متن خبر

مهربانی با سینما لازم و ضروری است

مهربانی با سینما لازم و ضروری است

شناسهٔ خبر: 440815 -




از شروع سالجاری اما سینمای ایران در بسیاری جهات وضعیت امیدوار کننده ای به خود گرفته است، با مرور کارنامه سینمای ایران در چند ماه گذشته و در روزها یی که به ماه مهر و مهر سینما رسیده ایم این نکته به خوبی مشهود است که سینما در حوزه ساخت و تجهیز سالن های نمایش و در زمینه های زیر ساختی و حمایت های عدالت محور در گستره جغرافیای کشور حضوری پررنگ و قابل اعتنا داشته است. تکرار افتتاح سالن های نمایش و نوسازی و تجهیزناوگان سینمای کشور در این روزها نشان می دهد در این میدان دست پر بوده ایم و می توان به تاثیر گذاری مثبت این اقدامات بر افکار عمومی مردم خوش بین بود و آینده ای روشن را برایش متصور شد.

از نگاهی دیگر و با دیدی خوشبینانه به رویداد "مهر سینما" در دومین سال برگزاری می توان گفت: این ویژه برنامه های سینمایی که با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور طراحی و در حال اجر است می تواند با توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری و توجه به تکریم فعالان سینمای ایران و پیشکسوتان هنر سینما گامی مثبت در جهت بهبود اوضاع و احوال سینمای افول کرده ما باشد. پر واضح است که برگزاری این گونه برنامه های ویژه مناسبتی می تواند در راستای اهداف و کلان برنامه های رشد و تعالی سینمای ایران مفید بوده و به مثابه محرک و مشوقی قوی آغازگر حرکت روبه رشد سینما در کشور باشد.

وجود سینما نیاز مهم برای پر کردن اوقات فراعت مردم است و اهمیت آن در همه جا حس می شود. در عین حال سینما صنعتی فرهنگساز است که نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت افراد و جوامع و شیوه و سبک زندگی داشته و دارد. از باب اهمیت و توجه به سینما در جغرافیای منطقه ای، به جز ترکیه که در صنعت ساخت و صادرات فیلم و سریال صاحب موفقیت های جهانی شده میتوان به عربستان سعودی اشاره کرد که این روزها توجه ویژه ای به سینما دارد و با پاداش‌ها و طرح‌های تشویقی که برای سازندگان فیلم و سریال در نظر گرفته است، قصد دارد تا جغرافیای کشورش را در فیلم‌های بین‌المللی به نمایش بگذارد. با این اوصاف اما ایران جزء کشورهای دارای صنعت بزرگ سینماست، و همواره سینمای ایران مورد توجه فعالان سینمایی دنیاست و معمولا جوایز مهم سینمایی جهانی در عرصه فیلم دریافت می کند، و در عین حال تنها کشوری هستیم که مدعی سینمای شریف، پاک و نجیب در جهانیم و همین نکته مهم ما را بس که تلاش کنیم برای حفظ و نگهداری و یافتن راه‌هایی برای توسعه‌ سینما و تولید آثار خوب برای استفاده مردمی که به نجابت و شرافت این سینما افتخار می کنند.

«مهر سینما» در دومین سال برگزاری به عنوان یک طرح انگیزشی در سینما می تواند فضا و تجربه ای تازه ایجاد کند برای تکرار حضور پرشور مردم درسالن های سینما و استمرار این حضور می تواند باعث رونق مالی و ایجاد انگیزه برای امکان بهره گیری از دیگر محیط هایی که قابلیت نمایش عمومی فیلم های سینما را دارند نظیر سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و حتی پارک ها شود. مدیریت سازمان سینمایی معتقد است که با رویکرد عدالت فرهنگی در بخش فرهنگ و هنر و در راستای عدالت فرهنگی و تمرکززدایی - که سینما نیز جزئی از آن است - حضورش در پهنه استان‌ها جدی‌ است و با تکیه بر جذب توان نهاد های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق غیر مرکز می تواند با افزایش فضای نمایش فیلم و سالن سازی در استان ها و مناطق محروم باعث توسعه زیر ساخت‌های سینمایی، رونق اکران وعرضه فیلم در مناطق غیر برخوردار شود. گفتنی است با توجه به استعدادهای بسیارخوبی که در شهرها و استان‌های مختلف داریم مهربانی با سینمای ایران در قالب ویژه برنامه های " مهر سینما" یا هر برنامه دیگر در رشد و توسعه زیر ساختهای فرهنگی و هنری لازم و ضروری است؛ وبر مدیران سینمایی تکلیف است که با حمایت از فعالان فرهنگی هنری و حوزه های موثر در این عرصه، دامنه های رشد هنر صنعت سینما را در سراسر کشور فراهم و مهیا سازند؛ صد البته قابل درک است که در این راه صرفأ دولت نمی تواند صفر تا صد کار را به عهده بگیرد و در نهایت این کار بدون حمایت اهالی سینما، صاحبان فیلم‌ها و سینماداران قابل اجرا نیست.

از سختی ها و مشکلات پیش روی سینما در حال گذر هستیم، با رکورد شکنی های شیرین " فسیل" از تلخ کامی های جامعه گذشتیم و کابوس کرونا و محدودیت های تلخ و ترسناکش را پشت سر گذاشتیم و ایمان داریم که بعد از این روزهای خوبی برای سینما رقم خواهد خورد با آشتیِ دوباره مردم با سینما.

۵۷۵۷

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است