متن خبر

من از 20 سال پیش که فایرفاکس راه اندازی شد یک کاربر قدرتمند فایرفاکس بوده ام – اینجاست که چرا هنوز کروم و سافاری را شکست می دهد.

من از 20 سال پیش که فایرفاکس راه اندازی شد یک کاربر قدرتمند فایرفاکس بوده ام – اینجاست که چرا هنوز کروم و سافاری را شکست می دهد.

شناسهٔ خبر: 811604 -




نماد فایرفاکس
اعتبار تصویر: PixieMe/Shutterstock (اعتبار تصویر: Shutterstock)

چند هفته پیش تولد من بود و انگار این باعث نمی شد که به اندازه کافی پیر شوم، مرورگر فایرفاکس امروز دقیقا 20 ساله شده است. بله، نسخه 1.0 فایرفاکس در 9 نوامبر 2004 راه اندازی شد - و من تقریباً تا زمانی که زنده است از آن استفاده کرده ام، آن را در اواسط نوبتی برداشته و روی هر رایانه ای که در سال های گذشته استفاده کرده ام بارگذاری می کنم. .

در تمام این مدت، من با فایرفاکس ضخیم و نازک (و تسلط فزاینده کروم) گیر کرده ام. برای من واضح است که فایرفاکس همیشه چند کار را بسیار بهتر از رقبایی مانند کروم و سافاری انجام داده است – کارهایی که بعید است این مرورگرهای وب هرگز با آنها مطابقت داشته باشند.

درست از زمانی که شروع به استفاده از فایرفاکس کردم، چیزی که مرا به سمت آن کشاند، موضع قوی آن در مورد حفظ حریم خصوصی بود. همیشه برای من مهم بوده است که داده‌های من متعلق به خودم باشد و به هیچ‌کس دیگر برای سود فروخته نشود. همیشه نمی‌توان جلوی این اتفاق را گرفت، اما با فایرفاکس، این کار بسیار آسان‌تر است.

به این دلیل که فایرفاکس انواع ردیاب‌هایی را که می‌توانند به حریم خصوصی شما نفوذ کرده و شما را در سراسر وب دنبال کنند، مسدود می‌کند. کوکی‌ها جدا می‌شوند تا از ایجاد تصویری دقیق از شما جلوگیری کنند، و فایرفاکس دسترسی به داده‌هایی را محدود می‌کند که می‌توانند برای ایجاد «اثرانگشت» دیجیتالی از عادات مرور شما توسط وب‌سایت‌ها و سرویس‌های با وجدان کمتر استفاده شوند.

این فقط سطح آپشن های محافظت از حریم خصوصی آن را خراش می‌دهد، و من همچنان خوشحالم که هر زمان که از وب استفاده می‌کنم آنها را در اختیار دارم.

مشکل حریم خصوصی کروم

رندر گرافیکی مرورگر وب موزیلا فایرفاکس.

(اعتبار تصویر: Growtika / Unsplash)

به گوگل کروم نگاهی بیندازید و کنتراست آن بسیار زیاد است. کروم به‌طور پیش‌فرض ردیاب‌ها را مسدود نمی‌کند، و همچنین مسدود کردن اثر انگشت را ارائه نمی‌کند. وب سایت هایی را که بازدید می کنید نظارت می کند و از این داده ها برای ارسال تبلیغات هدفمند به شما استفاده می کند. در حالی که می‌توانید برخی از موضوعاتی را که شناسایی می‌کند مسدود کنید، نمی‌توانید از یافتن موضوعات تبلیغاتی دیگر برای اشتراک‌گذاری با وب‌سایت‌ها جلوگیری کنید. چه بخواهید چه نخواهید، داده های خصوصی شما را می فروشد.

در حالی که گوگل اجرای آپشن های طرفدار حفظ حریم خصوصی را در نظر گرفته است، اما زمانی که آشکار شد که چقدر می‌تواند بر تبلیغ‌کنندگان شخص ثالث و کارگزاران داده تأثیر بگذارد، اغلب عقب‌نشینی می‌کند. فقط به جعبه ایمنی حریم خصوصی نگاه کنید، که Google به طور قابل توجهی آن را کاهش داده است، یا به روشی که Google اغلب از الگوهای به اصطلاح تاریک استفاده می کند تا شما را به اشتراک گذاری هر چه بیشتر از داده های خود ترغیب کند.

در نهایت، ما نباید از رفتار کروم تعجب کنیم. گوگل بزرگترین شبکه تبلیغاتی جهان را اداره می کند و انگیزه ای داخلی برای نقض حریم خصوصی شما دارد (و محدود کردن کارهایی که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید). تا زمانی که اجرای خط‌مشی‌هایی که اطلاعات شما را ایمن نگه می‌دارد، به نتیجه نهایی آن لطمه بزند، تلاش‌های Google برای حفظ حریم خصوصی همیشه نیمه کاره خواهد بود. بالاخره پول صحبت می کند.

همه چیز برای فایرفاکس متفاوت است، زیرا توسط موزیلا، گروهی که حفظ حریم خصوصی را سرلوحه کار خود قرار می دهد، توسعه یافته است. فایرفاکس نیز منبع باز است، پس می‌دانید دقیقاً چه چیزی دریافت می‌کنید، بدون اینکه نگران بدی‌های پنهانی باشید که وارد تجربه مرور شما می‌شوند. به عبارت دیگر، آن نقطه مقابل کروم است.

کنش‌ها بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند، و موزیلا فقط صحبت نمی‌کند - بلکه به آنچه وعده داده است عمل می‌کند، حتی زمانی که آپشن های آن ممکن است به توانایی آن در کسب درآمد از کاربرانش آسیب برساند.

در مقابل، واضح است که در مورد کروم اینطور نیست و هرگز هم نخواهد بود. من می دانم که ترجیح می دهم به کدام مرورگر اعتماد کنم.

چرا من فقط از سافاری استفاده نمی کنم؟

در <a href= این تصویر، لوگوی موزیلا فایرفاکس بر روی یک تلفن همراه اندرویدی نمایش داده شده است. " srcset="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-320-80.jpg 320w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-480-80.jpg 480w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-650-80.jpg 650w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-970-80.jpg 970w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-1024-80.jpg 1024w, https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk-1200-80.jpg 1200w" sizes="(min-width: 1000px) 970px, calc(100vw - 40px)" loading="lazy" data-pin-media="https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q5mLqsPPwgBfXV2qFr2aEk.jpg">

(اعتبار تصویر: تصویرسازی از عمر مارکز/SOPA Images/LightRocket از طریق گتی ایماژ)

اگر حریم خصوصی برای من یک اولویت است، چرا به مرورگر سافاری اپل تغییر نکرده ام؟ یک استدلال برای من وجود دارد که این کار را انجام دهم: مانند موزیلا، اپل به دلیل مواضع طرفدار حفظ حریم خصوصی مشهور است. سافاری به طور کلی سریعتر از فایرفاکس است و به آن کمک می کند بهترین های فایرفاکس و کروم را ارائه دهد.

اما یک مشکل وجود دارد: سافاری به دستگاه های خود اپل محدود می شود. من از Windows و macOS در زندگی روزمره خود استفاده می کنم، پس به چیزی نیاز دارم که در هر دستگاهی که دارم کار کند. Safari نمی تواند این کار را انجام دهد، و از آنجایی که Safari برای ویندوز در زمان وجودش چقدر ناامید کننده بود، من شک دارم که اپل در مورد گسترش مرورگر فراتر از محصولات خود خیلی نگران باشد.

در مقابل، من می‌توانم فایرفاکس را در هر یک از دستگاه‌هایم دریافت کنم و همانطور که انتظار دارم، با همه افزونه‌ها، نشانک‌ها و برگه‌ها درست در جایی که باید باشند، راه‌اندازی می‌شود. من می‌توانم برگه‌ای را از فایرفاکس در رایانه شخصی ویندوزی خود به فایرفاکس در مک یا آیفونم بفرستم و فوراً به دستم می‌رسد و به من اجازه می‌دهد هر دستگاهی را که استفاده می‌کنم از جایی که ترک کردم ادامه دهم.

این ترکیبی از سازگاری بین پلتفرم‌ها و اعتبارنامه‌های حفظ حریم خصوصی است که ۲۰ سال بعد همچنان از فایرفاکس استفاده می‌کنم.

یک کتابخانه عظیم از برنامه‌های گفت نی عالی را پرتاب کنید و من هر آنچه را که نیاز دارم از مرورگر موزیلا دریافت می‌کنم – هیچ جایگزینی وجود ندارد که کاملاً با آنچه می‌تواند انجام دهد مطابقت داشته باشد. با 20 سال کار، تصور می کنم تا دو دهه دیگر همچنان از فایرفاکس استفاده کنم.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

مشارکت کننده آزاد

الکس بلیک از اوایل دهه 1990 با کامپیوترها را فریب می داد و از آن زمان تا به حال یک یا دو چیز در مورد فناوری یاد گرفته است. هر چند بیشتر از دو چیز نیست. این تمام چیزی است که مغز او می تواند نگه دارد. علاوه بر TechRadar، الکس برای iMore، Digital Trends و Creative Bloq و غیره می نویسد. او قبلاً در مجله MacFormat ویراستار بود. این بدان معناست که او بیشتر دنیای اپل و آخرین محصولات آن را پوشش می‌دهد، اما ویندوز، تجهیزات جانبی رایانه، برنامه‌های موبایل، و خیلی چیزهای دیگر را نیز پوشش می‌دهد. وقتی نمی نویسد، می توانید او را در حال پیاده روی در حومه شهر انگلیسی و بازی در رایانه شخصی خود بیابید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است