متن خبر

محصول آفریقایی، بازار جهانی: کارکنان Expensya از خرید در سال 2023 10 میلیون دلار پول نقد کردند.

محصول آفریقایی، بازار جهانی: کارکنان Expensya از خرید در سال 2023 10 میلیون دلار پول نقد کردند.

شناسهٔ خبر: 450286 -




چه چیزی برای یک سرمایه گذار فرشته سودآورتر از بازده کاغذ در یک استارتاپ است؟ خریدی که این اوراق را به بازپرداخت نقدی تبدیل می کند در حالی که همچنان سهام شرکت را حفظ می کند. سلما ریبیکا اخیراً در مصاحبه ای با TechCrunch گفت: "بازده پس از رقیق سازی هشت برابر سرمایه من بود." "من مقداری از سهام موجودیت جدید را نگه داشتم، اما اکثریت بزرگ آن پول نقد بود."

Ribica در حال حاضر به عنوان شریک عمومی در First Circle Capital، یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متخصص در fintech SaaS یا همان طور که او می گوید، fintech 2.0 فعالیت می کند. به گفته منابع آگاه، او سرمایه گذاری فرشته خود را در Expensya، یک استارت آپ مدیریت هزینه مستقر در تونس و پاریس انجام داد، که در ژوئن گذشته توسط شرکت سهام خصوصی Medius به مبلغ بیش از 100 میلیون دلار خریداری شد.

تنها چند شرکت فناوری آفریقایی یا آفریقایی متمرکز با بیش از این مبلغ خریداری شده اند: InstaDeep به BioNTech، Sendwave به WorldRemit، DPO Group به Network International و Paystack به Stripe. مانند InstaDeep، خرید Expensya بر پتانسیل محصولات آفریقایی برای خدمت به بازارهای جهانی و متعاقبا خرید توسط شرکت‌های بزرگ‌تر تاکید می‌کند.

برای سال‌ها، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در سطح جهانی روند صعودی را تجربه کرد و آفریقا، هرچند دیر به مهمانی رسید، قبل از اینکه اوضاع برای طبقه دارایی در نیمه دوم سال 2022 به سمت جنوب پیش برود، به سمت جنوب رفت. قبل از سقوط، سرمایه‌گذاران محلی عمدتاً استارت‌آپ‌های آفریقایی را تشویق می‌کردند تا بر ساخت راه‌حل‌هایی برای این قاره، با این وعده که سرمایه دنبال خواهد کرد. ساختن محصولات جهانی اغلب یک فکر بعدی بود، به‌ویژه زیرا راه‌حل‌های محلی، به‌ویژه فین‌تک‌ها، فرصت‌های خروج را تنها با هدف قرار دادن بازارهای درون قاره نشان می‌دادند.

با این حال، تغییر قابل توجهی در این روایت در 18 ماه گذشته رخ داده است. از آنجایی که استارت آپ های آفریقایی در تلاش برای توسعه راه حل هایی برای چالش های محلی هستند، اکنون با باد مخالف و چالش های کلان اقتصادی خارج از کنترل خود مواجه می شوند. اقتصادهای برجسته‌ترین بازارهای فناوری قاره - نیجریه، کنیا و مصر - در حال حاضر با مشکلات کاهش ارزش پول دست و پنجه نرم می‌کنند، که منجر به راکد یا کندتر شدن رشد درآمد بر حسب دلار برای استارت‌آپ‌های فعال در این بازارها می‌شود و در نتیجه ارزش‌های آن‌ها را از نظر جهانیان کاهش می‌دهد. سرمایه گذاران.

در پاسخ، سرمایه‌گذاران اکنون از استارت‌آپ‌ها می‌خواهند تا استراتژی‌هایی را برای محافظت از درآمد خود تحلیل کنند، و بحث‌ها در مورد اهمیت اتخاذ یک ذهنیت جهانی توسط بنیان‌گذاران محلی هنگام توسعه محصولاتشان را دوباره برانگیختند. این طرز فکر از ابتدا برای بنیانگذارانی مانند کریم جوینی، موسس و مدیر اجرایی Expensya، ضروری بود.

«تقریباً از روز اول به دلایل زیادی اتخاذ تمرکز جهانی بود. صرف نظر از اینکه شما به عنوان یک شرکت چه چیزی می سازید، تونس بازار بسیار کوچکی است که به اندازه کافی با همسایگان خود یکپارچه نیست.» «این کشوری با سطح درآمد متوسط ​​و با شرکت‌هایی است که لزوماً آنقدر بالغ نیستند که به مدیریت هزینه‌ها علاقه‌مند باشند. شرکت های آنها هنوز در حال راه اندازی اولین CRM یا ERP هستند. پس از ابتدا، ما به دنبال ساخت محصولی بودیم که برای بازارهایی باشد که در آن شرکت‌ها بالغ هستند و در مرحله‌ای هستند که به بهره‌وری کارکنان و مدیریت هزینه‌ها نگاه می‌کنند.»

از تونس تا اروپا

Expensya که توسط Jouini و CTO Jihed Othmani در سال 2014 تأسیس شد، در راه حل های مدیریت هزینه خودکار متناسب با مشاغل اروپایی تخصص دارد. نرم‌افزار آن شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های مستقل را در چارچوب قوانین و محدودیت‌های از پیش تعریف‌شده، بهینه‌سازی زمان و ساده‌سازی فرآیندهای هزینه‌های کارکنان اجرا کنند. وقتی Expensya با برنامه‌های ERP یکپارچه می‌شود، به تیم‌های مالی کمک می‌کند تا بر هزینه‌های تجاری نظارت و ردیابی کنند و روش‌های بازپرداخت کارکنان را تسهیل کنند.

استارت‌آپ مدیریت هزینه‌ها، طراحی شده برای پشتیبانی از شرکت‌های با هر اندازه در خودکارسازی هزینه‌های حرفه‌ای‌شان، ابتدا در فرانسه راه‌اندازی شد و از شبکه مدیر عامل و تجربه بیش از یک دهه کار برای Parrot، Musiwave و مایکروسافت استفاده کرد. اولین مجموعه از مشتریان Expensya که بین 1000 تا 10000 کارمند داشت، در چندین کشور اروپایی فعالیت می کرد - در نتیجه، استارتاپ به سرعت محصول خود را برای عملکرد در سایر کشورها تطبیق داد، مالیات ها و گواهینامه های محلی را در طول مسیر مدیریت کرد، که حرکت آن را تسریع کرد. به اسپانیا و آلمان.

و علیرغم مزیت ظاهری نزدیکی به اروپا، استارتاپ تونسی بودن چالش‌هایی را به همراه داشت. اول، حرکت در بازار اروپا به دلیل قوانینی مانند GDPR که به طور منطقی از رقابت خارجی محافظت می شود، یک مانع مهم بود. پیروی از GDPR مستلزم راه اندازی عملیات در اروپا و ایجاد تیم های محلی قوی در فروش و بازاریابی برای فروش استارت آپ به شرکت های بزرگ بسیار مهم بود. تیم هایی را در فرانسه، اسپانیا و آلمان راه اندازی کرد تا به این نیاز رسیدگی کنند و با Concur، Nautilus و N2F رقابت کنند.

«گاهی اوقات، هنگام استفاده از محصولی که توسط یک استارت آپ آفریقایی ساخته شده بود، از سوی این مشتریان بزرگ کمی تردید وجود داشت. برای آنها، آنها می خواستند بدانند که آیا کیفیت ما برای آنها کافی است یا به اندازه محصولات آمریکایی یا اروپایی است. پس ما برای داشتن بهترین محصول در شهر سرمایه گذاری زیادی کردیم. اگر به رتبه‌بندی‌های عمومی راه‌حل‌هایی مانند راه‌حل‌های ما در اپ استور یا گوگل پلی نگاه کنید، می‌بینید که ما در مقایسه با رقبای اروپایی‌مان بالاترین امتیاز را در بازار داریم، زیرا تمرکز ما بر این است که اطمینان حاصل کنیم که کیفیت هرگز موضوعی نیست، زیرا این موضوع ما را برگردانید به این که شما یک استارت آپ آفریقایی هستید و پس استانداردها می توانند پایین تر باشند.

تنظیم و نگهداری یک محصول با کیفیت بالا اغلب به استعداد یک استارتاپ بستگی دارد. جوینی اذعان کرد، در حالی که تعداد زیادی از افراد جوان و با استعداد، به ویژه در زمینه های مهندسی و سایر زمینه های فنی در تونس و آفریقا وجود دارد، کمبود مدیران و رهبران با تجربه، همچنین به دلیل فقدان شرکت های موفق SaaS در سطح محلی، مانعی را در مقیاس Expensya ایجاد کرد. .

به طور کلی، مهاجرت بیشتر در دسترس بودن استعدادهای با تجربه در آفریقا را کاهش داده است، به طوری که بسیاری از افراد ماهر ترجیح می دهند فرصت هایی را در اروپا یا ایالات متحده دنبال کنند. این عوامل به چالش استارت آپ های آفریقایی در رقابت با همتایان جهانی خود کمک می کند.

بخشی از یک داستان موفقیت جهانی

با این حال، استعدادیابی یک شمشیر دو لبه است. با وجود کمبود استعداد، Expensya از هزینه های عملیاتی کمتری نسبت به شرکت های مشابه در اروپا بهره مند شد. علاوه بر این، اگر استارت‌آپ‌ها در پاریس به دلیل رقابت شدید غول‌های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت در مناطق خود برای جذب 5 درصد برتر تلاش می‌کردند، Expensya می‌توانست 5 درصد استعدادهای برتر تونس را جذب کند زیرا به عنوان یکی از شرکت‌های دارای بودجه خوب در این کشور دیده می‌شد. و استارت آپ های دارای منابع

جوینی همچنین تاکید می کند که در حالی که Expensya متولد تونس اما مقر آن در پاریس فقط به عنوان یکی دیگر از شرکت های SaaS در میان بسیاری در اروپا تلقی می شد، کارمندان و سرمایه گذاران اولیه آن معتقد بودند که به چیزی منحصر به فرد در آفریقا کمک کرده اند و چشم انداز صعودی را در مورد پتانسیل آن حفظ کرده اند.

وقتی کارمندان ما می‌پیوندند و زمانی را در اینجا می‌گذرانند، تعهدی فراتر از حقوق و شغل دارند. این احساس ساختن چیزی بزرگ است که در واقع یک تفاوت واقعی است. » او گفت. "این احساسی است که شاید به اندازه کافی درباره آن صحبت نشده است - اشتیاق مردم آفریقا، یا حداقل در کشورهایی که من با آنها آشنا هستم، برای مشارکت در یک داستان موفقیت جهانی."

سال گذشته، این خوش بینی مشترک بین سرمایه گذاران و کارمندان به واقعیت تبدیل شد.

پس از بیش از هشت سال فعالیت و جمع آوری حدود 30 میلیون دلار، از جمله 20 میلیون دلار سری B با ارزش گذاری پس از پول 83 میلیون دلار در سال 2021، Expensya خریداری شد - و کارمندان آن بخشی از تجربه ای شدند که برای بسیاری از همتایان خود دست نیافتنی است. در اکوسیستم فناوری آفریقا

از 190 کارمند شرکت در زمان خرید، 110 نفر در تونس مستقر بودند. این کارمندان، از جمله کارکنان قبلی که در دفتر Expensya در تونس کار می کردند، که در مجموع 180 سهامدار بودند، در مجموع 10 میلیون دلار از این تملک درآمد داشتند، همانطور که جوینی در طی تماس فاش کرد. وی گفت: دو سوم این مبلغ نقدی بوده است. «برخی از مردم بین 200000 تا 250000 دلار درآمد داشتند. این دقیقاً پولی نیست که زندگی را تغییر دهد، اما مطمئناً مسیر را تغییر می دهد.

Medius، کنگلومرای سوئدی که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی برجسته اروپایی حمایت می‌شود، برای سال‌ها هدف خود را ایجاد یک مجتمع اتوماسیون CFO جهانی، انجام چندین خرید، از جمله Expensya، در بریتانیا، ایالات متحده و سوئد داشته است. ادغام این راه حل ها یک پیشنهاد منسجم تر و قوی تر برای Medius ایجاد می کند. از نظر جغرافیایی، همچنین به شرکت سهام خصوصی و شرکت‌های تابعه آن دسترسی گسترده‌تری در سراسر اروپا و آمریکای شمالی می‌دهد، حتی اگر Expensya، برای مثال، به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد. قبل از خرید، Expensya بيان کرد که درآمد تکراری خود را در دو سال گذشته دو برابر کرده و پایگاه مشتریان خود را به 6000 کسب و کار و 700000 کاربر فعال در 100 کشور افزایش داده است.

رویدادهای اکتساب مانند Expensya و Instadeep قابل توجه هستند زیرا نشان می‌دهند که استارت‌آپ‌های آفریقایی می‌توانند یک چرخه کامل را تکمیل کنند و نه تنها به فرشتگان تجاری (مثلاً برخی از آنها ۲۰ برابر بازدهی داشته‌اند) و VCها، بلکه برای کارمندان نیز سود می‌برند. در حالی که این مقیاس از دره سیلیکون یا اکوسیستم‌های فناوری بالغ‌تر فاصله دارد، اما نشان‌دهنده یک گام مثبت به جلو است. این سهامداران احتمالاً در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند یا حتی سرمایه‌گذاری‌های خود را راه‌اندازی می‌کنند و به رشد اکوسیستم فناوری آفریقا کمک می‌کنند.

"Expensya بسیار کارآمد ساخته شد. وقتی به بازده سرمایه، نسبت درآمد به سرمایه‌گذاری و تعداد کارکنان نگاه می‌کنید، این ساختار فوق‌العاده کارآمدی است که توانسته درآمدهای دو رقمی خود را به میلیون‌ها برساند در حالی که در مقایسه با مدل‌های مشابه در اروپا ارزش‌گذاری متوسطی را حفظ کرده است. » ریبیکا، مدیر سابق M-Pesa که در فین تک‌هایی مانند کونتو و بامبو سرمایه‌گذاری کرده است. ما باید استارت‌آپ‌های آفریقایی بیشتری را تشویق کنیم تا در سطح جهانی بسازند و به رقابت بپردازند و شغل‌هایی با درآمد خوب در خانه ایجاد کنند، جایی که استعدادهای مهندسی محلی زیادی وجود دارد، تا آنها کشورهای خود را برای شغل در اروپا و ایالات متحده ترک نکنند. این چشم‌انداز است. »

برای محصولات سازمانی مانند Expensya، به دلیل بلوغ بازار کمتر و تصمیم گیری کندتر، رشد محلی می تواند چالش برانگیزتر از گسترش بین المللی باشد. جوینی به بنیانگذاران توصیه می کند که روی فروش محصولات خود تمرکز کنند و در اسرع وقت تغییراتی را ایجاد کنند. او می گوید: «زمان زیادی را صرف مهندسی بیش از حد آن نکنید. «فروش و بستن مشتریان، و یادگیری از آنها، این است که چگونه محصول SaaS خود را محلی یا جهانی می‌کنید.» ثانیاً، جوینی و ریبیکا از بنیان‌گذاران می‌خواهند که استعدادها را در اولویت قرار دهند و همزمان برای حال و آینده استخدام کنند، در حالی که در طول مسیر عدالت را به اشتراک می‌گذارند و باعث می‌شوند آنها احساس کنند بخشی از یک سفر هستند.

مرحله اول: ساخت محصول. مرحله دوم: راه اندازی محصول با چند مشتری، تغییر دادن آن، بهبود آن، ایجاد یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP). مرحله سوم: ساخت، استخدام، حفظ، به این ترتیب یک ماشین فروش سازمانی ایجاد می کنید، سپس مقیاس می کنید.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است