متن خبر

صادرات یک میلیون دلاری انگور شاهرود

صادرات یک میلیون دلاری انگور شاهرود

شناسهٔ خبر: 435838 -




به گزارش رکنا از سمنان، با فرا رسیدن پاییز و فصل برداشت انگور از تاکستان های شهرستان شاهرود این میوه ارزشمند به اشکال مختلف راهی بازار می شود.

 مدیر تعاون روستایی استان سمنان با اشاره به کاشت انگور در تاکستان های استان گفت: بیش از ۵ هزار و هفتصد هکتار از زمین های کشاورزی استان سمنان به کاشت اقلام مختلف انگور اختصاص دارد.

محمد علی خالقی گفت: عمده تاکستان های استان در شهرستان شاهرود واقع شده و پیشبینی می شود امسال نزدیک به ۱۲۲ هزار تن محصول انگور برداشت شود.

اما نکته مهم در خصوص محصولات کشاورزی نحوه مصرف و عرضه محصولات در بازار است.

انگور به اشکال مختلف نظیر تازه خوری، سردخانه، کشمشدر بازار عرضه می شود. کنسانتره یکی از محصولات فراوری شده انگور است که در نوع خود مشتریان بسیاری در داخل و خارج از کشور دارد.

خالقی در این خصوص گفت: هر ساله بخشی از انگور برداشت شده از تاکستان های استان که عموما از نوع درجه ۳ می باشد به صورت کنسانتره قابلیت عرضه به بازارهای جهانی را دارا است.

وی گفت : از ۱۷۰۰ تن محصول کنسانتره انواع میوه در شاهرود ۱۴۰۰ تن کنسانتره حاصل انگور خریداری شده از باغداران شاهرود است.

محمدعلی خالقی قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم انگور درجه سه  را ۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: کارخانه کنسانتره شاهرود با ظرفیت سالانه بیش از  6  هزار تن انواع انگور، امسال  هزار تن محصول انگور باغداران را به کنسانتره صادراتی تبدیل می‌کند.

به گفته خالقی، کنسانتره انگور به کشورهای روسیه و ترکیه صادر می شود.

پیش از این هم حمید آقابیکی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از آغاز خرید محصول انگور باغداران شاهرودی خبرداده و تاریخ تحویل انگور زمستانی، سرخ فخری، را از بیستم شهریور ماه به بعد اعلام کرده بود.

10144148_823

کارخانه کنسانتره شاهرود با خرید انگور‌های درجه دو و سه شاهرود و استان‌های فارس و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، این محصول را به کنسانتره صادراتی تبدیل می‌کند. این محصول به روسیه و ترکیه صادر می‌شود.

شایان ذکر است، اصلی ترین ارقام انگور شاهرود شامل خلیلی، یاقوتی، پرلت، عسگری، لعل، شاهانی، صاحبی، کشمشی، سفید فخری سرخ فخری (شاهرودی)، ریش‌بابا و ارقام جدید وارداتی نیز شامل فلیم سیدس، روبی سیدلس و کریمسیون سیدلس است.

حسن رستم زاده/سمنان

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است