متن خبر

مرورگرهای جایگزین پس از دستور انتخاب صفحه نمایش DMA اتحادیه اروپا، افزایش را گزارش می دهند

مرورگرهای جایگزین پس از دستور انتخاب صفحه نمایش DMA اتحادیه اروپا، افزایش را گزارش می دهند

شناسهٔ خبر: 463658 -




به نظر می رسد یک مقررات بازار دیجیتال شاخص اتحادیه اروپا رقابت را در بازار مرورگرهای تلفن همراه متزلزل می کند.

کمی بیش از یک ماه از اجرایی شدن قانون بازارهای دیجیتال (DMA) می گذرد و نشانه های اولیه ای وجود دارد که با وادار کردن سازندگان تلفن به نمایش صفحه نمایش های انتخابی مرورگر به کاربران، تأثیر دارد.

روز چهارشنبه، رویترز داده‌های رشد به اشتراک گذاشته شده توسط مرورگر وب مستقر در قبرس Aloha و دیگران را گزارش داد که به گفته آن‌ها نشان می‌دهد که قانون جدید رقابت را برانگیخته و به سازندگان مرورگرهای کوچک‌تر کمک می‌کند تا سهم بیشتری داشته باشند یا حداقل توجه بیشتری را از آنچه که بودند جلب کنند.

اما روزهای اولیه برای پیاده سازی DMA است، با انتشار صفحه انتخابی هنوز در حال انجام است، و بسیاری از کاربران اتحادیه اروپا حتی هنوز یکی را ندیده اند. در حالی که Aloha تنها مرورگر دیگری نیست که از زمان شروع ضرب‌الاجل مطابقت با DMA در 7 مارس، علاقه خود را افزایش داده است - Brave، Opera و Vivaldi نیز داستان‌های مثبتی از افزایش علاقه به اشتراک گذاشتند - چندین مرورگر دیگر از جمله DuckDuckGo و Firefox به ما گفتند که خیلی زود است. تا بتوانند اثر این مقررات را ارزیابی کنند.

TechCrunch با 16 سازنده مرورگر جایگزین، و همچنین اپل و گوگل، برای اطلاع رسانی به گزارش های ما، با سؤالات تماس گرفت. ما همچنین با کمیسیون اروپا تماس گرفتیم تا در مورد ردیابی خود از تأثیر DMA در این زمینه بپرسیم - اما کمیسیون از به اشتراک گذاشتن هرگونه داده خودداری کرد.

نه اپل و نه گوگل به سؤالاتی در مورد هرگونه تغییر در استفاده منطقه ای از مرورگرهای خود از زمان نمایش صفحه های انتخابی به کاربران تلفن همراه پاسخ ندادند.

انتخاب صفحه نمایش انتخابی

هدف اتحادیه اروپا برای DMA تقویت رقابت در برابر "دروازه بانان" اینترنتی است که کنترل پلتفرم های غالب به آنها مزایای عملیاتی زیادی نسبت به رقبای کوچکتر می دهد. مقررات این کار را از طریق فهرستی از "بایدها و نبایدها" انجام می دهد که غول های فناوری باید از آنها پیروی کنند. در مورد مرورگرها، شرکت هایی مانند سازنده iOS اپل و اندروید گوگل را موظف می کند که صفحه نمایش های انتخابی مرورگر را نمایش دهند - آنها را مجبور می کند تا کاربران را به گزینه های جایگزین سافاری اپل و کروم گوگل راهنمایی کنند.

صفحه‌های انتخابی برای مقابله با تسلط پلتفرم و پیش‌فرض‌های خود-سرویس با هشدار دادن به مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شده‌اند که گزینه‌های دیگری وجود دارد. اما کاربران هنوز باید تصمیم بگیرند که به یک برنامه جایگزین سوئیچ کنند تا صفحه نمایش های انتخابی رقابت را تقویت کنند. طراحی صفحه نمایش نیز مهم است.

برخی از سازندگان مرورگرهای جایگزین همچنان نگران هستند که طراحی صفحه نمایش انتخابی در جایی که باید باشد نیست. ما گمان می‌کنیم که این امر منجر به بی‌میلی برخی از افراد مستضعف برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها در مورد تأثیرات اولیه شود، به‌ویژه که اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال تحلیل طراحی صفحه نمایش انتخابی اپل برای عدم انطباق مشکوک است.

به عبارت دیگر، برخی از سازندگان مرورگرها ممکن است به امید تشویق مجریان کمیسیون برای اجرای قوی‌تر، یک بازی انتظار داشته باشند. در عین حال، برخی از بازیکنان واقعاً کوچک مرورگرها ممکن است مزایای بیشتری را از تبلیغات قدیمی خوب ببینند - به عنوان مثال، ارسال یک بیانیه مطبوعاتی که علاقه اولیه را در بوق می‌اندازد - به عنوان تاکتیکی برای بالا بردن مشخصات خود و تلاش برای افزایش دانلودها از طریق افزایش آگاهی

به طور کلی، هنوز خیلی زود است. بسیاری از کاربران منطقه ای تلفن همراه ممکن است حتی ندیده باشند که صفحه انتخابی در گوشی خود ظاهر شود. به عنوان مثال، گوگل او میگوید صفحه‌نمایش‌ها در دستگاه‌های اندرویدی تازه راه‌اندازی شده نمایش داده می‌شوند، اما برای گوشی‌های اندرویدی موجود، این به سازندگان دستگاه‌ها بستگی دارد که صفحه‌نمایش‌های انتخابی را به کاربران خود منتقل کنند. پس جدول زمانی پیاده سازی واضحی در اندروید وجود ندارد.

در حالی که در مورد iOS، اپل می گوید که از iOS 17.4 صفحه نمایش های انتخابی را به کاربران iOS نشان می دهد. اما کاربرانی که به این نسخه آپدیت نکرده اند نیز هنوز هیچ کدام را ندیده اند.

موزیلا، سازنده مرورگر فایرفاکس، به ما بيان کرد که تخمین می زند که کمتر از یک پنجم کاربران iOS تا کنون یک صفحه انتخابی نشان داده اند. تخمین می‌زند که تعداد کمتری از کاربران اندرویدی تاکنون یکی از آن‌ها را در طبیعت دیده‌اند.

با در نظر گرفتن این تصویر تکه تکه عرضه اندروید، به نظر می رسد که کاربران iOS تا کنون بیشتر از کاربران اندروید صفحه نمایش های انتخابی را دیده اند – حتی اگر پلتفرم گوگل سهم بازار منطقه ای بیشتری داشته باشد.

اندازه‌گیری تأثیر DMA بر سهم بازار مرورگرهای جایگزین به دلیل تغییرات در برنامه‌هایی که کاربران تلفن همراه در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا مشاهده می‌کنند، پیچیده‌تر می‌شود. برخی از گزینه‌های جایگزین، مانند Firefox، می‌توانند در صفحه انتخاب iOS در هر بازار اتحادیه اروپا ظاهر شوند. در حالی که سایرین بسیار محدودتر هستند: برای مثال ویوالدی فقط در هشت کشور می تواند ظاهر شود. پس قرار گرفتن در معرض کاربران بالقوه می تواند به طور قابل توجهی بسته به مرورگر متفاوت باشد. (اپل گزینه هایی را که در حال حاضر در هر بازار نشان می دهد در اینجا فهرست می کند.)

مرورگرهای جایگزین در بالا؟

Aloha ، مرورگری که بر حریم خصوصی تمرکز دارد و ادعا می‌کند کاربران را ردیابی نمی‌کند، به ما بيان کرد که از ماه گذشته که DMA اجرایی شد، رشد 250 درصدی در کاربران جدید (یعنی دانلود برنامه) داشته است. گزارش می دهد که تقریباً 10 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد - و تخمین می زند که حدود 1 میلیون نفر از آنها در اتحادیه اروپا قرار دارند. پس یک بازیکن بسیار کوچک باقی می ماند.

با این حال، از آنجایی که Aloha او میگوید هیچ داده شخصی، از جمله داده‌های موقعیت مکانی را جمع‌آوری نمی‌کند، به ما بيان کرد که نمی‌تواند در مورد مکان کاربرانش دقیق باشد. با این حال، به رویترز بيان کرد که اتحادیه اروپا از چهارمین بازار بزرگ خود به دومین بازار بزرگ خود از زمان شروع مهلت رعایت DMA ارتقا یافته است.

Aloha همچنین ادعا کرد که از زمان اجرایی شدن DMA شاهد افزایش کاربران در ایالات متحده بوده است - اما این مقررات در بازار ایالات متحده اعمال نمی شود پس کاربران ایالات متحده از طریق صفحه نمایش های انتخابی مرورگر با آن مواجه نمی شوند. Aloha به TechCrunch بيان کرد که معتقد است آگاهی از حریم خصوصی به طور کلی در حال افزایش است، اما همچنین پیشنهاد رشد نصب‌های جدید در اتحادیه اروپا ممکن است به ارتقای جایگاه آن در فروشگاه App ایالات متحده کمک کند.

در همین حال، اپرا مستقر در نروژ نیز مدعی افزایش سهم بازار از زمانی است که DMA در تاریخ 7 مارس آغاز شد. بر اساس معیارهای جدید به اشتراک گذاشته شده با TechCrunch در چهارشنبه، اپرا بيان کرد که رشد کاربران جدید از فوریه تا پایان مارس 63 درصد بوده است — پس گزارش می دهد. افزایش قابل توجهی در افرادی که Opera را دانلود می کنند و آن را امتحان می کنند.

همچنین رشد 39 درصدی کاربران در iOS را گزارش کرده است که مرورگر خود را به طور خاص از 3 مارس تا 4 آوریل انتخاب می کنند.

پیش از این (از 18 مارس)، اپرا رشد 164 درصدی در ورود کاربران جدید اتحادیه اروپا به iOS را پس از پایان مهلت اپل برای اجرای صفحه انتخابی اعمال شده توسط DMA گزارش کرده بود. پس به نظر می رسد که در واقع کاهشی در نرخ رشدی که در این دوره دیده می شود وجود داشته است - یعنی پس از افزایش اولیه علاقه اولیه.

صرف نظر از این، اپرا از سطح بیشتری از علاقه ای که مشاهده می کند بسیار خوشحال به نظر می رسد. Jørgen Arnesen، EVP موبایل آن، در بیانیه ای بيان کرد DMA "در حال کار کردن حتی در زمین بازی است" و گفت : "ما هیجان زده هستیم که می بینیم که بیان انتخاب مرورگر خود و برای آن انتخاب برای کاربران آسان تر شده است. قابل احترام باشد.»

یکی دیگر از سازنده‌های مرورگر با تجربه مثبت از روز انطباق با DMA، Vivaldi است که در خارج از نروژ نیز توسعه یافته است.

به TechCrunch بيان کرد که از زمانی که صفحه انتخاب iOS به اجرا درآمد، شاهد افزایش 36.7 درصدی در دانلودها در اتحادیه اروپا (در کل) بوده است. اما وقتی به هشت بازاری که در آن‌ها Vivaldi در صفحه‌های انتخابی iOS نشان داده می‌شود، بیشتر می‌شود. در این بازارها، از زمانی که صفحه انتخاب به کاربران فشار داده شد، دانلودها 69.6 درصد افزایش یافته است.

با وجود این افزایش در دانلودها، ویوالدی از طراحی فعلی صفحه نمایش انتخابی اپل ناراضی است.

یکی از سخنگویان شرکت به ما گفت: "نقایص قابل توجهی در اجرای آن وجود دارد، از جمله اینکه چه زمانی نشان داده می شود و چه چیزی نشان داده می شود." «کاربران تنها زمانی می توانند صفحه انتخاب را ببینند که Safari را کلیک کنند. فهرست مرورگرها اطلاعات اضافی را نشان نمی دهد و به کاربران کمک نمی کند تا انتخاب معناداری داشته باشند. اگر کاربر قبلاً مرورگری را به انتخاب خود انتخاب کرده باشد، صفحه انتخابی می‌تواند فعالانه سعی کند او را از آن دور کند و حتی ممکن است آن را در فهرست ی که به کاربر ارائه می‌کند قرار ندهد."

او گفت : "ما فکر می کنیم اولویت باید به مرورگرهای چند پلتفرمی داده شود تا بتوان از همان مرورگر در همه دستگاه های کاربر استفاده کرد. " اپل در هر پلتفرم و کشور به آن بسیار دقیق نگاه می کند. ما معتقدیم که انتخاب های اصلی مرورگر باید قابل مشاهده باشند و ما اینطور نیستیم. و ما باید در فهرست همه کشورها باشیم.»

از Brave هم چیزهای مثبتی شنیدیم. این مرورگر متمرکز بر حریم خصوصی مستقر در ایالات متحده بيان کرد که از زمان اجرایی شدن DMA "افزایش قابل توجهی" در نصب ها مشاهده شده است. (اگرچه کاربران را به ازای هر منطقه گزارش نمی کند، پس از ارائه آمار کل استفاده برای اتحادیه اروپا خودداری کرده است. )

به گفته سخنگوی این شرکت، «نصب روزانه Brave در iOS در اتحادیه اروپا از حدود 7500 به 11000 با پنل مرورگر جدید در ماه مارس گذشته رسید. در چند روز گذشته، ما شاهد افزایش 14000 نصب روزانه بودیم که تعداد صفحه‌های پیش‌انتخاب ما را تقریباً دو برابر کرد.

او گفت : «در مورد حفظ، کاربرانی که Brave را از روی صفحه نمایش DMA انتخاب می‌کنند، به همان اندازه یا بهتر از میانگین ما حفظ می‌شوند،» و استدلال می‌کند که به طور کلی، افزایش علاقه‌ای که مشاهده می‌کند «تایید می‌کند که کاربران خواهان انتخاب هستند».

از طرف دیگر، سه مرورگر جایگزین دیگری که با آنها تماس گرفتیم - DuckDuckGo، Ecosia و Firefox - پیشنهاد کردند که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا DMA به آنها کمک می کند یا خیر.

سازنده مرورگر کهنه کار DuckDuckGo با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی از به اشتراک گذاشتن هر گونه داده خودداری کرد و بيان کرد که برای نتیجه گیری معنی دار خیلی زود است.

در این بیانیه آمده است: «در حالی که ما نشانه‌های مثبتی دیده‌ایم، عرضه صفحه انتخابی ادامه دارد و برای رقیبی مانند ما که میلیاردها جستجو و میلیون‌ها بارگیری در ماه می‌بیند، ما به زمان بیشتری برای ارزیابی تأثیر دقیق در مقیاس نیاز داریم». در یک بیانیه.

DuckDuckGo همچنین به ما بيان کرد که به «اطلاعات کلیدی» دسترسی ندارد تا بتواند تأثیر DMA را ارزیابی کند، به‌عنوان مثال، بيان کرد که هیچ راهی برای دانستن اینکه چند نفر یک موتور جستجو یا صفحه انتخاب مرورگر را دیده‌اند، ندارد.

این مهم است زیرا به ما کمک می کند تا میزان انتخاب خود را در یک صفحه انتخابی و اینکه چقدر گسترده بوده است را درک کنیم، و گفت : «ما در ابتدای این سفر هستیم، نه پایان.»

یکی دیگر از بازیگران جایگزین، Ecosia غیرانتفاعی، درختکاری و اکشن متمرکز بر محیط زیست، همچنین به ما بيان کرد که اطلاعات کافی برای ارزیابی دقیق تأثیر این مقررات را ندارد. سوفی دمبینسکی، رئیس بخش سیاست عمومی و اقدامات آب و هوایی آن، گفت: «ما نرخ انتخاب یا هیچ مجموعه داده معنی‌داری دریافت نکرده‌ایم، پس گزارش دقیق اثربخشی صفحه انتخاب در این مرحله برای ما دشوار است.

او تأکید کرد که Ecosia از صفحه نمایش انتخابی فعلی iOS راضی نیست، که معتقد است مانع رشد بالقوه می شود - همچنین به پرونده باز کمیسیون برای تحلیل اجرای اپل اشاره کرد.

او گفت: «در حالی که Ecosia به جایگاه دوم و سوم در برخی از بازارهای اروپایی برای برنامه های کاربردی در فروشگاه اپل اپ استور جهش کرده است، شماره جستجوی ما به سختی تغییر کرده است. این به دلیل چندین مشکل طراحی در صفحه انتخابی اپل است - مانند نمایش صفحه انتخابی به کاربرانی که قبلاً یک گزینه جایگزین برای Safari انتخاب کرده‌اند. یک فرآیند نصب بسیار پیچیده که تعداد زیادی از کاربران را از دست می دهد. و برنامه مرورگر سافاری را در بهترین موقعیت در صفحه اصلی نگه دارید.

یکی دیگر از پخش‌کننده‌های کهنه‌کار مرورگر، فایرفاکس ، نیز پودر خود را در ارزیابی تأثیر اولیه خشک نگه می‌دارد.

موزیلا گفت: «ما در حال حاضر اعداد مطلق را به اشتراک نمی‌گذاریم، هم به این دلیل که نگرانی‌های جدی در مورد صفحه‌نمایش‌های انتخابی فعلی داریم و هم به این دلیل که تخمین می‌زنیم که کمتر از 20 درصد از کاربران iOS و احتمالاً کمتر در Google تاکنون در معرض آنها قرار گرفته‌اند». کوش آملانی، رقابت جهانی و مشاور نظارتی.

DMA نشان دهنده فرصتی است که یک بار در یک نسل برای ایجاد رقابت و انتخاب برای مصرف کنندگان اتحادیه اروپا ایجاد می شود. اینکه آیا این پتانسیل محقق می شود بستگی به انطباق دروازه بانان و اجرای کمیسیون اروپا دارد.

آملانی گفت : «در حالی که می‌بینیم هزاران نفر فایرفاکس را در صفحه‌های انتخابی انتخاب می‌کنند، فکر نمی‌کنیم که این باید از این واقعیت منحرف شود که صفحه انتخاب iOS دارای نقص‌های مهمی است که افراد را از انتخاب واقعی باز می‌دارد». "چالش مهم این است که دروازه بان های قدرتمند و عمیق انگیزه ای برای محافظت از اکوسیستم های بسته موجود خود و مبارزه با اجرای DMA دارند که آنها را به روی رقابت باز می کند."

دسترسی TechCrunch به سازندگان مرورگرهایی که ممکن است از صفحه های انتخابی DMA بهره مند شوند، همچنین گزارشی را ارائه کرد که تأثیر معنی داری از زمان شروع این الزام نداشت: Yandex ، یک مرورگر مستقر در روسیه که می تواند در صفحه انتخابی iOS در هر نقطه از اتحادیه اروپا ظاهر شود، به ما گفت: تاکنون هیچ تغییر معنی‌داری در معیارهای کاربر در منطقه مشاهده نکرده است.

در مورد Yandex، بی‌علاقگی احتمالی آن به جابجایی می‌تواند به نگرانی‌های مصرف‌کننده در مورد استفاده یا پشتیبانی از نرم‌افزاری مرتبط باشد که در پرتو جنگ اوکراین در روسیه توسعه یافته است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است