متن خبر

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا حمایت کمیته ها را قبل از رای کامل پارلمان تضمین می کند

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا حمایت کمیته ها را قبل از رای کامل پارلمان تضمین می کند

شناسهٔ خبر: 450283 -




کمیته‌های آزادی‌های مدنی پارلمان اروپا (LIBE) و بازار داخلی (IMCO) پیش‌نویس قانونی را که چارچوبی مبتنی بر ریسک را برای تنظیم کاربردهای هوش مصنوعی تعیین می‌کند، تأیید کرده‌اند. در رای گیری صبح امروز کمیته ها 71-8 (با 7 رای ممتنع) به نفع سازش مذاکره شده با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اواخر سال گذشته در مذاکرات سه جانبه طولانی "سه گانه" رای دادند.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، که در ابتدا توسط کمیسیون در آوریل 2021 پیشنهاد شد، قوانینی را برای توسعه دهندگان هوش مصنوعی بر اساس قدرت مدل‌هایشان و/یا هدفی که قصد دارند از هوش مصنوعی استفاده کنند، تعیین می‌کند. این شامل فهرستی از استفاده‌های ممنوعه از هوش مصنوعی (مانند امتیازدهی اجتماعی)، در کنار قوانینی برای مجموعه‌ای از کاربردهای پرخطر (مانند آموزش، بهداشت یا اشتغال)، مانند تعهدات در زمینه‌هایی مانند کیفیت داده، آزمایش و ارزیابی ریسک است. علاوه بر این، برخی الزامات شفافیت را در هوش مصنوعی و ابزارهایی مانند دیپ فیک و چت ربات هوش مصنوعی اعمال می کند.

فراتر از آن، بیشتر برنامه‌های هوش مصنوعی «کم خطر» تلقی می‌شوند - به این معنی که خارج از محدوده قانون هستند. این طرح همچنین ایجاد جعبه‌های ایمنی نظارتی در سطح ملی را فراهم می‌کند تا توسعه‌دهندگان را قادر سازد تا برنامه‌های خطرناک را در یک محیط تحت نظارت «دنیای واقعی» توسعه دهند، آموزش دهند و آزمایش کنند.

پیشنهاد کمیسیون برای کتاب قوانین هوش مصنوعی وقتی سه سال پیش اتحادیه اروپا آن را ارائه کرد، سر و صدای زیادی به پا ن کرد. اما با ظهور هوش مصنوعی مولد در یک سال گذشته+، این طرح توجه جهانی را به خود جلب کرد - و شکاف های بزرگی را بین قانونگذاران بلوک ایجاد کرد. نمایندگان پارلمان اروپا به منظور اطمینان از اعمال آن بر هوش مصنوعی قدرتمند همه منظوره، پیشنهاد را اصلاح کردند، در حالی که تعداد انگشت شماری از کشورهای عضو، به رهبری فرانسه، در جهت مخالف فشار می‌آورند - به دنبال ایجاد مقرراتی برای هوش مصنوعی پیشرفته به امید پرورش قهرمانان ملی. .

مذاکرات سه گانه ماراتن در ماه دسامبر متن مصالحه‌ای را ارائه کرد که همچنان شامل برخی مفاد برای هوش مصنوعی‌های عمومی بود که منجر به مخالفت مداوم برخی از دولت‌ها شد. و تا اواخر ماه گذشته به نظر می رسید که این تقسیم بندی ها همچنان ممکن است تصویب این لایحه را از مسیر خارج کند. اما با رای مهم کشورهای عضو در مورد متن مصالحه که در اوایل ماه جاری به تصویب رسید، به نظر می رسد بلوک در چند ماه آینده کتاب قواعد شاخص هوش مصنوعی خود را تصویب کند.

با این اوصاف، پیش‌نویس قانون هنوز چند حلقه دارد که باید قبل از تصویب به تصویب برسد: در هفته‌های آینده رای‌گیری عمومی در پارلمان برگزار می‌شود که از نمایندگان پارلمان اروپا خواسته می‌شود تا آن را به طور رسمی تصویب کنند. سپس تایید نهایی شورای بعد از آن وجود خواهد داشت.

با این حال، به نظر می رسد که این چند مرحله اخیر کمتر به هر گونه ناراحتی بین قانونگذاران مشترک اتحادیه اروپا منجر شود. هر گونه حرکتی در چرخه کنونی، با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و پایان مأموریت کالج فعلی، توپ ویران کننده ای برای لایحه خواهد بود - به این معنی که هم زمان قانونگذاری و هم اتاق تکان دادن شهرت تنگ است.

حمایت همه جانبه امروز توسط دو کمیته پارلمانی که در طول سال ها در تحلیل دقیق طرح قانونی شرکت داشتند، همچنین سیگنالی قوی به دست می دهد که نمایندگان پارلمان اروپا با حمایت اکثریت مطلق مورد نیاز عمل خواهند کرد - که راه را برای تصویب این قانون هموار می کند. و از اواخر سال جاری لازم الاجرا می شود. مقررات اول (ممنوعیت اعمال ممنوع) سپس شش ماه پس از آن اعمال خواهد شد (به احتمال زیاد در نیمه دوم سال جاری).

اتحادیه اروپا با اجرای مرحله‌ای این قانون موافقت کرد که احتمالاً بین سال‌های 2024 تا 2027 نیازمندی‌های قانونی را برای توسعه‌دهندگان درون‌محور برقرار خواهد کرد. ماه‌ها پس از لازم‌الاجرا شدن قوانین مربوط به هوش مصنوعی همه‌منظور، از جمله حاکمیت، اعمال می‌شود. همچنین او میگوید این قانون 24 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن به طور کامل قابل اجرا خواهد بود - اگرچه تعهدات برای سیستم‌های پرخطر باز هم بازه زمانی طولانی‌تری دارند. 36 ماه))

در حالی که به نظر می رسد رأی گیری عمومی پارلمان به تصویب برسد، برخی از مخالفان همچنان ادامه دارند. برای مثال، حزب دزدان دریایی از حمایت از آنچه که نمایندگان پارلمان آن - که چند رای کمیته امروز علیه این قانون را تشکیل می دهند - به عنوان یک قانون "معیب" لقب می دهند، خودداری می کند. مارسل کولاجا، نماینده پارلمان اروپا از حزب دزدان دریایی، همچنین عضو کمیته IMCO، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «متاسفانه علیرغم موقعیت خوب پارلمان اروپا، دولت‌های ملی موفق شدند قانون هوش مصنوعی را فلج کنند. از این رو دزدان دریایی نمی توانند از آن حمایت کنند.»

در بیانیه دیگری، پاتریک بریر، نماینده حزب دزدان دریایی در اروپا و عضو کمیته LIBE، همچنین هشدار داد: « قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا راه را برای نظارت دائمی صورت در زمان واقعی باز می کند: بیش از 6000 نفر با حکم بازداشت اروپایی به دلیل جرایم ذکر شده در قانون هوش مصنوعی تحت تعقیب هستند. . هر فضای عمومی در اروپا را می توان تحت نظارت بیومتریک دائمی توده ای بر این اساس قرار داد. این قانون فرهنگ بی اعتمادی را مشروع و عادی می کند. اروپا را به سوی آینده‌ای دیستوپیایی از یک دولت نظارتی بی‌اعتماد با فناوری پیشرفته سوق می‌دهد.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است