متن خبر

مجری ضد انحصار بریتانیا زنگ خطر را در مورد تسلط Big Tech بر GenAI به صدا در می آورد

مجری ضد انحصار بریتانیا زنگ خطر را در مورد تسلط Big Tech بر GenAI به صدا در می آورد

شناسهٔ خبر: 463805 -




ناظر رقابت بریتانیا هشداری را در مورد تسلط بیگ تک در بازار پیشرفته هوش مصنوعی به صدا درآورده است و مدیر عامل شرکت سارا کاردل «نگرانی واقعی» خود را در مورد چگونگی توسعه این بخش ابراز کرده است.

در مقاله به‌روزرسانی مدل‌های اساسی هوش مصنوعی که روز پنجشنبه منتشر شد، سازمان رقابت و بازار (CMA) نسبت به افزایش اتصال و تمرکز بین توسعه‌دهندگان در بخش فناوری پیشرفته که مسئول رونق ابزارهای هوش مصنوعی مولد هستند، هشدار داد.

مقاله CMA به حضور مکرر گوگل، آمازون، مایکروسافت، متا و اپل (معروف به GAMMA) در زنجیره ارزش هوش مصنوعی اشاره می کند: محاسبه، داده، توسعه مدل، مشارکت، پلت فرم های انتشار و توزیع. و در حالی که تنظیم کننده همچنین تاکید کرد که ترتیبات مشارکت "می تواند نقش رقابتی در اکوسیستم فناوری ایفا کند"، با این هشدار همراه شد که "شرکت های قدرتمند و شرکت های یکپارچه" می توانند خطراتی را برای رقابت ایجاد کنند که در تضاد با بازارهای باز است. .

نمودار CMA GAMMA

اعتبار تصویر: مقاله به روز رسانی مدل های بنیاد CMA

CMA با اشاره به نوعی از هوش مصنوعی که با مقادیر زیادی داده و توان محاسباتی توسعه یافته است، نوشت: "ما نگران هستیم که بخش FM [مدل بنیادی] به گونه‌ای توسعه یابد که نتایج منفی بازار را به خطر بیندازد." و ممکن است برای پشتیبانی از برنامه های مختلف استفاده شود.

به ویژه، حضور رو به رشد تعداد کمی از شرکت‌های فناوری فعلی در سراسر زنجیره ارزش FM، که در حال حاضر در بسیاری از اصلی ترین بازارهای دیجیتال امروزی دارای قدرت بازار هستند، می‌تواند عمیقاً بازارهای مرتبط با FM را به ضرر منصفانه شکل دهد. رقابت باز و موثر، در نهایت به کسب و کارها و مصرف کنندگان آسیب می رساند، به عنوان مثال با کاهش انتخاب و کیفیت، و با افزایش قیمت ها.

CMA در ماه مه گذشته یک بازنگری اولیه از بخش برتر بازار هوش مصنوعی را انجام داد - در ادامه مجموعه‌ای از اصول را برای توسعه «مسئولانه» هوش مصنوعی مولد منتشر کرد که به گفته او نظارت بر بازار پرشتاب را هدایت می‌کند. اگرچه ویل هایتر، مدیر ارشد واحد بازارهای دیجیتال CMA، پاییز گذشته به TechCrunch بيان کرد که عجله ای برای تنظیم هوش مصنوعی پیشرفته ندارد زیرا می خواهد به بازار فرصتی برای توسعه بدهد.

از آن زمان، سازمان دیده بان وارد عمل شد تا رابطه صمیمی بین OpenAI، توسعه دهنده پشت ربات چت هوش مصنوعی ویروسی ChatGPT، و مایکروسافت، سرمایه گذار بزرگ OpenAI را تحلیل کند. و مقاله به‌روزرسانی آن به سرعت مبهم تغییرات در بازار اشاره می‌کند - به عنوان مثال، تحقیقاتی را که تنظیم‌کننده اینترنت بریتانیا، Ofcom، در گزارشی در سال گذشته منتشر کرد، نشان داد که 31 درصد از بزرگسالان و 79 درصد از افراد 13 تا 17 ساله در بریتانیا از ابزار هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT، Snapchat My AI یا Bing Chat (معروف به Copilot) استفاده کرده است. پس نشانه‌هایی وجود دارد که CMA در بحبوحه «گردباد» تجاری که محاسبات، داده‌ها و استعدادها را جذب می‌کند، در حال تجدیدنظر در موقعیت اولیه خود در بازار GenAI است.

مقاله به‌روزرسانی آن سه «خطر مرتبط کلیدی برای رقابت منصفانه، مؤثر و باز» را شناسایی می‌کند که حضور همه جانبه گاما به آنها اشاره می‌کند: 1) شرکت‌هایی که «ورودی‌های حیاتی» را برای توسعه مدل‌های بنیادی کنترل می‌کنند (مدل‌های هوش مصنوعی با هدف کلی ) که ممکن است به آنها اجازه دهد دسترسی را محدود کنند و در برابر رقابت خندقی بسازند. 2) توانایی غول‌های فناوری برای بهره‌برداری از موقعیت‌های مسلط در بازارهای روبه‌روی مصرف‌کنندگان یا کسب‌وکارها برای مخدوش کردن انتخاب خدمات GenAI و محدود کردن رقابت در استقرار این ابزارها؛ و 3) شراکت‌هایی که شامل بازیگران کلیدی می‌شود که به گفته CMA «می‌تواند موقعیت‌های موجود قدرت بازار را از طریق زنجیره ارزش تشدید کند».

روابط توسعه دهنده CMA GAMMA GenAI

اعتبار تصویر: CMA

در یک سخنرانی که روز پنجشنبه در واشنگتن دی سی، در یک رویداد قانونی متمرکز بر هوش مصنوعی مولد، ایراد شد، کاردل به پویایی «برنده همه چیز» که در دوره‌های توسعه‌دهنده وب قبلی دیده می‌شد، اشاره کرد، زمانی که Big Tech امپراتوری‌های وب 2.0 خود را ساخت و تثبیت کرد در حالی که قانون‌گذاران نشسته بودند. در پاشنه خود - می گویند این مهم است که مجریان رقابت اشتباهات مشابهی را با این نسل بعدی توسعه دیجیتال تکرار نکنند.

«مزایایی که می‌خواهیم از [هوش مصنوعی پیشرفته] برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان، از نظر کیفیت، انتخاب و قیمت، و بهترین نوآوری‌ها حاصل شود، در دنیایی که آن شرکت‌ها خودشان مشمول منصفانه هستند، بسیار محتمل‌تر است. رقابت باز و موثر، به جای رقابتی که در آن آنها به سادگی قادر به استفاده از مدل های پایه برای تقویت بیشتر و گسترش موقعیت های موجود قدرت خود در بازارهای دیجیتال باشند، او استدلال کرد: " پس ما معتقدیم که مهم است که اکنون اقدام کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعداد کمی از شرکت‌ها با قدرت بی‌سابقه‌ای در بازار، در موقعیتی قرار نمی‌گیرند که نه تنها نحوه طراحی و ساخت قوی‌ترین مدل‌ها، بلکه نحوه تعبیه و استفاده از آن‌ها در تمام بخش‌های اقتصاد و زندگی ما را نیز کنترل کنند.»

چگونه CMA قرار است در بالاترین سطح بازار هوش مصنوعی مداخله کند؟ هنوز اقدامات مشخصی برای اعلام ندارد، اما کاردل بيان کرد که از نزدیک شراکت‌های GAMMA را دنبال می‌کند و استفاده از تحلیل ادغام را افزایش می‌دهد تا ببیند آیا هر یک از این ترتیبات مطابق با قوانین ادغام موجود است یا خیر.

این امر می‌تواند قدرت‌های رسمی تحقیقات و حتی توانایی مسدود کردن ارتباطاتی را که آن را ضدرقابتی می‌داند، باز کند. اما، در حال حاضر، با وجود نگرانی‌های واضح و فزاینده در مورد پیوندهای راحت GAMMA GenAI، CMA تا این حد پیش نرفته است. اما تحلیل پیوندهای بین OpenAI و مایکروسافت - یعنی برای تعیین اینکه آیا این مشارکت یک "وضعیت ادغام مرتبط" است یا خیر - ادامه دارد.

کاردل همچنین به مخاطبان خود گفت: "برخی از این ترتیبات کاملاً پیچیده و مبهم هستند، به این معنی که ما ممکن است اطلاعات کافی برای ارزیابی این خطر را بدون استفاده از قدرت کنترل ادغام خود برای ایجاد این درک نداشته باشیم." بازار هوش مصنوعی بدون باز کردن قدرت تحلیل رسمی ادغام. ممکن است برخی از ترتیبات خارج از قوانین ادغام مشکل ساز باشند، حتی اگر در نهایت از طریق کنترل ادغام قابل اصلاح نباشند. آنها حتی ممکن است توسط طرفین ساختار یافته باشند تا به دنبال اجتناب از محدوده قوانین ادغام باشند. به همین ترتیب، برخی از ترتیبات ممکن است باعث نگرانی‌های رقابتی نشود.»

او گفت : "با افزایش تحلیل ادغام خود، امیدواریم شفافیت بیشتری در مورد اینکه کدام نوع از مشارکت ها و ترتیبات ممکن است در چارچوب قوانین ادغام قرار گیرند و تحت چه شرایطی ممکن است نگرانی های رقابتی ایجاد شود - و این شفافیت همچنین به نفع خود کسب و کارها باشد." .

گزارش به‌روزرسانی CMA برخی «عوامل نشان‌دهنده» را مشخص می‌کند که کاردل بيان کرد ممکن است باعث نگرانی بیشتر و توجه به مشارکت‌های FM شود - مانند قدرت بالادستی شرکا، بر ورودی‌های هوش مصنوعی. و قدرت پایین دستی، بر روی کانال های توزیع. او همچنین بيان کرد که سازمان دیده بان ماهیت مشارکت و سطح "نفوذ و همسویی انگیزه ها" بین شرکا را از نزدیک تحلیل خواهد کرد.

در همین حال، تنظیم‌کننده بریتانیا از غول‌های هوش مصنوعی می‌خواهد که از هفت اصل توسعه‌ای که پاییز گذشته تعیین کرده بود پیروی کنند تا تحولات بازار را به سمت ریل‌های مسئولانه هدایت کنند، جایی که رقابت و حمایت از مصرف‌کننده در آن ایجاد می‌شود. (نسخه کوتاه آنچه که می‌خواهد ببیند این است: مسئولیت پذیری؛ دسترسی؛ تنوع؛ انتخاب؛ انعطاف پذیری؛ برخورد منصفانه؛ و شفافیت.)

کاردل در بیانیه‌ای گفت : «ما متعهد هستیم که اصولی را که توسعه داده‌ایم، و از تمام اختیارات قانونی در اختیارمان - اکنون و در آینده - استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این فناوری تحول‌آفرین و حیاتی به وعده‌اش عمل می‌کند.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است