متن خبر

سهم ایران از اقتصاد جهانی کمتر از یک درصد!/ عربستان در رتبه نخست خاورمیانه نشست + اینفوگرافیک

سهم ایران از اقتصاد جهانی کمتر از یک درصد!/ عربستان در رتبه نخست خاورمیانه نشست + اینفوگرافیک

شناسهٔ خبر: 437599 -




به گزارش رکنا، بر اساس آخرین پیش بینی صندوق بین المللی پول (IMF) از چشم انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳، پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی (GDP) اقتصاد جهانی با افزایش ۵ تریلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۱۰۵ تریلیون دلار برسد.

تولید ناخالص داخلی (GDP) به ارزش کل تولید اقتصادی، کالاها و خدمات تولید شده در یک بازه زمانی معین گفته می شود.

از آنجا که سال ۲۰۲۳ با آشفتگی برای اقتصاد جهانی آغاز شد و بازارهای مالی با فروپاشی چندین بانک ​​ایالات متحده، تورم مداوم و سخت‌تر شدن شرایط پولی در بسیاری از کشورها مواجه شدند اما اقتصاد برخی کشورها ثابت کردند که در این شرایط از انعطاف بیشتری برخوردار بودند و از سال ۲۰۲۲ به بعد رشد کنند.

اندازه اقتصاد هر کشور در سال ۲۰۲۳

1. اقتصاد جهان در سال 2023

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، پیش بینی می شود که ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی ۲۶.۹ تریلیون دلاری همچنان بزرگترین اقتصاد در سال ۲۰۲۳ باشد. که این میزان بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی ۱۷۴ کشور است.

همچنین کشور چین با تولید ناخالص داخلی ۱۹.۴ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ طبق معمول در جایگاه دوم باقی می ماند. اغلب ۵ اقتصاد برتر سال ۲۰۲۲ در رتبه خود ثابت باقی مانده اند به استثنای یک مورد قابل توجه که پیش بینی می شود هند از بریتانیا عبور کند و با تولید ناخالص داخلی ۳.۷ تریلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شود.

سهم ۲۵ درصدی اقتصاد آمریکا از تولید ناخالص داخلی کل دنیا

بنا بر گزارش صندوق بین‌ المللی پول، ایالات متحده بیش از ۲۵ درصد از درآمد و تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص می دهد. سهم چین از کیک اقتصاد جهان، حدود ۱۸درصد است و ژاپنی‌ ها و آلمانی هر کدام حدود ۴ درصد از اقتصاد ۱۰۵ تریلیون دلاری جهان را به خود اختصاص داده‌ اند.

سپس هند و انگلیس با سهم ۳ درصدی در مقام پنجم و ششم قرار دارند و فرانسه با سهم حدود ۳ درصد در مقام هفتم نشسته است. کشورهای ایتالیا، کانادا و برزیل به ترتیب مقام های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

سهم روسیه با کاهشی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

عربستان رتبه نخست خاورمیانه / سهم ایران کمتر از نیم درصد!

گفتنی است رتبه نخست خاورمیانه به عربستان با سهمی بالغ بر یک درصد که برابر با ۱۱۰۰میلیارد دلار است، رسیده است و ترکیه با ۱۰۰۰میلیارد دلار در مقام دوم ایستاده است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، سهم ایران از اقتصاد کل جهان حدود ۳۶۸ میلیارد دلار  که کمتر از نیم درصد است، برآورد شده است.

قابل ذکر است در این گزارش برای کشورهای افغانستان، لبنان، پاکستان، سریلانکا و سوریه برای سال ۲۰۲۳ پیش بینی وجود ندارد.

بزرگترین اقتصادها برای هر منطقه از جهان:

    Africa: Nigeria ($506.6 billion)

    Asia: China ($19.4 trillion)

    Europe: Germany ($4.3 trillion)

    Middle East: Saudi Arabia ($1.1 trillion)

    North & Central America: U.S. ($26.9 trillion)

    Oceania: Australia ($1.7 trillion)

    South America: Brazil ($2.1 trillion)

اقتصادهای در حال کاهش در سال ۲۰۲۳

اقتصاد جهانی در سال 2023

پیش‌ بینی می‌ شود که ۲۹ اقتصاد نسبت به سال ۲۰۲۲ کوچک شوند که منجر به کاهش تولید نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلاری می‌ شود.

روسیه با پیش بینی ۱۵۰ میلیارد دلار انقباض در سال جاری بیشترین کاهش را خواهد دید. این معادل حدود یک سوم کاهش کل ۲۹ کشور با اقتصاد رو به کاهش است.

مصر (-۸۸ میلیارد دلار) و کانادا (-۵۰ میلیارد دلار) در مجموع یک سوم دیگر تولید از دست رفته را تشکیل می دهند.

در مورد مصر، این افت را می توان تا حدی با واحد پول این کشور (پوند مصر) توضیح داد که از اواسط سال ۲۰۲۲ ارزش آن در برابر دلار آمریکا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

روسیه و کانادا برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان هستند و قیمت نفت از سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. یک عارضه دیگر برای روسیه این است که این کشور به دلیل تحریم های غرب مجبور به فروش نفت با تخفیف شدید شده است.

تغییرات پیش بینی شده تولید ناخالص داخلی برای کشورهایی که با کاهش روبرو هستند

2. اقتصاد جهان در سال 2023

بر اساس پیش‌بینی‌ های صندوق بین‌ المللی پول، حضور عربستان، نروژ، کویت و عمان اثر بالقوه ای بر تولید ناخالص داخلی کشورهای تولیدکننده نفت گذاشته اند.

اخیراً، تولیدکنندگان در تلاش برای افزایش قیمت‌ ها، عرضه خود را کاهش داده‌ اند اما نگرانی‌ ها از کند شدن تقاضای جهانی نفت در پی اقتصاد تحت فشار چین (دومین مصرف‌ کننده بزرگ نفت در جهان) قیمت نفت را بدون توجه به کاهش قیمت‌ ها نسبت به سال ۲۰۲۲ پایین نگه داشته است.

در حالی که نهادهایی مانند صندوق بین‌ المللی پول در پیش‌ بینی تولید ناخالص داخلی نسبتاً خوب عمل کرده‌ اند اما باید یادآوری شود که این اعداد فقط پیش‌ بینی‌ و مفروضاتی هستند که در ابتدای سال انجام شده و ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ تغییر کنند.

به عنوان مثال، جی پی مورگان پیش‌ بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی چین در سال ۲۰۲۳ شش برابر در همین چند ماه پس از عدم تحقق انتظارات مبنی بر هزینه‌ های بازیابی همه‌ گیری کرونا در این کشور تغییر داده است.

نکته کلیدی پیش‌ بینی‌ های صندوق بین‌ المللی پول برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به این بستگی دارد که کشورها چگونه تورم را بدون خفه کردن رشد در شرایط تنش، محدود می‌ کنند.

visualcapitalist.com

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است