متن خبر

مطالعه نشان می‌دهد فناوری خودروهای خودران امروزی در نیمه راه است که ما را رانندگان «فقیر» می‌سازد.

مطالعه نشان می‌دهد فناوری خودروهای خودران امروزی در نیمه راه است که ما را رانندگان «فقیر» می‌سازد.

شناسهٔ خبر: 646944 -




خلبان خودکار تسلا
(اعتبار تصویر: Shutterstock)

تسلا این هفته شروع به ارائه آخرین به‌روزرسانی برای نرم‌افزار Full Self-Driving خود کرد، اما یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که حالت‌های خودران «نظارت‌شده» مانند تسلا می‌توانند بر کیفیت کلی رانندگی ما تأثیر منفی بگذارند.

ایلان ماسک ادعا می‌کند که نرم‌افزار جدید تسلا با برچسب v12.4.3 برای افراد کدنویس، دارای مدل‌های کاملاً آموزش‌دیده است که به لطف شتاب‌گیری و ترمز نرم‌تر، و همچنین نیاز به مداخلات کمتر از سوی راننده، سطح راحتی را بهبود می‌بخشد.

در واقع، ماسک آنقدر به نرم افزار به روز شده خود اطمینان دارد که به گفته الکترک ، ادعا می کند برای انجام حتی یک مداخله بیش از یک سال رانندگی طول می کشد. اگرچه او همچنین بيان کرد که هنوز برخی از اشکالات وجود دارد که باید قبل از رسیدن به آنجا رفع کنیم.

صرف نظر از این، تسلا با حالت‌های رانندگی بسیار خودکار خود پیش می‌رود، قیمت را در ایالات متحده کاهش می‌دهد و آزمایش‌های رایگان یک ماهه را ارائه می‌کند تا مالکان بیشتری از این سیستم استفاده کنند.

با این حال برخی از کارشناسان هنوز بر این باورند که وسایل نقلیه نیمه خودران ناامن هستند. و نمونه‌ای از آن، مطالعه جدیدی است که توسط دانشگاه ناتینگهام ، انگلستان انجام شده است، که رفتار 17 راننده (هر کدام با یک سرنشین جلو) را در حین حرکت شبیه‌ساز رانندگی طراحی شده برای تقلید از یک وسیله نقلیه خودکار سطح 3 SAE (معروف به ') تجزیه و تحلیل کرد. اتوماسیون مشروط، که در آن در شرایط خاصی رانندگی نمی کنید).

BMW سری 7 Personal Pilot L3

(اعتبار تصویر: BMW)

در اینجا، زمانی که وسیله نقلیه ایمن می‌دانست که وارد یک موقعیت رانندگی مستقل می‌شود، راننده اجازه داشت هر دو دستش را از روی فرمان بردارد و چشمانش را از جاده دور کند. در حال حاضر، این امر عمدتاً در بزرگراه‌ها یا بزرگراه‌های مشخص شده و زمانی که ترافیک تمایل دارد در موقعیت‌های شلوغ با سرعت کم خزیده شود، است.

در طول این آزمایش، دانشمندان دریافتند که اکثر شرکت‌کنندگان بیشتر وقت خود را صرف صحبت با مسافر، تحلیل گوشی‌های هوشمند یا ساعت‌های هوشمندشان و حتی درگیر شدن در بازی‌ها می‌کنند. برخی حتی تا آنجا پیش رفتند که گفتند این تجربه "خسته کننده" بود.

با این حال، محققان بيان کرد ند که عملکرد رانندگی زمانی که وسیله نقلیه درخواست مداخله انسانی می‌کرد، به شدت تحت تأثیر این حواس‌پرتی‌های متعدد قرار گرفت.

این مطالعه خاطرنشان می کند : "کنترل وسیله نقلیه در طول ده ثانیه بلافاصله پس از از سرگیری رانندگی دستی به طور کلی در مورد همه شرکت کنندگان ضعیف بود."

در ادامه او میگوید : «تمایل آشکاری وجود داشت که کنترل پس از دو تا سه ثانیه بدتر شود و حتی پس از ده ثانیه بی‌نظم بماند».

این خود را در شتاب و ترمز نامنظم، ناپایداری جانبی شدید و حتی از دست رفتن اتصالات و نشانه های ناوبری به دلیل درگیر بودن در یک بازی یا کار جانبی نشان داد.

درایور لازم نیست؟

مفهوم ریماک ورن

(اعتبار تصویر: Rimac)

اگرچه این مطالعه که توسط بنیاد RAC تأمین مالی شد، در ابتدا برای مشاهده واکنش رانندگان در حالت های خودران هنگام همراهی یک مسافر جلویی طراحی شده بود، محققان دریافتند که حواس پرتی اضافی به این معنی است که عملکرد رانندگی تحت تأثیر نامطلوب قرار می گیرد. زمان برای دوباره به دست گرفتن کنترل چرخ است.

علاوه بر این، محققان بيان کرد ند که چگونه سرنشین جلو - در موارد متعدد - هنگامی که احساس می‌کردند حواس راننده پرت شده است، نقش نظارتی را بر عهده می‌گیرد و دانشمندان را به این باور رساند که خودروسازان باید «همه کاربران بالقوه را در طراحی خودروهای آینده مشارکت دهند».

مطالعه بین خطوط و به نظر می‌رسد این تحقیق نگرانی‌های مطرح شده توسط تعدادی از کارشناسان را تأیید می‌کند که فناوری رانندگی خودران «میانه» کنونی چیزهای زیادی را باقی می‌گذارد.

پرونده‌های قضایی متعددی که در مورد استفاده از سیستم‌های Autopilot و FSD تسلا وجود دارد، این امر را تأیید می‌کند. ارائه فرصت به رانندگان برای درگیر شدن در کارهای جانبی حواس آنها را به حدی پرت می کند که قادر به واکنش سریع به موقعیت های بالقوه تهدید کننده زندگی نیستند.

تسلا و تعدادی از شرکت‌های دیگر مشغول کار روی «روباتاکسی» کاملاً مستقل هستند که نیاز به مداخله راننده را کاملاً از بین می‌برد. در واقع، کانسپت اخیر Rimac Verne (تصویر بالا) حتی با فرمان یا سایر کنترل‌های معمولی هم خسته نمی‌شود.

تا زمانی که به نقطه ای برسیم که این نوع فناوری ایمن باشد و به درستی قانون گذاری شود، ادامه دادن فشار به نیمه راه پریشان کننده و بالقوه خطرناکی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، غیر شهودی به نظر می رسد. اما سعی کنید این را به ایلان بگویید.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مشارکت کننده

لئون تقریباً 20 سال است که در دنیایی که در آن خودرو و فناوری با هم برخورد می کنند حرکت می کند و در مورد همه چیز از سرگرمی های داخل خودرو گرفته تا کارخانه های تولید رباتیک گزارش می دهد. در حال حاضر، خودروهای برقی در کانون توجه او قرار دارند، اما چند سالی به آن فرصت دهید تا هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی باشند. خارج از ساعات کاری، می توان او را در حال سر و کله زدن با موتورسیکلت های آنالوگ متمایز یافت، زیرا موتورهای الکتریکی جایگزینی برای هوندا چهار خطی قدیمی نیستند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است