متا به کاربران اتحادیه اروپا اجازه می دهد تا ردیابی بین سایتی را به عنوان قانون بازارهای دیجیتال انکار کنند
متا جزئیات جدیدی از نحوه برنامه ریزی خود برای واکنش به قوانین رقابتی در اتحادیه اروپا ارائه کرده است که هدف آن مقابله با رفتارهای توهین آمیز توسط Big Tech از طریق اعمال معامله عادلانه تر در تعداد انگشت شماری از قدرتمندترین پلتفرم های جهان است.
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) فقط برای شش غول فناوری (بیشتر ایالات متحده) از جمله متا اعمال می شود.
در سپتامبر، اتحادیه اروپا متا را بهعنوان یک به اصطلاح «دروازهبان» تعیین کرد - شش محصول خود را بهعنوان «خدمات پلتفرم اصلی» تحت DMA فهرست کرد - یعنی: شبکههای اجتماعی، فیسبوک و اینستاگرام. سیستم تحویل تبلیغات آن؛ خدمات پیام رسانی آن، WhatsApp و Facebook Messenger؛ و پلتفرم بازار مجازی آن، بازار. اگرچه قوانین می توانند به طور گسترده تری در مورد سایر خدمات ارائه شده توسط دروازه بانان اعمال شوند، نه فقط برای خدمات نامگذاری شده.
DMA به طور کلی محدودیت هایی را در مورد نحوه عملکرد دروازه بان ها، از جمله محدود کردن توانایی آنها برای پردازش داده های کاربر برای تبلیغات (با مقرراتی که تصریح می کند آنها باید برای این کار رضایت داشته باشند) محدود می کند.
این قانون همچنین او میگوید دروازهبانها نباید دادههای کاربر را بین سرویسهای پلتفرم اصلی خود یا با دادههای کاربر از هر سرویس دیگری که دروازهبانان ارائه میدهند یا با دادههای شخصی ارائهشده توسط اشخاص ثالث ترکیب کنند – مگر اینکه «انتخاب خاصی» به کاربران ارائه دهند و رضایت آنها را جلب کنند.
آخرین مهلتی که دروازه بانان باید با DMA مطابقت داشته باشند، 7 مارس است - به همین دلیل این غول شبکه های اجتماعی مشغول کار کردن بهینه سازی خدمات خود در منطقه است.
امروز در یک پست وبلاگی، متا می نویسد که "به زودی" (طی "چند هفته آینده") شروع به ارسال اعلان ها برای کاربران در منطقه ای که قانون در آن اعمال می شود (یعنی کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و/یا سوئیس خواهد شد. ) به آنها انتخاب بیشتری در مورد نحوه استفاده از خدمات آن ارائه می دهد - از جمله توانایی مسدود کردن متا از ترکیب داده های استفاده آنها از فیس بوک و استفاده آنها از اینستاگرام.
این کار بزرگی است زیرا میتواند به طور موثر عاملی را که فیسبوک را به صرف یک میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام در سال 2012 ترغیب میکرد، معکوس کند: افزایش دید فعالیتهای کاربران رسانههای اجتماعی و عمیقتر کردن تواناییاش در نمایه کردن علایق مردم. با خرید یک رقیب کلیدی و دسترسی به اطلاعات کاربران اینستاگرام، آنها را با تبلیغات هدف قرار دهید.
کاربران شبکه های اجتماعی غالب متا می توانند از طریق ویژگی Account Center موجود روی این انتخاب جداسازی حساب ضربه بزنند.
متا مینویسد: «ما این گزینهها را برای رسیدگی به الزامات DMA ارائه میدهیم که در مارس 2024 لازمالاجرا میشود.» متا مینویسد که این انتخابها تا زمانی که ضربالاجل انطباق با DMA در اوایل ماه مارس شروع نشود، فعال نخواهند بود.
انتخابهای دریافتی همچنین به کاربران منطقهای فیسبوک مسنجر اجازه میدهد تا از ترکیب دادههای متا با استفاده از شبکه اجتماعی خود جلوگیری کنند. اگرچه کاربران مسنجر که مایل به فایروال استفاده از محصولات متا هستند، باید یک حساب مسنجر جدید و جداگانه ایجاد کنند - که میتواند باعث ایجاد اصطکاک برای منصرف شدن افراد از اقدام به برداشتن فایروال فعالیت پیامرسانی خود از شبکههای اجتماعی عمومی شود.
برای کاربران پلتفرم خرید/فروش Meta's Marketplace، انتخاب جدیدی نیز وجود خواهد داشت که می توانند فعالیت خود را در Marketplace از حساب فیس بوک خود جدا کنند - اما هر کسی که این گزینه را انتخاب کند، دیگر نمی تواند از Facebook Messenger برای کامنت استفاده کند جریمه می شود. بین خریداران/فروشندگان؛ آنها فقط می توانند از ایمیل، در هر پست وبلاگ متا استفاده کنند.
متا یک مانع قابل توجه دیگر را برای مسدود کردن کاربران فیسبوک گیمینگ از انتخاب عدم ارتباط فعالیت بازیشان با استفاده گستردهتر از شبکه اجتماعی خود ابداع کرده است: عدم دسترسی به بازیهای اجتماعی.
افرادی که انتخاب میکنند از اطلاعات فیسبوک خود برای بازیهایی که در فیسبوک بازی میکنند استفاده کنند، آپشن های ی مانند بازیهای چندنفره، خریدهای درونبازی و پیشنهادات بازیهای شخصیسازی شده را خواهند داشت. افرادی که تصمیم میگیرند از اطلاعات فیسبوک خود برای بازیهایی که در فیسبوک بازی میکنند استفاده نکنند، میتوانند برخی از بازیهای تک نفره را انجام دهند.
پست وبلاگ غول فناوری تبلیغاتی همچنین تغییری را که قبلاً در منطقه ایجاد کرده بود، در رابطه با تبلیغات مبتنی بر ردیابی خود - زمانی که در ماه نوامبر، یک اشتراک بدون آگهی را راهاندازی کرد، تکرار میکند. این تنها جایگزینی است که متا در حال حاضر به کاربران اتحادیه اروپا ارائه می دهد که نمی خواهند اطلاعات آنها را برای اجرای تبلیغات ردیابی پردازش کند.
"انتخاب هابسون" که در اینجا طراحی شده است - یعنی "پرداخت به ما یا موافقت با ردیابی" - در حال حاضر تحت قوانین حفظ حریم خصوصی اتحادیه به چالش کشیده شده است. و باید دید که آیا قانونگذاران حفاظت از داده اتحادیه اروپا آن را خواهند پذیرفت. اگرچه شک و تردید در مورد قانونی بودن متا را از تحمیل این انتخاب به کاربران اروپایی در این میان منع نکرده است.
اما DMA در اینجا نیز مرتبط است، زیرا مقررات جدیدتر صراحتاً دروازه بانان را موظف می کند اطمینان حاصل کنند که رضایت «به راحتی پس گرفتن… این به این معنی است که کمیسیون، که بر رعایت DMA نظارت میکند، ممکن است این قدرت را داشته باشد که سرکوب آخرین تکرار متا از رضایت اجباری در اتحادیه اروپا را تسریع بخشد - اگر تنظیمکنندههای اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند که متا از کاربران بخواهد که آن را پرداخت کنند تا ردیابی نشود، به همین راحتی نیست. همانطور که متا به کاربران اجازه می دهد دکمه ای را بزنند تا ردیابی خود را بپذیرند (و پس ، انتخابی که متا طراحی کرده است DMA را نقض می کند).
به جرأت می توان گفت، طرفداران حریم خصوصی اتحادیه اروپا به شدت مراقب کارهایی هستند که کمیسیون در اینجا انجام می دهد.
در بیانیههای DMA همچنین آمده است: «دروابانها نباید رابطهای آنلاین خود را به گونهای طراحی، سازماندهی یا کار کنند که فریب، دستکاری یا به نحوی مادی تحریف یا مخدوش کردن توانایی کاربران نهایی برای دادن رضایت آزادانه باشد.» ارزیابی گزینههای دیگری که متا طراحی کرده و امروز اعلام میکند، که میتواند خطر دستکاری کاربران را برای موافقت با ترکیب دادههایشان ایجاد کند - یعنی از آنجایی که متا قصد دارد از برخی عملکردهای (جذاب) خودداری کند مگر اینکه آنها موافقت کنند.
این مقررات همچنین تصریح میکند: «به ویژه، دروازهبانان نباید اجازه داشته باشند بیش از یک بار در سال از کاربران نهایی بخواهند برای همان هدف پردازشی که در ابتدا رضایت ندادهاند یا رضایت خود را پس گرفتهاند، رضایت دهند.»
این بدان معناست که متا تا سال 2025 نمیتواند کاربران را بابت همین انتخابها آزار دهد. اما اگر طراحی انتخابها از همان ابتدا ناعادلانه باشد، متا میتواند برای خود زمان بیشتری برای حفظ پروفایل اروپاییها بخرد، علیرغم رقابت پرچمدار اتحادیه اروپا. اصلاحاتی که قصد دارد از غول های فناوری جلوگیری کند تا بتوانند از تسلط بر بازار خود برای وادار کردن کاربران خود به پذیرش پروفایل استفاده کنند.
نقض رژیم، که توسط خود کمیسیون اروپا کنترل می شود، می تواند جریمه هایی تا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی را به همراه داشته باشد - یا هر کدام میلیاردها یورو - پس عواقب نقض این قوانین به اندازه کافی قابل توجه است که فناوری بزرگ نمی تواند به سادگی آن را انجام دهد. آنها را نادیده بگیر. با این حال، تلاش برای دیدن اینکه غولهای پلتفرم تا چه حد میتوانند شانس خود را با تنظیمکنندهها پیش ببرند و هرگونه امتیازی را که میدهند به حداقل برسانند، محتمل به نظر میرسد.
در واقع، متا ممکن است سرعت را در اینجا تنظیم کند. (اما این کمیسیون است که لحن را تعیین می کند - از طریق اجرای DMA.)
کیفیت رضایت کاربر که تحت DMA ارجاع شده است، تحت قانون دیگر اتحادیه اروپا (طولانی تر) به نام مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR) تنظیم می شود.
اگر میخواهید معتبر باشد، رضایت تحت GDPR باید اطلاعرسانی، خاص (غیر بستهبندی) و آزادانه داده شود. و گزینههایی که متا تعریف کرده و امروز ارائه میکند، در نهایت باید تحت آن استاندارد ارزیابی شوند. پس ، برای مثال، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا انتخابی که در آن کاربران برای بازی کردن بازی های فیس بوک با دوستان خود از بازی های فیس بوک با دوستان خود جلوگیری می کنند، به عهده تنظیم کننده های اتحادیه اروپا خواهد بود، مگر اینکه با ردیابی متا متا و نمایه سازی فعالیت های خود در پلتفرم های آن موافقت کنند. نوار GDPR برای اینکه رضایت «آزادانه داده شود» یا نباشد.
اصلاح قبلی قانون رقابت دیجیتال در آلمان قبلاً منجر به این شد که متا در ژوئن گذشته امتیازاتی را در مورد ردیابی بین سایتی بدهد. اما در جایی که قانون آلمان ملی است، DMA در سراسر اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس اعمال میشود – پس انتظار داریم که مقررات اتحادیه اروپا نقش بزرگتری در تغییر شکل قدرت پلت فرم ایفا کند.
ارسال نظر