متن خبر

مطالعه FTC “الگوهای تاریک” را پیدا می کند که توسط اکثر برنامه ها و وب سایت های اشتراک استفاده می شود

مطالعه FTC “الگوهای تاریک” را پیدا می کند که توسط اکثر برنامه ها و وب سایت های اشتراک استفاده می شود

شناسهٔ خبر: 641859 -




کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) به همراه دو شبکه بین المللی حمایت از مصرف کننده، روز پنجشنبه نتایج یک مطالعه را در مورد استفاده از "الگوهای تاریک" - یا تکنیک های طراحی دستکاری - که می تواند حریم خصوصی کاربران را به خطر بیاندازد یا فشار آورد، اعلام کرد. آنها برای خرید محصولات یا خدمات یا انجام اقدامات دیگری که در غیر این صورت انجام نمی دادند. در تجزیه و تحلیل 642 وب سایت و برنامه ارائه دهنده خدمات اشتراک، این مطالعه نشان داد که اکثریت (نزدیک به 76٪) حداقل از یک الگوی تیره و نزدیک به 67٪ از بیش از یک الگو استفاده می کنند.

الگوهای تاریک به طیف وسیعی از تکنیک‌های طراحی اشاره دارند که می‌توانند به‌طور نامحسوس کاربران را تشویق به انجام نوعی اقدام یا به خطر انداختن حریم خصوصی خود کنند. آنها به ویژه در بین وب سایت ها و برنامه های اشتراکی محبوب هستند و در سال های گذشته منطقه مورد توجه FTC بوده اند. به عنوان مثال، FTC از غول برنامه دوستیابی Match به دلیل اعمال کلاهبرداری شکایت کرد، که شامل ایجاد مشکل در لغو اشتراک از طریق استفاده از الگوهای تاریک بود.

انتشار گزارش جدید می تواند نشان دهنده این باشد که FTC در حال برنامه ریزی برای توجه بیشتر به این نوع کلاهبرداری مصرف کننده است. این گزارش همچنین زمانی منتشر می شود که وزارت دادگستری ایالات متحده از اپل به دلیل ادعای انحصار فروشگاه App شکایت کرده است - بازاری که میلیاردها صورتحساب و فروش برای کالاها و خدمات دیجیتال، از جمله مواردی که از طریق برنامه های اشتراک ارائه می شود، ایجاد می کند.

گزارش جدید منتشر شده در روز پنجشنبه به انواع الگوهای تاریک مانند یورش، انسداد، نق زدن، اقدام اجباری، اثبات اجتماعی و غیره می پردازد.

پنهانکاری یکی از رایج‌ترین الگوهای تیره‌ای بود که در این مطالعه با آن مواجه شد و به ناتوانی در خاموش کردن تمدید خودکار اشتراک‌ها در طول فرآیند ثبت‌نام و خرید اشاره داشت. هشتاد و یک درصد از سایت‌ها و برنامه‌های مورد مطالعه از این تکنیک برای اطمینان از تمدید خودکار اشتراک‌شان استفاده کردند. در 70 درصد موارد، ارائه‌دهندگان اشتراک اطلاعاتی در مورد نحوه لغو اشتراک ارائه نکردند و 67 درصد نیز تاریخی که مصرف‌کننده باید آن را لغو کند تا دوباره هزینه‌ای دریافت نشود، ارائه نکرده‌اند.

انسداد یکی دیگر از موارد رایج موجود در برنامه های اشتراک است. انجام یک اقدام خاص، مانند لغو اشتراک یا دور زدن ثبت نام برای دوره آزمایشی رایگان، که در آن "X" برای بستن پیشنهاد خاکستری و تا حدودی از دید پنهان است، دشوارتر یا خسته کننده تر می شود.

نق زدن شامل درخواست مکرر از مصرف کننده برای انجام نوعی عمل است که کسب و کار از آنها می خواهد. (اگرچه یک برنامه اشتراک نیست، یک مثال از نق زدن این است که چگونه TikTok اغلب به طور مکرر از کاربران می خواهد که مخاطبین خود را در برنامه آپلود کنند، حتی پس از اینکه کاربر نه گفت.)

اقدام اجباری به این معنی است که مصرف‌کننده را ملزم به انجام نوعی گام برای دسترسی به قابلیت‌های خاص می‌کند، مانند تکمیل جزئیات پرداخت خود برای شرکت در یک آزمایش رایگان - چیزی که 66.4 درصد از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موجود در مطالعه به آن نیاز داشتند.

در همین حال، اثبات اجتماعی، با نمایش معیارهای مربوط به نوعی فعالیت، از قدرت جمعیت برای تأثیرگذاری بر مصرف‌کننده، معمولاً برای خرید استفاده می‌کند. این امر به ویژه در صنعت تجارت الکترونیک محبوب است، جایی که یک شرکت نشان می دهد که چه تعداد دیگری در حال مرور همان محصول هستند یا آن را به سبد خرید خود اضافه می کنند. برای برنامه‌های اشتراک، ممکن است از اثبات اجتماعی استفاده شود تا با نشان دادن تعداد زیادی از افراد دیگر که همین کار را انجام می‌دهند، کاربران را به ثبت نام در اشتراک تشویق کند.

این مطالعه نشان داد که 21.5 درصد از وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که مورد تحلیل قرار داده‌اند از اعلان‌ها و سایر اشکال اثبات اجتماعی برای تشویق مصرف‌کنندگان به سمت ثبت نام در اشتراک استفاده کرده‌اند.

سایت ها همچنین می توانند برای القای حس فوریت برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید تلاش کنند. این چیزی است که به طور مرتب در آمازون و سایر سایت‌های تجارت الکترونیکی دیده می‌شود، جایی که افراد در مورد موجودی کم هشدار می‌دهند و آنها را به تحلیل سریع ترغیب می‌کند، اما ممکن است کمتر برای فروش اشتراک استفاده شود.

تداخل رابط مقوله‌ای گسترده است که به روش‌هایی اشاره دارد که برنامه یا وب‌سایت طراحی می‌شود تا مصرف‌کننده را به سمت تصمیم‌گیری مطلوب برای یک تجارت سوق دهد. این می‌تواند شامل مواردی مانند انتخاب از قبل موارد، مانند اشتراک‌های طولانی‌تر یا گران‌تر - همانطور که 22.5٪ از افراد مورد مطالعه انجام دادند - یا استفاده از "سلسله مراتب نادرست" برای ارائه بصری گزینه‌های مطلوب‌تر برای کسب‌وکار برجسته‌تر باشد. مورد دوم توسط 38.3٪ از مشاغل در مطالعه استفاده شد.

تداخل رابط همچنین می‌تواند شامل چیزی باشد که مطالعه به آن «تأیید شرم‌آور» او میگوید - به معنای استفاده از زبان برای برانگیختن احساسات برای دستکاری فرآیند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده، مانند «نمی‌خواهم از دست بدهم، من را مشترک کن!»

این مطالعه از 29 ژانویه تا 2 فوریه به عنوان بخشی از تحلیل سالانه شبکه بین‌المللی حمایت از مصرف‌کننده و اجرای قانون (ICPEN) انجام شد و شامل 642 وب‌سایت و اپلیکیشن بود که اشتراک‌ها را ارائه می‌کردند. FTC در بازه زمانی 2024-2025 نقش ریاست ICPEN را بر عهده می گیرد. مقامات 27 مقام در 26 کشور با استفاده از توصیفات الگوی تاریک که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تنظیم شده بود، در این مطالعه شرکت کردند. با این حال، دامنه کار آنها این نبود که مشخص کنند آیا هر یک از اقدامات در کشورهای آسیب دیده غیرقانونی است یا خیر. این مربوط به دولت های فردی است که باید تصمیم بگیرند.

FTC در تحلیل ICPEN که همچنین با شبکه جهانی اجرای حریم خصوصی، شبکه ای متشکل از بیش از 80 مرجع اجرای حریم خصوصی، هماهنگ شده بود، شرکت کرد.

این اولین بار نیست که FTC استفاده از الگوهای تیره را تحلیل می کند. در سال 2022، گزارشی نیز نوشت که طیف وسیعی از الگوهای تاریک را شرح داد، اما این تنها به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های اشتراکی محدود نمی‌شد. در عوض، گزارش قدیمی‌تر به الگوهای تیره در صنایع، از جمله تجارت الکترونیک و اپلیکیشن‌های کودکان، و همچنین انواع مختلف الگوهای تیره، مانند مواردی که در بنرهای رضایت کوکی استفاده می‌شود و موارد دیگر، نگاه می‌ کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است