متن خبر

متعصب صفحه گسترده یک CPU در مایکروسافت اکسل می‌سازد که نمایشگر دارد اما نمی‌تواند Excel یا Doom را اجرا کند – و نه، هنوز در فضای ابری کار نمی‌کند.

متعصب صفحه گسترده یک CPU در مایکروسافت اکسل می‌سازد که نمایشگر دارد اما نمی‌تواند Excel یا Doom را اجرا کند – و نه، هنوز در فضای ابری کار نمی‌کند.

شناسهٔ خبر: 447092 -




CPU اکسل
(اعتبار تصویر: Inkbox)

مایکروسافت اکسل به دلیل تطبیق پذیری خود شناخته شده است (حتی می تواند بازی تیراندازی کلاسیک اول شخص Doom را اجرا کند) - اما چه کسی می دانست که نرم افزار صفحه گسترده می تواند برای ساخت یک CPU کارآمد نیز استفاده شود؟

ممکن است مضحک به نظر برسد، اما این دقیقا همان کاری است که یک یوتیوب به نام Inkbox انجام داده است، همانطور که در یک ویدیوی 16 دقیقه ای دقیق نشان داده شده است. Inkbox بدون استفاده از هیچ اسکریپت یا پلاگین ویژوال بیسیک و صرفاً با استفاده از قابلیت های اکسل به این موفقیت دست یافت.

نتیجه یک CPU 16 بیتی است که در اکسل با نرخ کلاک 3 هرتز کار می کند، با 128 کیلوبایت رم، صفحه نمایش 128 در 128 پیکسل 16 رنگ و زبان اسمبلی سفارشی. علاوه بر این، فایل‌های CPU در Github برای امتحان کردن همه در دسترس هستند.

زبان اسمبلی Excel-ASM16

یکی از چشمگیرترین جنبه های این پروژه ایجاد یک زبان اسمبلی کاملاً کارآمد برای CPU Excel توسط Inkbox است. با نام Excel-ASM16، شامل 23 دستورالعمل مختلف است و از متغیرها، برچسب ها و حتی پشتیبانی از فایل های باینری پشتیبانی می کند. این قابلیت‌ها ممکن است برای یک زبان اسمبلی اساسی باشند، اما با توجه به محدودیت‌های یک CPU 16 بیتی که در اکسل اجرا می‌شود، بسیار مهم هستند.

در ویدیوی منبع، Inkbox توضیح جامعی در مورد عملکردهای اکسل مورد استفاده در پروژه و نحوه دستکاری آنها برای ایجاد یک CPU 16 بیتی ارائه می دهد. علیرغم اینکه سرعت CPU بیشتر از 3 هرتز نیست، نمایش تایم لپس به بینندگان اجازه می دهد تا عملکردهای داخلی CPU را ببینند.

اگرچه CPU 16 بیتی ساخته شده در اکسل محدودیت های خود را دارد، اما سطح قابل توجهی از مهارت فنی و خلاقیت Inkbox را نشان می دهد. Excel-ASM16 آزادانه به اشتراک گذاشته شده و CPU آن ، با برخی از برنامه های نمونه در Github، فرصتی را برای هر کاربر همفکر اکسل فراهم می کند تا این خلاقیت منحصر به فرد را برای خود کشف کند.

ویدئوی زیر را تماشا کنید:

تغییرات بزرگ برای ارزیابی کنندگان کیفیت گوگل، گوگل قرارداد خود را با Appen/RaterLabs (شرکتی که من را به عنوان ارزیابی کننده کیفیت استخدام می کند) لغو کرد .

از طریق سخت افزار تام

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است