متن خبر

مستند “فضای وحشی وحشی” خطرات و رقابت های مسابقه فضایی جدید را به تصویر می کشد

مستند “فضای وحشی وحشی” خطرات و رقابت های مسابقه فضایی جدید را به تصویر می کشد

شناسهٔ خبر: 644615 -




مدیرعامل آسترا، کریس کمپ، در حال حاضر از پارکینگ خارج می‌شود، وقتی به شخصی که در صندلی مسافر نشسته هشدار می‌دهد که گواهینامه رانندگی معتبری ندارد. او می گوید: «و ماشین ثبت نام نشده است و بیمه من را لغو کردند. "این کمی مخاطره آمیز است. "

پس ، «فضای وحشی وحشی»، یک مستند جدید HBO به کارگردانی راس کافمن که در 17 ژوئیه نمایش داده می‌شود، نمایش داده می‌شود. این فیلم مانند منبع منبع آن، کتاب روزنامه‌نگار اشلی ونس، در سال 2023، «وقتی بهشت‌ها به فروش رفت»، می‌کوشد روزهای اولیه را شرح دهد. مسابقه فضایی جدید با تمرکز بر سه شرکت رنگارنگ آن: سازنده موشک Rocket Lab و Astra و شرکت رصد زمین Planet Labs.

این سه نفر ممکن است کمتر از SpaceX ایلان ماسک شناخته شوند، اما مجموعا بیش از یک میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌اند - و بنیان‌گذاران آن‌ها کهن الگوهای تقریباً کاملی برای انواع مختلف افرادی هستند که جذب خطرات و هیجان‌های NewSpace می‌شوند.

برای Planet، این داستان بنیانگذار ناسا به استارت‌آپ است که اکنون در صنعت فضایی بسیار آشناتر از سال 2010 است. برای Rocket Lab، این غم یک نابغه هیچکس نیوزلند و موفقیت بعدی اوست. و برای Astra، این اعتماد به نفس روان و نرم سیلیکون ولی است. در ابتدا بین روایات همپوشانی وجود دارد. کریس کمپ، مدیرعامل آسترا و ویل مارشال، مدیرعامل پلنت، در کالج ملاقات کردند، و کمپ بعداً به تأمین قرارداد پرتاب بین پلنت و راکت لب (قبل از تأسیس آسترا) کمک کرد. اما آنها به سرعت از هم جدا می شوند، با Rocket Lab و Planet در حالی که Astra با شکست های مکرر دست و پنجه نرم می کند.

با این حال، در سال 2021، هر سه شرکت با ارزش‌گذاری‌های شگفت‌انگیز و چند میلیارد دلاری وارد بازار عمومی می‌شوند، و در فیلم کاملاً مشخص نیست که چگونه این سه شرکت با وجود موفقیت‌های متفاوت، به همان مسیر ادامه می‌دهند. زیرمتن این است که چیزی که Astra در فناوری فاقد آن است، آن را در کاریزما جبران می‌کند - عمدتاً کمپ. چند صحنه وجود دارد که در آن کمپ اخبار بدی را به سرمایه گذاران و مردم می دهد، مانند پس از انفجار تماشایی Rocket 2 در سال 2018. اندکی بعد، کمپ با یک سرمایه گذار ناشناس تماس گرفت و او ماموریت را توصیف می کند - که با پایان یافت. موشکی که به صورت عمودی روی سکو می‌افتد و در اثر برخورد منفجر می‌شود - به عنوان «یک پرواز واقعاً زیبا».

او او میگوید : «ما 60 ثانیه دقیق نرسیدیم، اما واقعاً پرواز زیبایی بود. ما حدود 30 ثانیه پرواز داشتیم. پرتاب‌های شبانه همیشه تماشایی هستند.»

طرفداران فضایی مخصوصاً از تضاد بین بک و کمپ که به عنوان رقبای ظاهری در مسابقه موشکی با ایده های بسیار متفاوتی در مورد چگونگی ساخت یک شرکت موفق شروع می کنند، لذت خواهند برد. بک به ویژه از جاه طلبی‌های آسترا برای ساخت موشک‌های بسیار ارزان در مقیاس تحقیر می‌کند، که او آن‌ها را این‌طور خلاصه می‌کند: «چقدر می‌توانیم یک موشک ارزان و بد بسازیم؟»

فراتر از این سه روایت، این فیلم همچنین پرسش‌های بزرگ‌تری در مورد پیامدهای مدل کسب‌وکار جدید برای فضا ایجاد می‌کند، جایی که شرکت‌های خصوصی، به جای دولت‌ها، موشک‌ها و دارایی‌های فضایی را در اختیار دارند. برای مثال، علی‌رغم انگیزه‌های نوع دوستانه Planet (آنها نام ماهواره‌های خود را «کبوتر» گذاشته‌اند، پرنده‌ای که نماد صلح است)، این فیلم این سوال را در مورد حریم خصوصی مطرح می‌کند و اینکه آیا دسترسی تجاری گسترده به داده‌های EO یک سود خالص برای امنیت ملی است یا خیر.

این مسائل، و موارد دیگر، در طول تهاجم روسیه به اوکراین متبلور شدند، که رابی شینگلر، یکی از بنیانگذاران Planet، آن را "یک وضعیت همه جانبه" برای شرکت نامید. حتی فراتر از تصاویر ماهواره‌ای، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس در طول درگیری بسیار تأثیرگذار بود، به طوری که نیروهای اوکراینی پس از نابودی زیرساخت‌های اینترنت زمینی به اتصالی که ارائه می‌کرد وابسته بودند. مرکز قدرت در حال تغییر است، از فضایی که توسط دولت ها کنترل می شود به فضایی که توسط کارآفرینان کنترل می شود - حتی میلیاردرهای عجیب و غریب.

این تلاش فیلم برای "پس چی؟" تا عواقب این شخصیت‌های جدید را که دسترسی به فضا و زیرساخت‌های فضایی را کنترل می‌کنند، به خانه برساند. اما این پرسش‌ها می‌تواند فیلم خودشان باشد، و بعد از صحنه‌های جذاب‌تر با سه شرکت، احساس می‌کنند کمی از میدان چپ خارج شده‌اند. این یک انتقاد جزئی است. به طور کلی، Planet، Rocket Lab و Astra سه مطالعه موردی عالی در صنعت فضایی امروزی هستند، بنیانگذاران آنها کابوی های واقعی غرب وحشی فضا هستند: جسور، با کمی تکبر، و به اندازه کافی دیوانگی برای داشتن فرصتی برای کشیدن. همه چیز خاموش است

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است