متن خبر

مجوز “دستگاه پیشرفت” Neuralink از FDA به این معنی نیست که آنها نابینایی را درمان کرده اند.

مجوز “دستگاه پیشرفت” Neuralink از FDA به این معنی نیست که آنها نابینایی را درمان کرده اند.

شناسهٔ خبر: 755220 -




Neuralink، شرکت رابط مغز و کامپیوتر متعلق به ایلان ماسک، مجوز "دستگاه پیشرفت" را از FDA دریافت کرده است. اما این بدان معنا نیست که این لباس، هر چه که ماسک بگوید، درمانی برای نابینایی ایجاد کرده است.

برنامه دستگاه‌های پیشرو در FDA یک برنامه داوطلبانه است که توسعه‌دهندگان می‌توانند در صورت اعطای آن، «فرصتی را به تولیدکنندگان ارائه می‌دهد تا از طریق چندین گزینه برنامه مختلف با کارشناسان FDA تعامل داشته باشند تا به طور مؤثر به موضوعاتی که در مرحله تحلیل قبل از عرضه به بازار می‌آیند، رسیدگی کنند». این نامگذاری همچنین آنها را برای تحلیل اولویت FDA ردیف می کند.

در سال 2023، بیش از 30 دستگاه پزشکی با همین نام موفقیت‌آمیز شناخته شدند و تقریباً 1000 دستگاه مجوز دریافت کردند. همانطور که این شرکت روز سه شنبه در X اعلام کرد، Blindsight Neuralink جدیدترین است.

کور بینایی تکرار جدیدی از فناوری است که برای چندین دهه برای بازگرداندن تجربی بینایی بسیار محدود به افراد نابینا مورد استفاده قرار گرفته است. یک آرایه میکروالکترودی در قشر بینایی تعبیه شده است و نورون های واقع در آنجا را در الگوهای مشتق شده از یک دوربین تحریک می کند. به نوعی، تولید پدیده های بصری در افرادی که ممکن است قبلاً هرگز ندیده باشند، واقعاً به همین سادگی است.

ماسک زمانی را از دست نداد و ادعا کرد که Blindsight «حتی کسانی را که هر دو چشم و عصب بینایی خود را از دست داده اند قادر به دیدن می کند. حتی کسانی که از بدو تولد نابینا بوده اند را قادر نمی سازم که برای اولین بار ببینند.» اما در بهترین حالت خیلی زود است که بگوییم چنین وسیله ای می تواند افراد نابینا را قادر به دیدن کند. موضوع از نظر تاریخی چگالی کم الکترودها روی آرایه بوده است که در حد ده هاست، به این معنی که آنچه "دیده می شود" در واقع بیشتر شبیه چند ستاره است که چشمک می زنند و خاموش می شوند بدون هیچ الگوی قابل تشخیصی، زیرا قسمت های قشر سوراخ شده و تحریک شده اساساً تصادفی هستند.

پیشرفت Neuralink - که در این زمینه بسیار مورد استقبال قرار می گیرد - این تراکم را افزایش می دهد. اما این رویکرد از همان اشکالات اساسی رنج می برد.

چیزی که ماسک به آن اشاره می کند این است که دستگاه به برق متصل می شود و بینایی را می دهد. که امکان پذیر نیست. حتی در میان افرادی که اخیراً بینایی خود را به دلیل ضربه یا بیماری از دست داده اند - که بسیار شایع ترین علل هستند - به این معنی که قشر بینایی از بدو تولد برای عملکرد طبیعی آموزش دیده اند، همانطور که ماسک پیشنهاد می کند بینایی "مانند گرافیک آتاری" نخواهد بود. . در حالی که یک سطح شگفت‌انگیز و امیدوارکننده از انعطاف‌پذیری در سازگاری با سیستم‌هایی مانند این وجود دارد، این یک فرآیند دشوار و گمراه‌کننده است.

علاوه بر این، افرادی که از بدو تولد نابینا بوده اند، ظرفیت بیولوژیکی برای دیدن از طریق چشم خود را توسعه نخواهند داد، به این معنی که علیرغم بهینه سازی طرح سلولی قشر بینایی برای وظایف بینایی، مسیرهایی که مفهوم بینایی را ایجاد می کند که افراد بینا درک می کنند وجود نخواهد داشت. . این برای ماسک گمراه کننده است که خلاف آن را پیشنهاد کند، اگرچه من گمان می کنم که جامعه نابینا و کم بینا به افراد بینا عادت کرده اند که این نوع اشتباهات را انجام دهند.

این همه این نیست که بگوییم Blindsight Neuralink بد است یا کار نخواهد کرد - به نظر می رسد که این شرکت یک آرایه میکروالکترودی واقعاً بهتر و احتمالاً ابزاری برای کاشت کارآمدتر و با خطر کمتر رد یا آسیب مغزی ایجاد کرده است.

در حالی که برای ماسک غیرمسئولانه است که همان وعده های غم انگیز "Geordi La Forge" را که دیگران در این چند دهه اخیر در این زمینه تحقیقاتی داده اند، غیرمسئولانه است، دستگاه و روش هایی که او تأمین مالی کرده است تقریباً به طور قطع به آینده ای کمک خواهد کرد که در آن درمان های مبتنی بر ایمپلنت الکترونیکی انجام شود. برای نابینایی واقع بینانه می شود.

اگر شرکت‌های ماسک به پرسش‌های مطبوعاتی پاسخ می‌دادند (Neuralink فوراً به درخواست نظر پاسخ نمی‌داد) یا تحقیقات خود را بازتر مورد بحث قرار می‌دادند و منتشر می‌کردند، ما بحث آزادتری را در میان کارشناسان حوزه درباره مزیت‌ها و چالش‌های این رویکرد خواهیم داشت.

همانطور که هست، ممکن است امیدوار باشیم که اکنون که FDA به Neuralink اجازه داده است تا برای توجیه استفاده از این دستگاه در انسان تلاش کند، این شرکت بیشتر در فضای باز فعالیت کند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است