شکست اپل در چین ادامه دارد؛ کاهش 24 درصدی فروش آیفون در بزرگترین بازار آسیا
به گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، در شش هفته اول سال 2024 فروش آیفون در چین 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 کاهش یافته است. از سوی دیگر، رقیب اصلی اپل در چین یعنی هواوی، شاهد افزایش فروش 64 درصدی در این بازه زمانی بوده است. حالا اپل در رتبه چهارم پس از ویوو، هواوی و آنر قرار دارد.
براساس گزارش جدید کانترپوینت، فروش آیفون 24 درصد در چین کاهش یافته و اپل را به رتبه چهارم در میان فروشندگان گوشی هوشمند در این کشور رسانده است. ویوو حالا در جایگاه اول دیده میشود. اپل برای اولینبار در سال 2023 عنوان «پرفروشترین سازنده گوشیهای هوشمند در چین» را کسب کرد اما اکنون این عنوان را از دست داده است. درهمینحال، هواوی بهلطف محبوبیت سری میت 60 خود، سهم بازارش را از 9.4 درصد به حدود 17 درصد رسانده است.
اکنون سهم اپل از بازار گوشیهای هوشمند چین به حدود 16 درصد کاهش یافته؛ این رقم در مدت مشابه سال 2023 حدود 19 درصد بود و اپل در رتبه دوم قرار داشت.
کاهش 24 درصدی فروش آیفون در چین
هواوی با افزایش سهم بازار از 9.4 درصد در سال 2023 به حدود 17 درصد، به جایگاه دوم رسید. در این گزارش آمده است که کل بازار گوشیهای هوشمند در چین 7 درصد کاهش داشته است. اپل در این بازار با رقابت سختی از سوی هواوی روبهرو شده، از سویی، قیمتهای مناسب گوشیهای هوشمند اوپو، ویوو و شیائومی این شرکت را تحت فشار قرار داده است.
بهگفته تحلیلگران اگرچه گوشیهای آیفون 15 بهخودی خود عالی محسوب میشوند، اما هیچ ارتقای قابلتوجهی نسبت به نسخه قبلی ندارند، پس اکثر مصرفکنندگان درحالحاضر ترجیح میدهند آیفونهای نسل قدیمی خود را نگه دارند. فروشندگان اپل در چین برای افزایش فروش آیفون 15 در بازار پررقابت گوشیهای هوشمند این کشور، پیوسته به ارائه تخفیفهای گوناگون روی آوردهاند.
فروش اپل در چین در سهماهه منتهی به دسامبر 2023 با 13 درصد کاهش به 20.8 میلیارد دلار رسید که کمتر از 23.5 میلیارد دلار پیشبینیشده توسط تحلیلگران بود؛ همچنین پیشبینیهایی که نوید بهبود شرایط در سال 2024 را میدادند، چندان درست به نظر نمیرسند.
خبرکاو
ارسال نظر