متن خبر

محاکمه SBF به زودی آغاز می شود، اما چگونه او – و FTX – به اینجا رسیدند؟

محاکمه SBF به زودی آغاز می شود، اما چگونه او – و FTX – به اینجا رسیدند؟

شناسهٔ خبر: 439781 -




محاکمه جنایی مورد انتظار سام بنکمن-فرید، مدیر عامل سابق صرافی ورشکسته صرافی FTX، روز سه شنبه آغاز می شود تا مشخص شود آیا او در هفت فقره کلاهبرداری و توطئه مجرم است یا خیر.

این مرد 31 ساله FTX را در سال 2019 تأسیس کرد. طی چند سال، سومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال در اوج خود به 32 میلیارد دلار رسید. اکنون در تلاش است تا هرگونه وجوهی را برای توزیع بین طلبکاران پس بگیرد.

اما چگونه سومین صرافی بزرگ کریپتو به اینجا رسید؟

قبل از FTX، Bankman-Fried شرکت تجارت رمزنگاری Alameda Research را در سال 2017 تأسیس کرد. او FTX را در سال 2019 به عنوان مکمل Alameda تأسیس کرد تا به درآمد و نقدینگی برای بازوی تجاری کمک کند.

در طی دو سال، بیش از 80 سرمایه‌گذار حدود 2 میلیارد دلار سرمایه در اختیار FTX قرار دادند و به Bankman-Fried کمک کردند تا دیدگاه خود را به واقعیت تبدیل کند. در ژانویه 2022، این شرکت 400 میلیون دلار در دور سری C جمع آوری کرد و ارزش آن را به 32 میلیارد دلار رساند. این آخرین دور بودجه عمومی آن بود.

این شرکت با معاملات و مشارکت های برندینگ تا حدودی به رسمیت شناخته شد. به عنوان مثال، در سال 2021 حق نامگذاری سالن خانگی میامی هیت را خریداری کرد. FTX همچنین نام خود را در چوگان داوران لیگ برتر بیسبال دریافت کرد و با افراد مشهوری مانند تام بردی و همسر سابقش، ژیزل بوندچن، و همچنین استف کری، شکیل اونیل و نائومی اوزاکا و دیگران همکاری کرد. او همچنین روابط نزدیکی با تنظیم کنندگان و مقامات دولتی ایالات متحده داشت که به بسیاری از آنها کمک مالی کرد.

Bankman-Fried حتی با وارن بافت مقایسه شد و بسیاری او را اسب سفید ارزهای دیجیتال نامیدند (TechCrunch هرگز این کار را نکرد، زیرا ارزشش را دارد).

اما در اوایل نوامبر 2022، همه چیز تغییر کرد.

سقوط FTX

نگرانی‌ها در مورد نقدینگی FTX پس از انتشار نسخه‌ای از ترازنامه Alameda توسط CoinDesk افزایش یافت که نشان می‌دهد این شرکت تا 30 ژوئن 2022 دارایی 14.6 میلیارد دلاری و بدهی‌های 8 میلیارد دلاری دارد.

اما یک مشکل وجود داشت: این گزارش نشان داد که بزرگترین دارایی Alameda 3.66 میلیارد دلار "FTT بدون قفل" و 2.16 میلیارد دلار "وثیقه FTT" است. FTT نشانه پشت FTX بود.

ترازنامه نشان داد که 5.82 میلیارد دلار توکن های FTT که Alameda در اختیار داشت، 193 درصد بیشتر از کل ارزش بازار FTT بود که در آن زمان حدود 3 میلیارد دلار بود. این بدان معناست که ادعا می‌کرد که توکن‌های FTT بیشتری نسبت به آنچه در دنیا وجود دارد، در ترازنامه خود دارد.

تقریباً همزمان با افشای آن، بزرگترین صرافی رمزارز جهان، بایننس، شروع به برداشت معادل 2.1 میلیارد دلاری باقیمانده وجه نقد خود به صورت BUSD و FTT کرد. (از سال 2019 تا 2021 یک موقعیت سهام در FTX داشت.) این اساساً باعث اجرای یک بانک در FTX شد.

FTX و Alameda در اواسط نوامبر 2022 در ایالات متحده درخواست ورشکستگی فصل 11 کردند. Bankman-Fried استعفا داد و جان جی. ری III، کهنه کار انرون، مدیرعامل جدید آن منصوب شد.

با این حال، بانکمن-فرید بر بی گناهی خود تاکید کرد. در اجلاس DealBook نیویورک تایمز، او عملاً از باهاما ظاهر شد و گفت: «من هرگز سعی نکردم در مورد کسی تقلب کنم. من از اتفاقی که در این ماه افتاد شوکه شدم.» در یک تبادل DM منتشر شده با خبرنگار Vox، او بيان کرد که از درخواست ورشکستگی پشیمان است و فکر می‌کند که "قانون‌گذاران همه چیز را بدتر می‌کنند."

SBF دستگیر شد

Bankman-Fried در دسامبر 2022 در باهاما، جایی که FTX مستقر بود، دستگیر شد. او سپس به ایالات متحده مسترد شد تا با تعدادی از اتهامات جنایی روبرو شود. او با قرار وثیقه 250 میلیون دلاری آزاد شد و در خانه پدر و مادرش در پالو آلتو در حصر خانگی باقی ماند. این در ماه آگوست پس از متهم شدن او به ارعاب مدیر عامل سابق آلامدا، کارولین الیسون، با افشای دفتر خاطرات خصوصی او لغو شد.

ری در جلسه استماع کمیته خدمات مالی مجلس در مورد FTX نماینده شرکت بود. وقتی از ری پرسیده شد که آیا این شرکت سیستم‌های مدیریت ریسک قابل توجهی دارد یا خیر، ری در آن زمان بيان کرد که "عملاً هیچ کنترل داخلی و هیچ جدایی وجود ندارد" و گفت که او "به یک تکه کاغذ" در سازمان بورس اعتماد ندارد. دامیان ویلیامز، دادستان ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی جنایات ادعایی بانکمن-فرید را "یکی از بزرگترین کلاهبرداری های مالی در تاریخ آمریکا" خواند.

عواقب بعدی

یکی از بنیانگذاران FTX و CTO سابق گری وانگ، و مدیر عامل سابق Alameda Research، کارولین الیسون، هر دو در دسامبر 2022 به اتهامات جنایی فدرال در رابطه با سقوط FTX اعتراف کردند. آنها همچنین با مجازات های مدنی از سوی SEC و CFTC در کنار اتهامات جنایی روبرو هستند. وانگ و الیسون قصد دارند با دادستان ها همکاری کنند و با توجه به روابط نزدیک آنها با بانکمن-فرید، FTX و آلامدا، شاهدان اصلی دادگاه خواهند بود.

در ژانویه، Bankman-Fried نسبت به همه اتهامات، که شامل کلاهبرداری با سیم، توطئه برای ارتکاب پولشویی، و توطئه برای سوء استفاده از وجوه مشتریان می شود، اعتراف کرد که بی گناه است. او در صورت محکوم شدن به تمام اتهامات ممکن است با 115 سال زندان روبرو شود.

صنعت کریپتو به طور کلی از فروپاشی FTX، که اولین مورد از بسیاری بود، رنج برد. BlockFi برای فصل 11 در نوامبر 2022 و همچنین Genesis Global Trading در ژانویه ثبت نام کرد.

جایی که امروز هستیم

بانکمن-فرید توسط کوهن و گرسر وکالت خواهد شد و مارک کوهن، وکیل مدافع برجسته و دادستان فدرال سابق، وکیل اصلی خواهد بود. اگر این نام آشنا به نظر می رسد، ممکن است به این دلیل باشد که او همچنین نماینده گیسلین ماکسول در محاکمه قاچاق جنسی او مربوط به جفری اپستاین بود. او درخواست آزادی زودهنگام بانکمن-فرید را داشت اما رد شد.

روز سه شنبه، ما شروع خواهیم کرد تا ببینیم داستان FTX چگونه به پایان می رسد. اما آنچه در ذهن ماست این است که چه اتفاقی برای سرمایه گذاران و اعتباردهندگان متاثر از سقوط می افتد؟ و چه اتفاقی برای میلیاردها دارایی کریپتو که در مراحل قانونی مرتبط است، می‌افتد؟

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است