متن خبر

سود تسلا 55 درصد کاهش می یابد، این شرکت می گوید فروش خودروهای الکتریکی تحت فشار هیبریدی ها است

سود تسلا 55 درصد کاهش می یابد، این شرکت می گوید فروش خودروهای الکتریکی تحت فشار هیبریدی ها است

شناسهٔ خبر: 466481 -




سود تسلا در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد کاهش یافت و به 1.13 میلیارد دلار رسید، زیرا یک استراتژی طولانی کاهش قیمت خودروهای برقی و " چند چالش پیش بینی نشده " به نتیجه نهایی خودروساز رسید.

تسلا درآمد 21.3 میلیارد دلاری را در سه ماهه اول گزارش کرد که 9 درصد کاهش نسبت به سه ماهه اول سال 2023 داشت. تحلیلگرانی که توسط Yahoo Finance شرکت کردند، انتظار داشتند درآمد هر سهم 0.51 دلار در ازای 22.15 میلیارد دلار باشد. تسلا درآمد عملیاتی خود را 1.2 میلیارد دلار در سه ماهه اول گزارش کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد کاهش داشته است.

این شرکت در گزارش درآمد سه ماهه اول خود بيان کرد که در سه ماهه اول "چالش های متعددی" را تجربه کرده است، از جمله درگیری در دریای سرخ و آتش سوزی در کارخانه Gigafactory برلین و رمپ تدریجی مدل 3 به روز شده در کارخانه خود در فرمونت، کالیفرنیا. تسلا همچنین بيان کرد که فروش جهانی خودروهای برقی همچنان تحت فشار است زیرا بسیاری از خودروسازان خودروهای هیبریدی را بر خودروهای برقی ترجیح می دهند. از سوی دیگر، این رویکرد هیبریدی به این معناست که خودروسازان همچنان به خرید اعتبارات نظارتی ادامه می‌دهند. تسلا در سه ماهه اول 442 میلیون دلار از اعتبار مالیاتی بدون آلایندگی به دست آورد.

نتایج که پس از بسته شدن بازارها در روز سه شنبه منتشر شد، بلافاصله پس از انتشار، سهام را تا 9 درصد افزایش داد زیرا به نظر می رسید سرمایه گذاران بیشتر بر اظهارات آینده نگر تسلا در مورد محصولات آینده، از جمله نقشه راه محصول اصلاح شده، متمرکز شده اند. علیرغم روند نزولی در سود، تسلا از گزارش سه ماهه اول برای تمرکز بر آینده، یعنی پیشرفت در استقلال و معرفی محصولات جدید، از جمله محصولات ساخته شده بر روی پلت فرم خودروی نسل بعدی، استفاده کرد. این شرکت در سه ماهه اول 1.1 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرد که 49 درصد نسبت به فصل مشابه در سال 2023 است.

هزینه کاهش قیمت

تسلا طی چند سال گذشته شاهد رشد فروش خودروهای برقی بوده است و به رکورد جدید 1.8 میلیون خودرو در سال 2023 رسیده است. اما سود این شرکت به دلیل کاهش مکرر قیمت‌ها که از اواخر سال 2022 آغاز شد، آسیب دیده است.

در حالی که این کاهش قیمت باعث افزایش موقتی در فروش شد، اما تأثیر ماندگاری نداشته است. تسلا 386810 دستگاه خودرو در سه ماهه اول سال 2024 تحویل داد که 20 درصد کمتر از 484507 دستگاه در سه ماهه پایانی سال 2023 است. تسلا 8.5 درصد خودروهای کمتری نسبت به سه ماهه اول سال 2023 تحویل داد. حاشیه سود ناخالص خودرو، بدون احتساب اعتبارات نظارتی، در سه ماهه اول به 16.35 درصد در مقایسه با 18.96 درصد در دوره مشابه سال قبل کاهش یافت.

تسلا در ژانویه هشدار داد که رشد فروش خودروهایش در سال 2024 «ممکن است به طور قابل توجهی کمتر باشد» و در آن زمان بین «دو موج رشد بزرگ» و آماده‌سازی برای راه‌اندازی یک پلت‌فرم خودروی جدید برای ساخت یک خودروی برقی کوچک‌تر بود که هزینه‌ای حدوداً دارد. 25000 دلار این شرکت همچنین در حال آماده سازی یک "روباتاکسی" ساخته شده بر روی همان پلت فرم است. در این میان، تنها مدل جدید تسلا، Cybertruck گران قیمت (و شلوغ) است. این شرکت انواع جدیدی را بر روی مدل های موجود، از جمله تسلا مدل 3 پرفورمنس، عرضه کرده است.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، در جریان تماس با شرکت تسلا در ماه ژانویه بيان کرد که خودروی برقی کوچکتر و ارزان‌تر در اواخر سال 2025 در کارخانه این شرکت در تگزاس تولید می‌شود و در نهایت به کارخانه‌ای که هنوز ساخته نشده در مکزیک توسعه خواهد یافت.

سه ماه بعد، به نظر می رسد ماسک کتاب راهنمای خودروهای ارزان قیمت این شرکت را تغییر داده است. طبق گزارش ها، ماسک طرح یک خودروی برقی ارزان قیمت را که به طور هدفمند بر روی پلت فرم جدید ساخته شده بود، جایگزین کرد. در عوض، او اکنون می‌خواهد با سر در روباتاکسی که در ماه آگوست با ظرفیت مشخصی رونمایی می‌شود، شخم بزند و در عین حال «مدل‌های جدیدی» را نیز عرضه کند که به نوعی از آنچه برای آن پلتفرم جدید توسعه می‌یابد استفاده می‌کند.

کمتر از دو هفته پس از اعلام تاریخ راه‌اندازی ربات‌اکسی، ماسک بر کاهش 10 درصدی تعداد کارمندان و تجدید ساختاری نظارت کرد که استقلال را در کانون توجه قرار می‌دهد. دو مدیر برجسته - درو باگلینو، معاون پیشرانه و انرژی تسلا، و روهان پاتل، معاون سیاست عمومی و توسعه تجاری - نیز شرکت را ترک کردند. وایبهاو تانجا، مدیر مالی تسلا ، روز سه‌شنبه در جریان تماس با درآمد بيان کرد که انتظار می‌رود پس‌اندازهای حاصل از کاهش نیروی کار بیش از یک میلیارد دلار در سال باشد .

سایر منابع درآمدی

در حالی که درآمد خودرو کاهش یافت، در بخش‌های دیگر کسب‌وکار، به‌ویژه ذخیره‌سازی انرژی، دستاوردهایی به‌دست آمد.

این شرکت گزارش داد که استقرار ذخیره انرژی به رکورد 4.1 گیگاوات ساعت افزایش یافته است. این باعث شد درآمد تولید انرژی (به معنای انرژی خورشیدی) و ذخیره سازی به 1.6 میلیارد در سه ماهه اول برسد که 7 درصد افزایش نسبت به سه ماهه مشابه در سال گذشته نشان می دهد. تسلا بيان کرد که بیشتر این رشد ناشی از افزایش استقرار Megapack است که تا حدی با کاهش نصب‌های خورشیدی جبران شد.

این شرکت همچنین 2.28 میلیارد دلار درآمد از خدمات، از جمله سرمایه ایجاد شده از شبکه سوپرشارژر خود گزارش کرده است. این منبع درآمد باید افزایش یابد زیرا خودروسازان بیشتری از جمله فورد، جنرال موتورز، ریوین و فولکس‌واگن از فناوری تسلا به نام استاندارد شارژ آمریکای شمالی استفاده می‌کنند.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است