متن خبر

مصطفی سلیمان از مایکروسافت می گوید که سم آلتمن را دوست دارد و معتقد است که در مورد ایمنی هوش مصنوعی صادق است

مصطفی سلیمان از مایکروسافت می گوید که سم آلتمن را دوست دارد و معتقد است که در مورد ایمنی هوش مصنوعی صادق است

شناسهٔ خبر: 602569 -




مصطفی سلیمان، مدیر عامل هوش مصنوعی مایکروسافت، در مصاحبه ای در جشنواره ایده های آسپن در روز سه شنبه، به صراحت اعلام کرد که سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI را تحسین می کند.

اندرو راس سورکین، از CNBC، با استفاده از استعاره ای از برنده شدن در یک مسابقه دوچرخه سواری، پرسید: زمانی که آینده عظیم هوش مصنوعی مایکروسافت چندان به OpenAI وابسته نباشد، چه برنامه ای خواهد داشت. اما سلیمان کنار رفت.

من این استعاره را نمی‌خرم که خط پایانی وجود دارد. این یک چارچوب نادرست دیگر است. » ما باید همه چیز را به عنوان یک مسابقه وحشیانه در نظر بگیریم.»

او سپس خط مشی شرکت مایکروسافت را در مورد توافق شرکتش با OpenAI، که در آن 10 میلیارد دلار از طریق ترکیبی از پول نقد و اعتبارات ابری سرمایه گذاری کرد، ادامه داد. این معامله به مایکروسافت سهم بزرگی در تجارت انتفاعی OpenAI می دهد و به آن اجازه می دهد مدل های هوش مصنوعی خود را در محصولات مایکروسافت جاسازی کند و فناوری خود را به مشتریان ابری مایکروسافت بفروشد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت ممکن است حق برخی از پرداخت‌های OpenAI را نیز داشته باشد.

سلیمان درباره OpenAI گفت: «درست است که ما رقابت شدیدی با آنها داریم. آنها یک شرکت مستقل هستند. ما مالک یا کنترل آنها نیستیم. ما حتی هیچ عضو هیئت مدیره نداریم. پس آنها کاملاً کار خودشان را انجام می دهند. اما ما یک مشارکت عمیق داریم. من با سام دوست بسیار خوبی هستم، احترام زیادی دارم و به کاری که آنها انجام داده اند اعتماد و ایمان دارم. و اینگونه خواهد بود که برای سالهای بسیار زیادی ادامه خواهد داشت.» سلیمان گفت.

این رابطه نزدیک/دور برای سلیمان مهم است که اقرار کند. سرمایه گذاران و مشتریان سازمانی مایکروسافت از این رابطه نزدیک استقبال می کنند. اما قانون‌گذاران کنجکاو شدند و در آوریل، اتحادیه اروپا موافقت کرد که سرمایه‌گذاری آن یک تصاحب واقعی نیست. اگر این تغییر کند، به احتمال زیاد دخالت نظارتی نیز تغییر خواهد کرد.

سلیمان می گوید که در مورد ایمنی هوش مصنوعی به آلتمن اعتماد دارد

به یک معنا، سلیمان قبل از OpenAI سم آلتمن هوش مصنوعی بود. او بیشتر دوران حرفه ای خود را در رقابت با OpenAI گذرانده است و به خاطر نفس خود شناخته شده است.

سلیمان بنیانگذار DeepMind پیشگام هوش مصنوعی بود و در سال 2014 آن را به گوگل فروخت. طبق گزارشات بلومبرگ در سال 2019 در پی اتهامات قلدری به کارمندان او به مرخصی اداری سپرده شد، سپس قبل از ترک شرکت در سال 2022 به گریلاک رفت و به سایر نقش های گوگل رفت. شرکا به عنوان شریک سرمایه گذاری. چند ماه بعد، او و رید هافمن گریلاک، یکی از اعضای هیئت مدیره مایکروسافت، هوش مصنوعی Inflection را راه اندازی کردند تا ربات چت LLM خود را بسازد.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، پاییز گذشته سعی کرد سام آلتمن را استخدام کند، اما OpenAI او را اخراج کرد و سپس به سرعت او را به کار بازگرداند. پس از آن، مایکروسافت سلیمان و بسیاری از Inflection را در ماه مارس استخدام کرد و یک پوسته از یک شرکت و یک چک بزرگ باقی گذاشت. سمافور در اوایل این ماه گزارش داد که سلیمان در نقش جدید خود در مایکروسافت، کد OpenAI را ممیزی می کند. او به‌عنوان یکی از رقبای بزرگ قبلی OpenAI، اکنون در حال غوطه‌ور شدن در اعماق رقیب frenemy تاج جواهر است.

یک چین و چروک دیگر در همه اینها وجود دارد. OpenAI با فرض انجام تحقیقات ایمنی هوش مصنوعی تأسیس شد تا مانع از بین بردن بشریت یک هوش مصنوعی شیطانی یک روزه شود. در سال 2023، زمانی که او هنوز یک رقیب OpenAI بود، سلیمان کتابی به نام «موج آینده: فناوری، قدرت و بزرگترین معضل قرن بیست و یکم» را با پژوهشگر مایکل باسکار منتشر کرد. این کتاب در مورد خطرات هوش مصنوعی و نحوه جلوگیری از آنها بحث می کند.

گروهی از کارمندان سابق OpenAI اوایل این ماه نامه‌ای را امضا کردند که در آن ترس خود را از اینکه OpenAI و سایر شرکت‌های هوش مصنوعی به اندازه کافی ایمنی را جدی نمی‌گیرند، تشریح کردند.

هنگامی که از سلیمان در مورد آن سؤال شد، سلیمان همچنین عشق و اعتماد خود را به آلتمن اعلام کرد، اما همچنین می‌خواهد هم مقررات و هم سرعت کمتری را ببیند.

او گفت: «شاید به این دلیل باشد که من یک بریتانیایی هستم و گرایش‌های اروپایی دارم، اما از مقرراتی که به‌طور پیش‌فرض به نظر می‌رسد نمی‌ترسم،» و همه این انگشت‌گذاری توسط کارمندان سابق را «گفتگوی سالم» توصیف کرد. " او گفت : «فکر می‌کنم این موضوع بسیار خوبی است که فن‌آوران و کارآفرینان و مدیران عامل شرکت‌هایی مانند من و سام، که من عاشقانه دوستشان دارم و فکر می‌کنم فوق‌العاده است» درباره مقررات صحبت می‌کنند. او بدبین نیست، او صادق است. او واقعاً به آن اعتقاد دارد.»

اما او همچنین گفت: «اصطکاک دوست ما در اینجا خواهد بود. این فناوری‌ها به قدری قدرتمند می‌شوند، آن‌قدر صمیمی خواهند بود، آن‌قدر همیشه حضور خواهند داشت، که این لحظه‌ای است که در آن ارزیابی خوب است. » اگر همه این گفتگوها توسعه هوش مصنوعی را شش تا 18 ماه یا بیشتر کند کند، «زمان به خوبی صرف شده است».

همه چیز بین این بازیکنان بسیار راحت است.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI
اعتبار تصویر: TechCrunch

سلیمان خواهان همکاری با چین و هوش مصنوعی در کلاس های درس است

سلیمان در مورد مسائل دیگر نیز اظهارنظرهای جالبی کرد. در مسابقه هوش مصنوعی با چین:

با تمام احترامی که برای دوستان خوبم در دی سی و مجتمع صنعتی نظامی قائلم، اگر چارچوب پیش‌فرض این باشد که فقط می‌تواند یک جنگ سرد جدید باشد، دقیقاً همان چیزی است که به یک پیش‌گویی خود تحقق‌بخش تبدیل خواهد شد. آنها از این خواهند ترسید که ما می ترسیم دشمن باشیم، پس آنها باید خصمانه باشند و این فقط تشدید خواهد شد.» ما باید راه‌هایی برای همکاری پیدا کنیم، به آنها احترام بگذاریم و در عین حال اذعان کنیم که مجموعه‌ای از ارزش‌ها داریم.»

سپس دوباره، او همچنین بيان کرد که چین "اکوسیستم فناوری خود را می‌سازد، و آنها در حال گسترش آن در سراسر جهان هستند. ما باید واقعاً توجه زیادی داشته باشیم.»

سلیمان که بيان کرد بچه ندارد، وقتی نظرش را در مورد استفاده کودکان از هوش مصنوعی برای تکالیف مدرسه جویا شد. "من فکر می کنم ما باید کمی مراقب ترس از منفی هر ابزار باشیم، می دانید، همانطور که وقتی ماشین حساب وارد شد، نوعی از این واکنش درونی وجود داشت، اوه، نه، همه می توانند به نوعی همه مشکلات را حل کنند. معادلات آنی و این ما را احمق خواهد کرد زیرا قادر به انجام محاسبات ذهنی نبودیم.

او همچنین زمانی را در نظر می‌گیرد که به زودی هوش مصنوعی مانند دستیار معلم باشد، شاید در کلاس به صورت زنده چت کند، زیرا مهارت‌های کلامی هوش مصنوعی بهبود می‌یابد. "برای یک معلم یا مربی بزرگ چه شکلی است که با یک هوش مصنوعی که به صورت زنده و در مقابل مخاطبانش است گفتگوی عمیق داشته باشد؟"

نتیجه نهایی این است که، اگر می‌خواهیم افرادی که در حال ساختن و بهره‌مندی از هوش مصنوعی هستند، حکومت کنند و از بشریت در برابر بدترین تأثیرات آن محافظت کنند، ممکن است انتظارات غیرواقعی داشته باشیم.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است