ساخت دنیای مجازی فوقطبیعی با هوش مصنوعی مولد و دوربینهای پیشرفته ممکن میشود
یکی از استارتاپهای فعال در حوزه هوش مصنوعی اخیراً مدعی شده میخواهد ابزار ساخت دنیای سینماتیک مشابه دنیای واقعی ایجاد کند. این استارتاپ برای دستیابی به هدف خود دوربین ۳۶۰ درجه را به افراد میبندد تا دادههای لازم برای تمرین مدلهای خود را تأمین کند.
هوش مصنوعی مولد میتواند تصاویر، متنها و حتی آهنگهای متنوعی تولید کند اما چه میشود اگر از آن برای ساخت دنیاهای مجازی با شباهت بسیار زیاد به دنیای واقعی استفاده کنیم؟ در همین راستا، استارتاپ تازهتأسیس Odyssey قصد دارد کاربرد مدلهای مولد را یک پله ارتقا دهد و امکان ساخت دنیاهای سینماتیک را در اختیار توسعهدهندگان بگذارد. البته برای دستیابی به چنین هدفی نهفقط به مدل نرمافزاری پیشرفته نیاز است، بلکه از دوربینهای خاصی هم برای جمعآوری داده استفاده میشود.
استارتاپ ادیسه اعلام کرده دوربینهای خاصی با مکانیسم ثبت تصویر پیشرفته را توسعه داده که از آنها بهمنظور جمعآوری داده از محیطهای مختلف بهره خواهد گرفت. هرکدام از این دوربینها حدود ۱۱ کیلوگرم وزن دارند و در قالب کولهپشتی روی دوش افراد قرار میگیرند. ازجمله امکانات آنها میتوان به ۶ لنز مختلف و ۲ حسگر لایدار اشاره کرد که در کنار یک دستگاه سنجش لَختی (IMU) با ترکیبی از شتابسنجها و ژیروسکوپها قرار میگیرند.
دیگر اخبار
بیشتر بخوانید
ناظر فناوری بزرگ ایرلندی پس از شکایات DSA به مکانیسم های گزارش محتوای پلتفرم ها می پردازد
داوران خارجی فجر از جذابیتهای ایران گفتند/ غافلگیری فیلم فوتبالی
ساخت دنیای مجازی فوقطبیعی چه کاربردی دارد؟
دوربین معرفی شده از سوی ادیسه شباهت بسیار زیادی به دوربینهای گوگل دارد که از آنها بهمنظور ثبت تصاویر حالت Street View گوگل مپ استفاده میشود. مدیران ادیسه ادعا دارند دوربین آنها میتواند تصویربرداری با رزولوشن 3.5K بهصورت ۳۶۰ درجه انجام دهد و دادههای جانبی مثل عمق و فاصله اجسام از ناظر را هم به فایل خروجی ضمیمه کند. درنهایت اطلاعات کسبشده را الگوریتمهای خاصی پردازش میکند تا برای توسعه هوش مصنوعی مولد با امکان ساخت دنیاهای مجازی از آن استفاده شود.
ادیسه اولین شرکتی نیست که به فکر ساخت دنیاهای مجازی افتاده؛ متا هم پروژه مشابهی با نام Hyperscape را در دست اجرا دارد. اگرچه هنوز مشخص نیست فرایند ساخت چنین دنیاهایی چگونه انجام میشود، بنیانگذاران ادیسه اشاره دارند مدلهای متعددی برای طراحی اشکال هندسی، نورپردازی و موتور حرکتی استفاده میشوند و خروجی آنها درنهایت با هم ادغام خواهد شد. این شرکت تاکنون توانسته ۲۷ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کند اما احتمالاً برای دستیابی به نتیجه مطلوب به مبالغ بیشتری نیاز خواهد داشت. صنعت بازیسازی و استودیوهای فیلمسازی از مشتریان بالقوه چنین محصولی خواهند بود.
خبرکاو
ارسال نظر