متن خبر

ما در مورد نحوه واکنش بدن انسان به فضا چیزهای بیشتری خواهیم آموخت 

ما در مورد نحوه واکنش بدن انسان به فضا چیزهای بیشتری خواهیم آموخت 

شناسهٔ خبر: 546667 -




ما می‌توانیم وارد یک رنسانس برای تحقیقات پروازهای فضایی انسانی شویم، زیرا تعداد شهروندان خصوصی به فضا می‌روند و دانشمندان تکنیک‌های جمع‌آوری داده‌ها را در مورد این افراد آزمایشی بی‌باک بهبود می‌بخشند.

نشانه ای از قریب الوقوع بودن رنسانس در اوایل این هفته ظاهر شد، زمانی که مجله نیچر مجموعه ای از مقالات را منتشر کرد که جزئیات تغییرات فیزیکی و ذهنی خدمه چهار نفره Inspiration4 را تقریباً سه سال پیش تجربه کردند. این ماموریت با مشارکت اسپیس ایکس در 15 سپتامبر 2021 پرتاب شد و سه روز بعد به زمین بازگشت.

در طول ماموریت، خدمه مجموعه وسیعی از تغییرات مولکولی ملایم، سیستم ایمنی نامنظم و کاهش جزئی در عملکرد شناختی را تجربه کردند. اما محققان تنها قادر به تجزیه و تحلیل داده ها هستند - بیش از 100000 نقطه داده مرتبط با سلامت - زیرا خدمه چهار نفره در وهله اول قادر به جمع آوری قابل اعتماد آن ها بودند.

این یک دستاورد بزرگتر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود. خدمه Inspiration4 آموزش های فراوانی دریافت کردند که بخش عمده آن با SpaceX بود که کپسول Dragon را برای سوار شدن آنها در مدار فراهم کرد. اما آماده‌سازی آن‌ها هنوز با فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی فاصله زیادی دارد، و آن‌ها نیز به طور مرتب آزمایش‌های سلامتی خود را انجام می‌دهند. این شامل سونوگرافی، تست های شناختی، بیوپسی، آزمایش خون و بزاق، سواب های پوستی و تست های حسی حرکتی است.

دکتر دوریت دونوویل در مصاحبه اخیر خود گفت: "شما می توانید با افراد خصوصی در فضا تحقیق کنید، این نتیجه شماره یک [تحقیق] است. " دکتر دونوویل یکی از نویسندگان یکی از مقالات منتشر شده در نیچر و دانشیار مرکز پزشکی فضایی در دانشگاه بیلور است. او همچنین مدیر اجرایی کنسرسیوم تحقیقاتی با بودجه ناسا، مؤسسه تحقیقات ترجمه‌ای برای سلامت فضایی (TRISH) است که تحقیقات پیشرفته‌ای را برای بهبود ایمنی انسان در فضا انجام می‌دهد و بودجه آن را تامین می‌کند.

صادقانه بگویم، هیچ‌کس مطمئن نبود که بتوانیم حجم معقولی از داده‌ها را جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم آن‌ها را پیاده‌سازی کنیم، که افراد عادی که هرگز در معرض تحقیقات علمی قرار نگرفته‌اند، می‌توانند کاری انجام دهند. او با اشاره به ماموریت Inspiration4 ادامه داد.

از برخی جهات واضح، خدمه Inspiration4 بسیار معمولی نیستند: رهبر این ماموریت، جرد آیزاکمن، میلیاردری است که در 16 سالگی یک شرکت پردازش پرداخت را تأسیس کرد. Hayley Arcenaux دستیار پزشک در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود مشهور جهان است. سیان پروکتور یک خلبان با مدرک دکترا است که زمین شناسی را در سطح کالج تدریس می کند. و کریستوفر سمبروسکی یک مسافر سابق نیروی هوایی ایالات متحده است که سابقه طولانی مدتش به عنوان مهندس هوافضا او را به محل کار فعلی خود، Blue Origin رساند.

خدمه Inspiration4.
اعتبار تصویر: Inspiration4

و با این حال، آنها همچنان به عنوان مبتدیان پرواز فضایی به Inspiration4 آمدند. این بدان معنا بود که محققان TRISH باید مجموعه آزمایشی را ارائه می کردند که می توانست با حداقل آموزش انجام شود. خدمه Inspiration4 همچنین از ساعت های اپل استفاده کردند و این کپسول با حسگرهای محیطی تجهیز شد که محققان توانستند آنها را با سایر نتایج آزمایش مرتبط کنند. دکتر دونوویل بيان کرد که همبستگی داده‌ها «غیر معمول» است، اما بینش‌های منحصربه‌فردی را در مورد اینکه چگونه تغییرات در محیط محدود بر مواردی مانند ضربان قلب یا عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد، به محققان داد.

به طور کلی، محققان در تلاش هستند تا به سمت آزمایش دیجیتالی کردن و غیرفعال کردن بیشتر جمع‌آوری داده‌ها حرکت کنند تا هزینه‌های شناختی فضانورد خصوصی را کاهش دهند. (دکتر دونوویل گفت: فضانوردان ناسا همچنین تست های شناختی انجام می دهند، اما آنها این کار را با استفاده از مداد و کاغذ انجام می دهند.)

جمع آوری چنین اطلاعاتی با افزایش تعداد شهروندان خصوصی که به فضا می روند بسیار مهم خواهد بود، همانطور که به نظر می رسد تقریباً به طور قطع در دهه آینده این کار را انجام دهد. محققان بهتر می توانند تأثیرات پرواز فضایی را بر افرادی که با قالب فضانورد معمولی ناسا سازگار نیستند درک کنند: مرد، سفیدپوست و در صدک های بالا برای عملکرد فیزیکی و شناختی. اما آنها تنها در صورتی قادر به انجام این کار خواهند بود که گردشگران فضایی آینده مایل به جمع آوری داده ها باشند.

داده‌های بیشتر به معنای درک بهتر چگونگی تأثیر پرواز فضایی بر زنان در مقایسه با مردان است، یا می‌تواند به گردشگران فضایی آینده با شرایط از قبل موجود کمک کند تا درک کنند که در محیط صفر-G چگونه رفتار خواهند کرد. نتایج Inspiration4 به ویژه برای گردشگری فضایی امیدوارکننده است: مقاله TRISH بر اساس داده‌های آن مأموریت نشان می‌دهد که ماموریت‌های کوتاه مدت خطرات سلامتی قابل‌توجهی ندارند. این آخرین یافته اولیه به داده‌های موجود می‌افزاید که توقف‌های طولانی‌مدت در فضا - در این مورد، 340 روز - ممکن است به اندازه‌ای که تصور می‌شد خطرناک نباشد.

دکتر دونوویل بيان کرد تا کنون، ارائه دهندگان تجاری از Axiom Space گرفته تا SpaceX و Blue Origin بیش از حد مایل به همکاری با TRISH بوده‌اند و موافقت کرده‌اند که داده‌های جمع‌آوری‌شده در مأموریت‌های مربوطه خود را استاندارد و ترکیب کنند.

او گفت : "همه آنها برای این افراد [به عنوان مشتری] رقابت می کنند، اما این به آنها اجازه می دهد تا در یک پایگاه دانش مشترک مشارکت کنند."

این تنها آغاز است. افزایش مأموریت‌های غیردولتی پروازهای فضایی سؤالات عمده‌ای را در رابطه با هنجارها، اخلاقیات و مقررات تحقیقات انسانی در فضا ایجاد می‌کند. در حالی که بیشتر شهروندان خصوصی به احتمال زیاد بیش از هر زمان دیگری به فضا می روند، آیا برای تحقیقات علمی بیشتر به خوکچه هندی بودن علاقه دارند؟ آیا یک فضانورد خصوصی که 50 میلیون دلار برای یک تجربه گردشگری فضایی لوکس می پردازد، می خواهد وقت خود را در مدار صرف انجام سونوگرافی بر روی خود یا اندازه گیری دقیق زوال موقت شناختی خود کند؟

احتمالا؛ احتمالا نه سال گذشته، Donoviel مقاله‌ای را در Science منتشر کرد که از جمله موارد دیگر، توسعه مجموعه‌ای از اصول برای هدایت مأموریت‌های تجاری فضایی بود. یکی از آن اصولی که نویسندگان خواستار آن شدند، مسئولیت اجتماعی است - اساساً، این ایده که فضانوردان خصوصی مسلماً مسئولیت اجتماعی بالایی برای پیشبرد این تحقیق دارند.

«اگر به فضا می روید، روی تمام بودجه عمومی که شما را قادر به رفتن به فضا کرده است، تکیه می کنید. مالیات دهندگان برای همه آن قابلیت های فضایی که اکنون شما را قادر به رفتن به فضا کرده است، پرداخت کردند. پس شما این تحقیق را به مالیات دهندگان مدیون هستید. او گفت که پیشرفت‌ها در فناوری پوشیدنی تنها بار شرکت‌کنندگان در تحقیق را کاهش داده است – نه فقط با اپل واچ، بلکه با فناوری‌هایی مانند دستگاه Biobutton که به طور مداوم بسیاری از علائم حیاتی یا یک تکه عرق را جمع‌آوری می‌کند.

ما نمی‌خواهیم آن را برایت بدبخت کنیم، نمی‌خواهیم تو را با سوزن بکوبیم، نمی‌خواهیم شما را مجبور کنیم سونوگرافی انجام دهید، اما دکمه Biobton را بپوشید و عرق را بپوشید.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است