متن خبر

مارک زاکربرگ مدعی است که منبع باز برای آینده مثبت هوش مصنوعی ضروری است

مارک زاکربرگ مدعی است که منبع باز برای آینده مثبت هوش مصنوعی ضروری است

شناسهٔ خبر: 653304 -




مارک زاکربرگ
(اعتبار تصویر: متا)

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در مقاله‌ای جدید خواستار آینده‌ای منبع باز برای هوش مصنوعی مولد شد. او استدلال می‌کند که یک اکوسیستم متن‌باز به نفع مصرف‌کنندگان در سطح جهانی است و نوآوری را تشویق می‌کند، به‌طور غیرمستقیم دستکش لفاظی را به پای توسعه‌دهندگان منبع بسته (و رقبای متا) مانند OpenAI و Google می‌اندازد.

زاکربرگ نوشت: «مدل کسب‌وکار متا ایجاد بهترین تجارب و خدمات برای مردم است. برای انجام این کار، ما باید اطمینان حاصل کنیم که همیشه به بهترین فناوری دسترسی داریم و در اکوسیستم بسته رقبا قفل نمی‌شویم، جایی که آنها بتوانند آنچه را که ما می‌سازیم محدود کنند.»

اصل پشت مدل‌های منبع باز این است که آنها اجازه یک رویکرد مشترک برای توسعه را می‌دهند. بر خلاف مدل‌های منبع بسته، که محدود به تیم داخلی شرکت و مشتریان آن است، مدل‌های منبع باز می‌توانند توسط هر کسی قابل دسترسی، اصلاح و بهبود باشند. برای دارندگان گوشی های هوشمند، تفاوت را می توان در مقایسه iOS اختصاصی اپل و سیستم عامل اندروید منبع باز گوگل مشاهده کرد. پس اندروید در انواع دستگاه ها در دسترس است، در حالی که iOS به دستگاه های اپل محدود می شود.

در هوش مصنوعی، مدل‌های منبع بسته، مانند مدل‌های OpenAI و Google، معمولاً فقط برای مشتریان یک شرکت در دسترس هستند و فرصت‌های محدودی برای اصلاح ارائه می‌دهند. این مدل ها برای محافظت از مالکیت معنوی و حفظ کنترل بر استفاده از فناوری طراحی شده اند.

به گفته زاکربرگ، توسعه دهندگان از داشتن یک چارچوب متن باز برای هوش مصنوعی سود می برند. او ادعا کرد که با در دسترس قرار دادن مدل‌های هوش مصنوعی برای طیف گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان و محققان، می‌توان این فناوری را سریع‌تر و مؤثرتر اصلاح کرد.

این امر منجر به بهبود در امنیت و عملکرد کلی می شود، زیرا توجه بیشتر به کد به شناسایی و رفع نقص ها سریعتر از یک سیستم بسته کمک می کند.

AI Open در مقابل OpenAI

یک استدلال متقابل رایج علیه هوش مصنوعی منبع باز این است که بازیگران بد ممکن است به طور مخرب از آن استفاده کنند یا اینکه کشورهای متخاصم ممکن است امنیت ملی کشورهای رقیب را با این فناوری تضعیف کنند. زاکربرگ اذعان کرد که اما با بیان اینکه مدل های منبع بسته از چنین خطراتی مصون نیستند، عقب نشینی کرد، زیرا کد آنها نیز می تواند به سرقت رفته و مورد استفاده قرار گیرد. در عوض، او از شرکت‌های آمریکایی که با دولت همکاری می‌کنند و رویکرد منبع باز را اتخاذ می‌کنند، حمایت می‌کند.

متا در حال حاضر یک استراتژی منبع باز را با نمونه کارها مدل Llama AI خود دنبال می کند. در این مقاله، زاکربرگ آخرین نسخه Llama 3.1 را معرفی کرد و ادعا کرد که یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های موجود تا حدی به دلیل منبع باز بودن است. متا و زاکربرگ ادعا می کنند که با به اشتراک گذاشتن چنین ابزارهایی، می توانند توسعه هوش مصنوعی را بهتر دموکراتیک کنند و اطمینان حاصل کنند که مزایای آن به طور گسترده توزیع می شود. زاکربرگ معتقد است که با تبدیل مدل‌های هوش مصنوعی به صورت متن‌باز، گروه بزرگ‌تر و متنوع‌تری از توسعه‌دهندگان می‌توانند در توسعه آن‌ها مشارکت داشته باشند و به طور بالقوه منجر به سیستم‌های قوی‌تر و ایمن‌تر شوند.

بحث بر سر مدل های منبع باز و منبع بسته احتمالا آینده توسعه هوش مصنوعی را شکل خواهد داد. در حال حاضر، به نظر می رسد که آنها ممکن است مانند انواع دیگر نرم افزارها در کنار هم باشند، اما خطوط دقیق این همزیستی هنوز مشخص نیست.

حمایت زاکربرگ از هوش مصنوعی منبع باز می تواند بر سایر شرکت ها برای اتخاذ رویکردهای مشابه تأثیر بگذارد و محیط توسعه هوش مصنوعی را با مشارکت بیشتر و فراگیرتر تقویت کند. با این حال، مسیر نهایی توسعه هوش مصنوعی به عوامل مختلفی از جمله پیشرفت های تکنولوژیکی، چارچوب های نظارتی و پویایی بازار بستگی دارد.

من معتقدم که منبع باز برای آینده مثبت هوش مصنوعی ضروری است. زاکربرگ نوشت: هوش مصنوعی بیش از هر فناوری مدرن دیگری برای افزایش بهره‌وری، خلاقیت و کیفیت زندگی انسان - و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی در حالی که قفل پیشرفت در تحقیقات پزشکی و علمی را باز می‌کند، دارد. منبع باز تضمین می‌کند که افراد بیشتری در سراسر جهان به مزایا و فرصت‌های هوش مصنوعی دسترسی خواهند داشت، قدرت در دست تعداد کمی از شرکت‌ها متمرکز نمی‌شود، و این فناوری می‌تواند به طور یکنواخت و ایمن در سراسر جامعه به کار گرفته شود. "

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید ...

مشارکت کننده

اریک هال شوارتز یک نویسنده مستقل برای TechRadar با بیش از 15 سال تجربه در پوشش تقاطع جهان و فناوری است. در پنج سال گذشته، او به‌عنوان سرپرست برای Voicebot.ai خدمت کرد و در زمینه گزارش‌دهی در زمینه هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ پیشرو بود. او از آن زمان در محصولات مدل‌های هوش مصنوعی مولد، مانند ChatGPT، Anthropic's Claude، Google Gemini، و هر ابزار رسانه مصنوعی دیگر متخصص شد. تجربه او طیف وسیعی از رسانه ها را شامل می شود، از جمله رویدادهای چاپی، دیجیتال، پخش و زنده. اکنون، او به گفتن داستان‌هایی که مردم می‌خواهند و نیاز دارند درباره فضای به‌سرعت در حال تکامل هوش مصنوعی و تأثیر آن بر زندگی‌شان بشنوند، ادامه می‌دهد. اریک در شهر نیویورک مستقر است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است