متن خبر

سری کتاب ترانه‌ی یخ و آتش را به چه ترتیبی بخوانیم؟

سری کتاب ترانه‌ی یخ و آتش را به چه ترتیبی بخوانیم؟

شناسهٔ خبر: 588172 -




سری کتاب ترانه‌ی یخ و آتش (که اکنون به لطف سریال Game of Thrones بیش‌تر با نام بازی تاج‌وتخت شناخته می‌شود) در طی نزدیک به ۳۰ سال گذشته توانست خود را به عنوان یکی از برترین آثار ژانر فانتزی به اثبات برساند. این سری کتاب حماسی نوشته‌ی جرج آر. آر. مارتین به لطف دنیای همیشه در حال گسترش و همچنین برگردان‌ها و اقتباس‌های فراوان به آوازه‌ای جهانی رسید تا در فرهنگ همگانی به یکی از تأثیرگذارترین و پرهوادارترین فرانچایزها تبدیل شود.

با این که سریال Game of Thrones در چندین سیزن تلاش داشت تا سری کتاب نغمه‌ی یخ و آتش را به نمایش بکشد اما به دلیل حجم بالای درونمایه‌ی این کتاب‌ها، محتویات فراوانی را حذف کرد و حتی پس از جلو زدن از رمان‌ها نتوانست به پایان‌بندی مناسبی دست پیدا کند.

با این وجود، سری کتاب ترانه‌ی یخ و آتش حتی در حالی که پایان نمایانی ندارند می‌تواند یک سفر هیجان‌انگیز و پر از شوک را برای خوانندگان ارائه کند. کتاب‌های مکمل این فرانچایز نیز داده‌ها و چشم‌اندازی‌های بیش‌تری از دنیای پدیدآمده به دست جرج آر. آر. مارتین به نمایش می‌گذارند تا هواداران هر چه بیش‌تر در این فرانچایز غرق شوند. اگر شما هم می‌خواهید سری کتاب نغمه‌ی یخ و آتش را بخوانید ولی نمی‌دانید این فرانچایز شامل چه آثاری‌ست و از کجا باید آغاز کنید، در این نوشتار به شما کمک خواهیم کرد تا وارد این دنیا شود.


پیش‌درآمدهای ترانه‌ی یخ و آتش

سری بنیادینی که از سال ۱۹۹۶ و رمان «بازی تاج‌وتخت» آغاز به انتشار کرد در واقع کتاب‌هایی هستند که با نام نغمه‌ی یخ و آتش شناخته می‌شوند و ماجرای جنگ قدرتی که در سرزمین وستروس رقم می‌خورد را به نمایش می‌کشند. با این حال، تا کنون دو پیش‌درآمد برای سری ترانه‌ی یخ و آتش نیز منتشر شده است که چندین سال پیش از ماجرای بنیادین رخ می‌دهند.

آتش و خون

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه نوامبر سال ۲۰۱۸
نام انگلیسیFire & Blood

با این که رمان «آتش و خون» به عنوان تازه‌ترین اثر این فرانچایز در سال ۲۰۱۸ منتشر شد ولی رویدادهایش مربوط به تاریخ ۳۰۰ ساله‌ی فرمانروایی خاندان تارگرین است که پیش از شورش و حکمرانی رابرت براتیون فرمانروای سرزمین وستروس بودند.

بر خلاف رمان‌های نغمه‌ی یخ و آتش، ماجرای «آتش و خون» از دیدگاه کاراکترهای گوناگونِ درگیر، روایت نمی‌شود بلکه به گونه‌ای بازگو کردن شرح‌حال و سرنوشت خاندان تارگرین توسط شخصیتی با نام گیلدن (Gyldayn) است که به عنوان یکی از استادان سیتادل در پایان حکمرانی تارگرین‌ها و آغاز فرمانروایی رابرت براتیون زندگی کرد.

بدین گونه، هر چند گیلدن روایت خود را در آغاز ماجرای ترانه‌ی یخ و آتش بازگو می‌کند اما روایتش مربوط به بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌شود تا از نظر زمانی با کهن‌ترین ماجرای شرح‌داده‌شده از وستروس طرف باشیم. سریال House of the Dragon با برداشت از «آتش و خون» ساخته شده است.

شوالیه‌ی هفت پادشاهی

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه اکتبر سال ۲۰۱۵
نام انگلیسیA Knight of the Seven Kingdoms

سری رمان‌های کوتاهی که با نام «ماجراهای دانک و اگ» شناخته می‌شوند در سال ۲۰۱۵ به شکل یک کتاب به اسم «شوالیه‌ی هفت پادشاهی» منتشر شدند. این سه رمان کوتاه شامل «شوالیه‌ی پرچین» (The Hedge Knight) سال ۱۹۹۸، شمشیر سوگندخورده (The Sworn Sword) سال ۲۰۰۳ و شوالیه‌ی مرموز (The Mystery Knight) سال ۲۰۱۰ می‌شوند که در منابع مختلف چاپ شده بودند.

«شوالیه‌ی هفت پادشاهی» ماجرای یک شوالیه‌ی سرگردان با نام سِر دانکنِ بلند (دانک) و دستیارش اگان تارگرین پنجم (اِگ) را دنبال می‌کند. با این که ماجراجویی‌های دانک و اگ چندان به دیگر کتاب‌های ترانه‌ی یخ و آتش مربوط نیستند ولی چیزی حدود ۹۰ سال پیش از رمان «بازی تاج‌وتخت» رخ می‌دهند. سریال A Knight of the Seven Kingdoms بر اساس این کتاب ساخته شده است.

سری کتاب ترانه‌ی یخ و آتش

جرج آر. آر. مارتین مستقیم با روایت حماسی اصلی خود دنیایش را پدید آورد. نغمه‌ی یخ و آتش ماجرای بنیادین خلق‌شده توسط مارتین است که یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قدرت در سرزمین وستروس را به نمایش می‌کشد آن هم در حالی که زمستان مرگبار وعده‌داده‌شده در این فرانچایز کم‌کم سر می‌رسد.

بازی تاج‌وتخت

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه آگوست سال ۱۹۹۶
نام انگلیسیA Game of Thrones

کتابی که همه‌چیز را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد همین اثر بود. «بازی تاج‌وتخت» خوانندگان را به دنیای وستروس، سرزمین‌های پیرامون آن، خاندان‌های برجسته‌اش و بسیاری از کاراکترهای رنگارنگی که قهرمانان و ویلن‌های وستروس را تشکیل می‌دهند معرفی می‌کند.

«بازی تاج‌وتخت» در دوره‌ی فرمانروایی رابرت براتیون جریان دارد که پس از شورش او و پایان حکمرانی خاندان تارگرین رقم می‌خورد. در این کتاب است که جنگ پنج پادشاه پایه‌گذاری می‌شود که در آن پنج مرد به دنبال به دست آوردن تخت آهنین وستروس هستند. نام سریال Game of Thrones از همین نخستین کتاب سری ترانه‌ی یخ و آتش گرفته شده است.

رمان کوتاه «خون اژدها» (Blood of the Dragon) شامل محتویاتی به کار گرفته شده از چپترهای مربوط به دنریس تارگرین در رمان «بازی تاج‌وتخت» می‌شود.

نبرد پادشاهان

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه نوامبر سال ۱۹۹۸
نام انگلیسیA Clash of Kings

«نبرد پادشاهان» روایت جنگ پنج پادشاه را ادامه می‌دهد. این مدعیان پادشاهی نیروهای خود را به حرکت درمی‌آورند آن هم در حالی که خاندان لنیستر جایگاه خود را در کینگز لندینگ استوار می‌کند، جان اسنو به همراه نایت واچ به شمال دیوار وستروس می‌رود و در همین حین هم دنریس تارگرین به عنوان واپسین بازمانده‌ی شناخته‌شده از خاندان تارگرین در سرزمینی دور دست در حال گشت‌وگذار و یافتن مسیر زندگی خود است.

طوفان شمشیرها

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه آگوست سال ۲۰۰۰
نام انگلیسیA Storm of Swords

در سومین کتاب از مجموعه‌ی نغمه‌ی یخ و آتش، سوای برخی مدعیان و درگیری‌هایی که باقی می‌مانند، عملاً جنگ پنج پادشاه به پایان می‌رسد. در بحبحه‌ی آخر جنگ، فرزندان خاندان استارک سرگرم دست‌وپنجه نرم کردن با بحران‌های گوناگون هستند. اکنون جان اسنو در فرای دیوار به کندوکاو مشغول است و دنریس تارگرین در سرزمین‌های شرقی وستروس شیوه‌ی رهبری و فرمانروایی را یاد می‌گیرد.

رمان کوتاه «مسیر اژدها» (Path of the Dragon) شامل محتویاتی به کار گرفته شده از چپترهای مربوط به دنریس تارگرین در رمان «طوفان شمشیرها» می‌شود.

ضیافتی برای کلاغ‌ها

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه اکتبر سال ۲۰۰۵
نام انگلیسیA Feast for Crows

روایت «ضیافتی برای کلاغ‌ها» به شکل همزمان با رمان آتی فهرست یعنی «رقصی با اژدهایان» پیش می‌رود تا شماری از کاراکترهای محبوب خوانندگان در «ضیافتی برای کلاغ‌ها» حضور نداشته باشند. در نبودن این شخصیت‌ها، این رمان روی کاراکترهای تازه و بازگشت شخصیت‌هایی متمرکز است که روی سیاست‌های کینگز لندینگ، آیرون آیلندز و دورن در دوره‌ی فرا رسیدن زمستان به وستروس تأثیر می‌گذارند.

رمان کوتاه «بازوان کراکن» (Arms of the Kraken) شامل محتویاتی به کار گرفته شده از چپترهای مربوط به آیرون آیلندز در رمان «ضیافتی برای کلاغ‌ها» می‌شود.

رقصی با اژدهایان

نویسندهجرج آر. آر. مارتین
تاریخ انتشارماه جولای سال ۲۰۱۱
نام انگلیسیA Dance with Dragons

همان گونه که گفته شد، «رقصی با اژدهایان» به صورت همزمان با «ضیافتی برای کلاغ‌ها» رخ می‌دهد و این بار کاراکترهایی که در رمان پیشین فهرست حضور نداشتند ماجرای خود را از «طوفان شمشیرها» ادامه می‌دهند. خود مارتین در پیش‌گفتار «رقصی با اژدهایان» اشاره می‌کند که ماجرای دو کتاب اخیر موازی با هم هستند و نه به شکل زمانی بلکه به واسطه‌ی جغرافیا از هم سوا افتاده‌اند. با این وجود، داستان «رقصی با اژدهایان» از «ضیافتی برای کلاغ‌ها» بیش‌تر پیش می‌رود تا تازه‌ترین روایت از دنیای نغمه‌ی آتش و یخ در این کتاب وجود داشته باشد.

تا به امروز که این مطلب نوشته می‌شود، «رقصی با اژدهایان» واپسین رمان از سری بنیادین ترانه‌ی یخ و آتش به شمار می‌آید که تکمیل و چاپ شده است تا ادامه‌ی حماسه‌ی جرج آر. آر. مارتین با یک توقف بیش از ۱۰ سال رو به رو شده باشد.

ترتیب خواندن کتاب‌های ترانه‌ی یخ و آتش

این مطلب نوشته‌شده بر اساس رخدادها مرتب شده است. البته برای خواندن سری کتاب نغمه‌ی یخ و آتش دو راه پیش رو دارید: دنبال کردن به ترتیب تاریخ انتشار یا خواندن کتاب‌های بر اساس رویدادهای زمانی. جدول زیر دو شیوه‌ی اشاره شده را به نمایش می‌کشد.

به ترتیب انتشاربه ترتیب رویدادها
بازی تاج‌وتختآتش و خون
نبرد پادشاهانشوالیه‌ی هفت پادشاهی
طوفان شمشیرهابازی تاج‌وتخت
ضیافتی برای کلاغ‌هانبرد پادشاهان
رقصی با اژدهایانطوفان شمشیرها
شوالیه‌ی هفت پادشاهیضیافتی برای کلاغ‌ها
آتش و خونرقصی با اژدهایان

کتاب‌های منتشرنشده از مجموعه‌ی ترانه‌ی یخ و آتش

همان طور که بیان شد، «رقصی با اژدهایان» پایان حماسه‌ی آفریده‌شده به دست جرج آر. آر. مارتین نیست. از خیلی وقت پیش دو کتاب «بادهای زمستان» (The Winds of Winter) و «رویایی از بهار» (A Dream of Spring) به عنوان دو اثر پایانی سری نغمه‌ی یخ و آتش معرفی شده‌اند ولی بیش از ۱۰ سال از انتشار واپسین کتاب چاپ‌شده می‌گذرد و هنوز حتی بازه‌ی انتشاری نیز برای «بادهای زمستان» تعیین نشده است.

به باور بسیاری، مارتین در نوشتن دو کتاب پایانی خود به چالش خورده است یا دست‌کم دیگر شوق و علاقه‌ای برای آن ندارد تا پایان یافتن مجموعه‌ی ترانه‌ی یخ و آتش به قلم مارتین به خاطر بیفتد.

البته «بادهای زمستان» و «رویایی از بهار» تنها آثار منتشرنشده از این مجموعه نیستند. جرج آر. آر. مارتین همچنین تأیید کرده بود که «آتش و خون» یک اثر دو جلدی‌ست که بخش دوم آن احتمالاً ۱۵۰ سال پایانی فرمانروایی تارگرین‌ها را به تصویر می‌کشد. هنوز خبری از دنباله‌ی «آتش و خون» هم نیست.

جرج مارتین حتی به تمایل خود در دنبال دادن رمان‌های کوتاه دانک و اگ نیز اشاره کرده است. در واقع او جزئیاتی از چندین داستان با محوریت این دو کاراکتر پرده برداشت که در بخش‌های گوناگونی از وستروس رخ می‌دهند. سرنوشت و تاریخ انتشار احتمالی این رمان‌های کوتاه هم تا کنون نمایان نشده است.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است