شمول مالی M-KOPA فین تک آفریقایی را به 400 میلیون دلار در ARR می رساند
یک فینتک آفریقایی که با قدرت یک تیم 30000 نفری از فروشندگان مستقیم رشد کرده است، در حال حرکت به سمت کشورهای سودآور به کشورهای زیر صحرا است. اکنون، M-KOPA، پلتفرم تامین مالی داراییهای پرداختی که به 5 میلیون آفریقایی فاقد بانکداری خدمات رسانی میکند، به سوی یک نقطه عطف بزرگ رقابت میکند: فراتر از نرخ درآمد سالانه 400 میلیون دلار تا پایان سال.
فینتک که مقر آن در لندن است، سال گذشته را با 4 میلیون مشتری و 248 میلیون دلار ARR به پایان رساند که این جهش را با توجه به پسزمینه اقتصادی سخت قابل توجه میکند. با کاهش شدید ارزها در برابر دلار و کاهش قدرت خرید مصرف کننده به دلیل تورم، حفظ رشد دلاری در بازارهای آفریقا یک نبرد دشوار بوده است. با این حال، M-KOPA نه تنها این شرایط را پشت سر گذاشته است، بلکه در حال رشد است.
این شرکت 13 ساله، گوشیهای هوشمند و سایر «داراییهای مولد» را از طریق پرداختهای خرد دیجیتالی انعطافپذیر ارائه میکند، که در آن کاربران روزانه بر اساس کل هزینه کالا تقسیم بر 365 روز پرداخت میکنند. این شرکت ادعا می کند که از سال گذشته در چهار کشور کنیا، اوگاندا، نیجریه و غنا به سوددهی ضربه زده است. مایور پاتل، مدیر ارشد بازرگانی (CCO) در مصاحبه ای به TechCrunch بيان کرد آفریقای جنوبی، جایی که حدود یک سال پیش افتتاح شد، سریع ترین بازار در حال رشد آن است.
رشد M-KOPA با یک هشدار همراه است. نرخ پیشفرض، حدود 10 درصد است - کمی کمتر از میانگین بانکهای منطقهای اما بالاتر از معیارهای وام مصرفی ایالات متحده است. این سؤالاتی را در مورد پایداری بلند مدت ایجاد می کند. با این حال، پس از یک دهه در بازار رو به گسترش اعتبار آفریقا، فینتک معتقد است که نشان داده است که چگونه از این نرخها سود میبرد.
نرخ زیان ما در 4 سال گذشته بهطور قابلتوجهی ثابت بوده است، زیرا شرکت بدون توجه به تغییرات در محیط کلان به سرعت در حال افزایش است. این شرکت در بیانیهای گفت: این گواهی بر این واقعیت است که تلفنهای دارای تامین مالی یک دارایی مولد در زندگی مردم هستند و بخش مهمی از نحوه درآمد روزانه افراد و مشارکت در اقتصاد دیجیتال است.
با این حال، از نقطه نظر شمول مالی آفریقا و روایت، معیارهای M-KOPA قابل توجه است. آنها ثابت میکنند که استارتآپها میتوانند مدلهای سودآوری بسازند و در عین حال به 90 درصد بزرگسالان در سراسر بازارهای نوظهور آفریقا که به جای حقوق معمولی درآمد روزانه دارند، غذا میدهند.
پاتل بيان کرد که رشد درآمد و سودآوری M-KOPA به چندین عامل بستگی دارد. این موارد شامل بهبود قیمتگذاری، گسترش به بازارهای با ارزش بالاتر با ارزهای محلی قویتر، مانند آفریقای جنوبی، و دستیابی به افراد کمبانک بیشتر (یک میلیون نفر در شش ماه گذشته اضافه شده است).
این شرکت همچنین از طریق انجام مداوم برنامههای پرداخت (حدود 12 بازپرداخت در ثانیه) و فروش یا فروش متقابل محصولات با ارزش بالاتر، مانند وامهای خرد، دوچرخههای برقی، بستههای داده و بیمه سلامت، بر اساس بازپرداخت مصرفکننده، موفقیتهایی را کسب کرده است. شرکت هایی از جمله MAX و Tugende خدمات مشابهی را ارائه می دهند.
ما به نوع تداوم کسب و کار افتخار می کنیم. اولین میلیون مشتری که به دست آوردیم در هشت سال انجام شد. پنجمین میلیونی که ما به تازگی سوار شده ایم، در کمتر از شش ماه گذشته است. پس ، کسبوکار اکنون در مسیر توسعه بسیار قوی قرار دارد.» CCO بيان کرد .
در همین حال، شتاب در رشد کاربران با بهینهسازی شبکه فروش و توزیع توسط فینتک تقویت میشود. پاتل ادعا می کند که M-KOPA اکنون بزرگترین نیروی فروش مستقیم در جنوب صحرای آفریقا را اداره می کند، با بیش از 30000 نماینده فعال که خانه به خانه می روند، تلفن های دارای هزینه مالی را در جوامع محلی خود می فروشند و دسترسی به محصولاتی را فراهم می کنند که مردم در غیر این صورت ممکن است برای دستیابی به آن تلاش کنند. .
فقط چهار سال پیش، نیروی فروش آن تنها 3000 نفر بود. این نمایندگان در مدل کسب و کار شرکت نقش اساسی دارند: آنها نه تنها دستگاه ها را می فروشند و توزیع می کنند، بلکه طرح های پرداخت را بر روی آن دستگاه ها تنظیم می کنند و در این فرآیند سپرده اولیه را برای محصول دریافت می کنند.
شبکه گسترده نمایندگی M-KOPA و سرمایه گذاری اخیر آن در مونتاژ گوشی های هوشمند، فروش گوشی های هوشمند آن را در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش داده است. از زمان راهاندازی کارخانه مونتاژ مستقر در نایروبی - که از آن به عنوان بزرگترین کارخانه در جنوب صحرای آفریقا یاد میشود - در اواسط سال گذشته، این شرکت بیش از 1.5 میلیون گوشی هوشمند با برند M-KOPA سری X خود را به فروش رسانده است که مشتریان از آنها استفاده میکنند. به سایر خدمات دیجیتال تعبیه شده ارائه شده از طریق ارائه دهندگان شخص ثالث دسترسی داشته باشید.
با یک پرتو خورشید شروع شد
با این حال، M-KOPA کار خود را با گوشی های هوشمند آغاز ن کرد. در ابتدا، با سیستمهای انرژی خورشیدی، نامی برای خود دست و پا کرد که تا سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه فروخته شد. اخیراً، پاتل گفت، این خط تولید را برای تمرکز بر وسایل نقلیه الکتریکی و استفاده از دانش عملیاتی خود برای ایجاد عملیات مونتاژ گوشی های هوشمند خود حذف کرده است.
انرژی خورشیدی در DNA ما ریشه دوانده است و تا حدی به همین دلیل است که ما میتوانیم به مونتاژ تلفنهای هوشمند محلی بپردازیم - این امری غیرعادی است که بسیاری از فینتکها انجام میدهند، زیرا تجربه ما در نوسازی تلویزیونهای خورشیدی و محصولات مشابه، تخصص عملیاتی را فراهم میکند. پاتل گفت: کارخانه مونتاژ ما. و در حالی که بخش روشنایی خورشیدی کسب و کار خود را حذف کرده ایم، تلاش های خود را به سمت وسایل نقلیه الکتریکی هدایت می کنیم که فکر می کنیم بسیار امیدوارکننده است.
در جنوب صحرای آفریقا، جایی که 85 درصد از جمعیت کمتر از 10 دلار در روز درآمد دارند، مشخصات مالی محدود و تاریخچه وامگیری، به علاوه فقدان وثیقه، دسترسی به اعتبار را تقریباً غیرممکن میکند و بسیاری را قادر به خرید ضروری نمیکند. مدل پرداخت روزانه M-KOPA به مشتریان اجازه می دهد تا در طول زمان تاریخچه اعتباری بسازند.
مشتریان گوشی های هوشمند بین 25 تا 30 دلار پیش پرداخت و روزانه حدود 50 تا 60 سنت در طی 12 ماه پرداخت می کنند. در همین حال، پیشینه برای محصولات با ارزش بالاتر از نظر تأثیر اقتصادی کلی بر خریدار است. M-KOPA ادعا می کند که مشتریانش با خرید دوچرخه های برقی خود روزانه حدود 30 درصد از درآمد خود را پس انداز می کنند.
مدل تامین مالی M-KOPA بر نقش آن در گسترش بازار اعتباری آفریقا تاکید می کند، و همچنین اعتبار انباشته ای که به کار گرفته است: 1.5 میلیارد دلار.
M-KOPA با حمایت سومیتومو، بانک استاندارد و موسسات مالی توسعه مختلف، 250 میلیون دلار در سال گذشته جمع آوری کرد که شامل تقریباً 200 میلیون دلار تامین مالی از طریق بدهی بود. اوایل سال جاری، 15 میلیون دلار بدهی دیگر را تضمین کرد. در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت قصد دارد یک دور سهام (که می تواند به طور بالقوه آن را به قلمرو تک شاخ سوق دهد) افزایش دهد یا خیر، نرخ اجرای 400 میلیون دلاری آن، آن را در میان بزرگترین فین تک ها در آفریقا از نظر درآمد قرار می دهد.
بخشی از تاریخ ما در آن انقلاب 10 ساله، شرکتی است که در تلاش است راه هایی را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان، کاهش هزینه های اضافی و ارائه ارزش بیابد. نوع دیگر داستان گسترده تر در مورد بازارهای نوظهور و درآمدهای روزمره است که در آن شرکت های موفق در بازارهای ما کسانی هستند که واقعاً متوجه شده اند چگونه یک بازی پیچیده را انجام می دهید، هم از طریق یک پشته فناوری آنلاین در سطح جهانی باورنکردنی و هم با توزیع آفلاین شگفت انگیز. و قابلیت ها،” پاتل بيان کرد .
ارسال نظر