متن خبر

مطالعه جدید: آلودگی هوا می‌تواند بر ساختار مغز کودکان اثر منفی بگذارد

مطالعه جدید: آلودگی هوا می‌تواند بر ساختار مغز کودکان اثر منفی بگذارد

شناسهٔ خبر: 775323 -




محققان در یک مطالعه جدید به تحلیل سیستماتیک 40 پژوهش مختلف پرداخته‌ و دریافتند که آلودگی هوا می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز کودکان تأثیر بگذارد. به گفته آن‌ها آلودگی هوا بر حجم ماده سفید مغز اثر منفی دارد؛ ماده سفید در عملکردهای شناختی فرد و ارتباطات مغزی نقش دارد و حتی به‌عنوان نشانگرهای اولیه آلزایمر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

براساس گزارش ScienceDaily، محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس، 40 پژوهش را تجزیه‌وتحلیل کردند که اکثر آن‌ها نیز دریافته بودند که آلودگی هوا بر مغز کودکان تأثیر می‌گذارد. همچنین در این پژوهش‌ها گروه سنی مختلف، از نوزادان تا بزرگسالان 18 ساله، در ایالات متحده، مکزیک، اروپا، آسیا و استرالیا مورد تحلیل قرار گرفته بودند.

تأثیر آلودگی هوا بر ساختار مغز کودکان

تأثیر آلودگی هوا بر مغز کودکان

براساس مقاله منتشرشده در Developmental Cognitive Neuroscience، تمام این 40 پژوهش‌ مختلف روی اندازه‌گیری تأثیرات مغزی متمرکز بودند. برخی‌ها از روش‌های اسکن پیشرفته مانند MRI استفاده کردند؛ یا آزمایش‌ آن‌ها مربوط به تغییراتی ترکیبات شیمیایی مغز بود. برخی از پژوهش‌ها نیز به‌دنبال تومور در مغز یا سیستم عصبی مرکزی بودند. این پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که یکی از تأثیرات جدی آلودگی بر مغز کودکان، مربوط به تغییرات حجم ماده سفید می‌شود.

مطالعات انجام‌شده در مکزیکوسیتی که کودکان مناطق مختلف با آلودگی بالا و کم را مقایسه کردند، تفاوت‌های قابل توجهی را در ساختار مغز نشان دادند. به گفته محققان، کودکان و نوجوانان به‌ویژه در برابر آلودگی هوا آسیب‌پذیر هستند، زیرا مغز و بدن آن‌ها هنوز درحال رشد است. محققان می‌گویند کودکان تمایل دارند زمان بیشتری را در خارج از منزل بگذرانند و بدن آن‌ها نسبت به وزن‌شان، آلاینده‌های بیشتری را نسبت به بزرگسالان جذب می‌کند.

منشأ آلودگی هوا عمدتاً نیروگاه‌های زغال‌سنگ، آتش‌سوزی‌های جنگلی، کارخانه‌ها و سوخت‌های فسیلی است. محققان با تحلیل سیستماتیک پژوهش‌های مختلف، به والدین و سیاست‌گذاران پیشنهاد می‌کنند تا از کودکان خود در برابر آلودگی هوای فضای باز – مثلاً با گفت ن تصفیه هوا به خانه‌ها و مدارس – محافظت کنند.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است