قانون خودروهای خودران بریتانیا به قانون تبدیل شد و راه را برای اولین خودروهای بدون راننده تا سال 2026 هموار کرد.
قوانین خودخوانده «پیشرو در جهان» بریتانیا برای خودروهای خودران اکنون رسمی شده است، پس از اینکه قانون وسایل نقلیه خودکار (AV) موافقت سلطنتی را دریافت کرد - آخرین مهر لاستیکی که هر قانونی باید قبل از تصویب در قانون از آن عبور کند.
دولت می گوید که وسایل نقلیه کاملاً خودران می توانند در عرض دو سال در جاده های بریتانیا وارد شوند.
وزیر حمل و نقل: «در حالی که این توانایی مردم برای انتخاب رانندگی را از بین نمیبرد، اما قانون مهم ما به این معنی است که وسایل نقلیه خودران میتوانند تا سال 2026 در جادههای بریتانیا راهاندازی شوند تا امنیت و اقتصاد ما تقویت شود.» مارک هارپر در بیانیه ای گفت.
اخبار امروز تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که Wayve در بریتانیا بیش از 1 میلیارد دلار از شرکتهای مطرح از جمله SoftBank، Nvidia و Microsoft جمعآوری کرد تا به توسعه سیستم نرمافزاری خودآموز برای خودروهای خودران ادامه دهد.
مانند سایر کشورها، بریتانیا سال هاست که اجازه تردد خودروهای بدون راننده در جاده های عمومی را داده است، اما با قوانین سختگیرانه ای برای شرکت هایی که به دنبال مجوز آزمایش فناوری های جدید هستند. اما از آنجایی که صنعت خودروهای خودمختار تکامل یافته و برای اولین بار آماده شده است، نیاز به یک چارچوب قانونی جدید آشکار شد.
در حالی که کار زمینی اولیه چندین سال قبل از آن انجام شد، بریتانیا به طور رسمی قانون AV را در یک گزارش مشترک در سال 2022 که توسط کمیسیون های حقوقی انگلستان، ولز و اسکاتلند منتشر شد، پیشنهاد کرد، که اشاره کرد که ورود وسایل نقلیه خودران نیاز به یک کل را ایجاد می کند. واژگان جدید، بازیگران حقوقی جدید و طرحهای نظارتی جدید. آن گفت:
معرفی وسایل نقلیه خودکار پیامدهای حقوقی عمیقی خواهد داشت... این امر مستلزم طرح های نظارتی جدید و بازیگران جدید (با مسئولیت ها و تعهدات جدید) است. پس ما قانون اولیه - قانون جدید وسایل نقلیه خودکار - را برای تنظیم وسایل نقلیه خودکار در جاده ها یا سایر مکان های عمومی در بریتانیا توصیه می کنیم.
وسایل نقلیه خودکار: گزارش مشترک کمیسیون حقوقی انگلستان و ولز و کمیسیون حقوقی اسکاتلندمسئولیت در صورت تصادف اتومبیل خودران
بریتانیا مشتاق است تا خود را در خط مقدم انقلاب خودروهای خودمختار قرار دهد و پروژههای مختلف AV و برنامههای تحقیقاتی پیرامون ایمنی را تأمین مالی کند. دولت مزایای ایمنی بالقوه خودروهای خودران را در حذف خطاهای انسانی از جاده ها مطرح کرده است، اگرچه اذعان می کند که تصادفات همچنان اتفاق می افتد، همانطور که گزارش های دریافتی از ایالات متحده نشان می دهد، جایی که خودروهای خودران جایگاه محکم تری دارند. در واقع، کالیفرنیا به عنوان کانونی برای مقررات پیشنهادی AV نیز پدیدار شده است.
به همین دلیل است که مسئولیت یکی از جنبههای اصلی مقررات جدید بریتانیا است – در صورت سقوط، چه کسی مسئولیت خواهد داشت؟ بریتانیا این نکته را در سال 2022 هنگامی که نقشه راهی منتشر کرد که بیان میکرد قوانین جدید شرکتها را مسئول هر گونه حوادث ناگوار میکند، توضیح داد، "به این معنی که راننده انسانی در قبال حوادث مربوط به رانندگی در زمانی که وسیله نقلیه کنترل رانندگی را در دست دارد، مسئولیتی ندارد."
هر وسیله نقلیه خودران تایید شده دارای یک "نهاد خودران مجاز" مربوطه خواهد بود که معمولا سازنده خواهد بود اما همچنین می تواند توسعه دهنده نرم افزار یا شرکت بیمه باشد. و این نهاد در صورت فعال شدن حالت خودران، مسئول خودرو خواهد بود.
دولت یک سیستم تأیید خودرو را با پشتیبانی «عملکرد تحلیل حادثه کاملاً مستقل» راهاندازی خواهد کرد و شرکتهایی که تحت مقررات جدید کار میکنند، انتظار داریم که «تعهدات جاری» را برای اطمینان از ایمن بودن خودروهایشان رعایت کنند.
ارسال نظر