متن خبر

سود بازرگانی واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی کاهش یافت

سود بازرگانی واردات خودرو با حجم موتور کمتر از 1500 سی‌سی کاهش یافت

شناسهٔ خبر: 442865 -




در راستای تغییراتی که اخیراً در حوزه واردات خودرو رخ داده است، شاهد کاهش سود بازرگانی واردات برخی اتومبیل‌ها هستیم. براساس آیین‌نامه واردات خودرو که توسط هیئت وزیران ابلاغ شده، سود بازرگانی واردات خودرو با حجم موتور بین 1000 الی 1500 سی‌سی کاهش یافته است. این سود در گذشته 66 درصد بود، اما اکنون با کاهش 11 درصدی،‌ به 51 درصد رسیده است؛ پس اکنون خودروهایی همچون تویوتا کرولا، کیا پگاس و کراس‌اوورهای کوچک چینی با سود کمتری به کشورمان وارد می‌شوند.

علاوه‌براین، سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی نیز کاهش یافته است. اکنون سود بازرگانی حاصل از واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور کمتر از 1.5 لیتر به صفر کاهش یافته. این سود در گذشته 11 درصد بود؛ پس خودروهای هیبریدی چینی که به‌طور معمول از موتورهای 1.5 لیتری در کنار پیشرانه برقی استفاده می‌کنند،‌ با تعرفه کمتری به دست مشتریان ایرانی می‌رسند.

تأثیرات مثبت کاهش سود بازرگانی واردات خودرو

افزایش تعداد خودروهای هیبریدی مقرون‌به‌صرفه در بازار دو نتیجه مهم خواهد داشت؛ نخست آنکه گروه‌های بیشتری از مشتریان نسبت به خرید این خودروها علاقه نشان می‌دهند و سهم این خودروها از بازار ما افزایش می‌یابد. در گام دوم، حضور پرتعداد خودروهای هیبریدی وارداتی باعث ایجاد تعادل در قیمت خودروهای موجود می‌شود. درواقع هرچقدر تعداد خودروهای وارداتی بازار بیشتر شود،‌ تعادل بازار نیز تداوم بیشتری خواهد داشت.

آیین نامه هیات وزیران
سود بازرگانی واردات خودرو

کاهش سود بازرگانی واردات خودرو درمورد برخی خودروها، باعث کاهش التهاب بازار خواهد شد. با اجرایی‌شدن این دستورالعمل،‌ شرکت‌های واردکننده می‌توانند تعداد بیشتری خودرو با سود کمتر را به بازار عرضه کنند. البته این موضوع تنها در مورد خودروهای اقتصادی و با حجم موتور پایین رخ می‌دهد. سود بازرگانی حاصل از واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از 1.5 لیتر همچنان بال است. این موضوع باعث کاهش حجم واردات این خودروها می‌شود و البته قیمت آن‌ها را نیز در بازار بالا نگه می‌دارد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است