متن خبر

مدیرعامل گوگل توضیح داد؛ هوش مصنوعی می‌تواند در چهار حوزه باعث پیشرفت شود

مدیرعامل گوگل توضیح داد؛ هوش مصنوعی می‌تواند در چهار حوزه باعث پیشرفت شود

شناسهٔ خبر: 761378 -




درحالی‌که نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی و تأثیر آن روی آینده بشریت به اوج خود رسیده است، «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، معتقد است که این فناوری می‌تواند باعث پیشرفت بشریت در حداقل ۴ حوزه شود.

به گزارش بیزینس اینسایدر، سوندار پیچای اخیراً در اجلاس Summit of the Future که با حضور رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، حضور یافت و نظرات خود در مورد آینده هوش مصنوعی و مزیت‌های آن را مطرح کرد. پیچای در این جلسه ۴ حوزه کلیدی را که هوش مصنوعی می‌تواند به پیشبرد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل کمک کند، مشخص کرد.

مدیرعامل گوگل از نقش هوش مصنوعی در پیشرفت بشریت او میگوید

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل

اولین حوزه از دیدگاه مدیرعامل گوگل، دسترسی افراد به علوم و دانش‌های مختلف با زبان مادری‌شان است. به گفته پیچای، گوگل در طی یک سال گذشته ۱۱۰ زبان جدید را به سرویس گوگل ترنسلیت اضافه کرده و درحال کار روی گفت ن ۱۰۰۰ زبان از پرمخاطب‌ترین زبان‌های جهان است.

دومین حوزه سرعت‌بخشیدن به کشفیات علمی است. در ماه مه گذشته، گوگل مدل Alphafold 3 را معرفی کرد. این مدل حاصل همکاری واحد DeepMind گوگل و Isomorphic Labs است و می‌تواند ساختار پروتئین‌ها، DNA ،RNA و لیگاندها را به‌دقت پیش‌بینی کرده و پیشرفت‌های جدیدی در حوزه کشف دارو ارائه کند. به گفته پیچای، این مدل هم اکنون به‌صورت رایگان در دسترس بیش از ۲ میلیون محقق در بیش از ۱۹۰ کشور قرار دارد. ۳۰ درصد از این محققان در کشورهای درحال توسعه حضور دارند.

سومین حوزه اثر هوش مصنوعی از دیدگاه پیچای، کاهش فجایع آب‌وهوایی است. به گفته مدیرعامل گوگل، سیستم Flood Hub این شرکت هشدارهای اولیه در مورد بلایای آب‌وهوایی را تا هفت روز زودتر ارائه می‌دهد و از بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در ۸۰ کشور محافظت می‌کند. سیستم‌های ردیابی مرزی گوگل، برای آتش‌سوزی‌های جنگلی نیز درحال‌حاضر در ۲۲ کشور وجود دارد. در اوایل این ماه، گوگل همچنین سرویس FireSat را معرفی کرد که برای شناسایی و ردیابی آتش‌سوزی‌های جنگلی کاربرد دارد.

در نهایت، چهارمین حوزه مدنظر سوندار پیچای، کمک به پیشرفت اقتصادی است. به گفته او، تحقیقات نشان داده است که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را تا ۱.۴ درصد افزایش دهد و تا ۷ نمره در افزایش تولید ناخالص جهانی اثرگذار باشد.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است