ملاقات مُد و فضانوردی؛ از لباس جدید فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد
مُد احتمالاً آخرین مسئلهای باشد که هنگام طراحی یک لباس برای فضانوردانی که قرار است روی ماه قدم بگذارند، مدنظر قرار داده میشود. اما شرکتهای اکسیوم اسپیس و برند فشن ایتالیایی پرادا در یک همکاری عجیب لباس فضانوردان پروژه آرتمیس ناسا را طراحی کردهاند.
ناسا از سال ۱۹۸۲ که لباسهای فعلی EVA ساخته شد هیچ لباس فضایی جدیدی معرفی نکرده و از زمانی که برنامه آپولو در سال ۱۹۷۲ به پایان رسید، این سازمان هیچ لباس خاصی برای ماه نداشته است. برای پرکردن این شکاف، ناسا در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲۲۸ میلیون دلار به اکسیوم اسپیس داد تا نمونه بهبودیافته لباس آپولو را بسازد. اکسیوم اسپیس نیز برای این پروژه با برند مد ایتالیایی پرادا همکاری کرده است. لباسی که قرار است توسط این شرکت ساخته شود Axiom Extravehicular Mobility Unit نام دارد و هفته گذشته در کنگره بینالمللی فضانوردی در میلان در معرض دید عموم قرار گرفت.
پرادا و آکسیوم اسپیس طراحی لباس فضانوردان ناسا را برعهده گرفتهاند
در نگاه اول شاید عجیب باشد که یک شرکت برای طراحی لباس فضانوردانی که قرار است روی ماه فرود بیایند به سراغ برند مد و فشن برود، درحالیکه این پروژه بیشتر شبیه به یک پروژه مهندسی است. اما قانونی در مهندسی وجود دارد که او میگوید فرم از عملکرد پیروی میکند. برای مثال کنکورد یکی از زیباترین هواپیماهایی است که تابهحال ساخته شده است، اما هیچکس در هنگام ساخت به زیبایی آن توجه نکرده است. همین امر در مورد پلهای ساختهشده توسط «آیزامبارد کینگدام برونل» در دوران ویکتوریا نیز صدق میکند.
این برای اولینبار نیست که طراحان لباسهای فضانوردی به سراغ همکاری با برندهای مد و فشن میروند. برای نمونه، لباسهایی که فضانوردان اسپیس ایکس دراگون به تن میکنند با همکاری یکی از طراحان لباس هالیوود با نام «خوزه فرناندزم» طراحی شده است.
همچنین آژانس فضایی مأموریتهای سرنشیندار چین نیز بهتازگی از لباس فضانوردان این کشور برای پروژه فرود روی ماه رونمایی کرده که در طراحی آنها از عناصر سنتی چینی الهام گرفته شده است.
خبرکاو
ارسال نظر