متن خبر

رقیب CPU چین برای اینتل و AMD به سرعت در حال رسیدن به معیارهای کلیدی است – اما انتظار نداشته باشید که به این زودی با Ryzens و Cores رقابت کند.

رقیب CPU چین برای اینتل و AMD به سرعت در حال رسیدن به معیارهای کلیدی است – اما انتظار نداشته باشید که به این زودی با Ryzens و Cores رقابت کند.

شناسهٔ خبر: 453323 -




سی پی یو Loongson 3A6000
(اعتبار تصویر: Geek Bay)

شاید زیاد با Loongson آشنا نباشید، اما این شرکت از سال 2000 در حال توسعه پردازنده های کامپیوتری بوده است و در چین این شرکت به طور گسترده به عنوان پدربزرگ CPU های داخلی شناخته می شود.

راه اندازی Loongson 1 در سال 2002 اولین CPU همه منظوره مستقل چین بود که از مجموعه دستورالعمل MIPS III استفاده می کرد. در سال 2020 لونگسون از مجموعه دستورالعمل MIPS به مجموعه دستورالعمل مستقل خود، LoongArch (که به طور گسترده به عنوان یک کلون MIPS در نظر گرفته می شود) انتقال یافت. اولین پردازنده LoongArch با پشتیبانی از LoongArch، 3A5000، در سال 2021 معرفی شد و آغاز دوره معماری Dragon در اکوسیستم Loongson بود.

3A6000، محصول بعدی 3A5000، پردازنده نسل دومی است که از مجموعه دستورالعمل LoongArch استفاده می کند. ساخته شده بر روی یک فرآیند 12 نانومتری، دارای 4 هسته و 8 رشته است که قادر به افزایش تا 2.5 گیگاهرتز تحت TDP 50 وات است. این حافظه نهان L2 256 کیلوبایت و حافظه نهان L3 16 مگابایت دارد و با رم DDR4-3200 سازگار است.

ضربه زدن و از دست دادن عملکرد

در یک تحلیل ویدیویی اخیر توسط Geekerwan (Geek Bay) ، Loongson's 3A6000 پیشرفت قابل توجهی را در دستورالعمل‌های هر چرخه (IPC) خود نشان داد، تقریباً همتراز با آخرین معماری‌های اینتل و AMD . در حالی که هنوز از آخرین پردازنده های x86 و Arm در عملکرد خام عقب است، IPC بالا آینده امیدوار کننده ای را نشان می دهد، مشروط بر اینکه Loongson بتواند فرکانس های بالاتری را بدست آورد.

در تست عملکرد عدد صحیح و ممیز شناور SPEC 2017 با تمام CPU های قفل شده روی 2.5 گیگاهرتز، تراشه Loongson تحت تاثیر قرار گرفت. این گوشی از Ryzen 9 5950X مبتنی بر Zen 3 پیشی گرفت و کمی از Ryzen 9 7950X با قدرت Zen 4 و Raptor Lake Core i9-14900K فاصله داشت. تامز سخت افزار اطلاعات بیشتری در مورد نتایج آزمایش دارد.

با این حال، 3A6000 نمی تواند واقعاً IPC چشمگیر خود را به دلیل سرعت ساعت پایین و محدودیت های آن در تعداد هسته و اندازه حافظه پنهان، مهار کند. نسل بعدی 3A7000 این شرکت که گفته می‌شود از یک فرآیند 7 نانومتری استفاده می‌کند، ممکن است در این نقاط بهبود یابد و به طور بالقوه سرعت کلاک را افزایش دهد و هسته‌های بیشتر و حافظه پنهان بیشتری را فراهم کند.

در حالی که 3A6000 پیشرفت قابل توجهی را نشان می دهد، اما همچنان در عملکرد در فرکانس های بی صدا بالای 5 گیگاهرتز از عملکرد اینتل و AMD عقب تر است. با این حال، بهبود سریع در طراحی معماری Loongson، همراه با IPC بالای آن، آینده امیدوارکننده‌ای را برای CPU خانگی چین نشان می‌دهد.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است