدمه غافلگیرکننده بوده است. داد گفت: «اگر می دانستم این موضوع ظرف یک سال و نیم پس از اعلام عمومی به پایان می رسد، هرگز با آن موافقت نمی کردم. ما هیچ اطلاع قبلی از این احتمال نداشتیم. من نظرات خود را حتی قبل از اعلام این خبر بیان کردم که بعید است ماه عزیز در چند سال آینده اتفاق بیفتد.

ریانون آدام، عکاس ایرلندی، که برای این ماموریت نیز انتخاب شده بود، جذاب‌تر بود: «به‌عنوان فردی با مغز انتقادی، بسیاری از این کارها، به‌ویژه با توجه به جدول زمانی، منطقی نیست. من هرگز باور نمی کردم که در سال 2023 یا 2024 می رویم.

گزارشات در آن زمان حاکی از آن بود که اسپیس ایکس به دنبال گردشگری فضایی به عنوان راهی برای تامین بودجه توسعه موشک عظیم و بسیار پیچیده است. در حالی که نه اسپیس ایکس و نه مائزاوا هرگز مبلغ پیش پرداخت قابل توجهی را برای این پرواز فاش نکرده اند، ماسک در طی رویدادی که ماموریت را اعلام کرد، بيان کرد که این "مبلغی غیر پیش پا افتاده است که تاثیر مادی" بر هزینه های توسعه موشک خواهد داشت.

اما کسب و کار اسپیس ایکس از سال 2018 به طور قابل توجهی تغییر کرده است: از آن زمان، این شرکت به تعدادی نقاط عطف چشمگیر دست یافته است، از جمله صدور گواهینامه و پرواز فضاپیمای دراگون خدمه خود برای فضانوردان، آنلاین کردن صورت فلکی اینترنتی ماهواره ای Starlink و افزایش سرعت پرتاب موشک فالکون به تقریباً 100 در سال در سال 2023. (این شرکت در مسیر شکستن رکورد خود در سال جاری است. )

این شرکت همچنین قراردادی مهم از ناسا برای استفاده از نسخه ای از Starship به عنوان فرودگر ماه برای برنامه Artemis آژانس منعقد کرد و این بدون شک به طور قابل توجهی اولویت های SpaceX را تغییر داد. گردشگری فضایی باید به سمت منافع بزرگ ترین مشتری خود حرکت می کرد.

ارزش SpaceX به طور پیوسته افزایش یافته است و اشتهای سرمایه گذاران برای سهام SpaceX تقریبا سیری ناپذیر به نظر می رسد. در پایان سال 2018، ارزش این شرکت 30.5 میلیارد دلار بود. از ماه گذشته، طبق گزارش‌ها، این شرکت در حال تحلیل پیشنهاد مناقصه‌ای بود که ارزش شرکت را حدود 200 میلیارد دلار می‌ کرد. در همین حال، تحقیقات فضایی و سازمان خبری Payload Research تخمین زده است که SpaceX احتمالاً درآمد خود را در سال 2023 در مقایسه با سال قبل دو برابر کرده و به 8.7 میلیارد دلار رسیده است.

به نظر می رسد که بخت مائزاوا نیز تغییر کرده است. طبق گفته فوربس، دارایی خالص او اکنون 1.4 میلیارد دلار است که فقط نصف مقداری است که در زمان معرفی dearMoon بود. مائزاوا همچنین در سال 2021 هنگامی که با یک کپسول روسی سایوز در یک سفر 12 روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی به همراه شرکت فضایی خصوصی Space Adventures پرواز کرد، خارش فضایی خود را خراش داد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است