متن خبر

رقیب گوست منبع باز Substack ممکن است به fediverse بپیوندد

رقیب گوست منبع باز Substack ممکن است به fediverse بپیوندد

شناسهٔ خبر: 464592 -




Ghost، جایگزین منبع باز برای پلتفرم خبرنامه Substack، در حال تحلیل پیوستن به fediverse، شبکه اجتماعی سرورهای متصل به هم است که شامل برنامه‌هایی مانند Mastodon، Pixelfed، PeerTube، Flipboard و اخیراً Instagram Threads و غیره است. با توجه به پستی از جان اونولان، بنیانگذار Ghost، این شرکت - که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تشکیل شده است - در نظر دارد Ghost را بر روی ActivityPub، پروتکل شبکه اجتماعی که به فدیورس قدرت می‌دهد، فدرال کند.

اونولان بيان کرد که بیشترین درخواست در طول چند سال گذشته، فدرال کردن نرم افزار او بوده است. "به نظر می رسد راه های بالقوه زیادی برای انجام آن وجود دارد. کنجکاو هستید که بشنوید دوست دارید چگونه کار کند؟" او در پستی در Threads پرسید که از طریق ادغام خود Threads با ActivityPub به Mastodon ارسال شد.

این نظرسنجی از کاربران می‌پرسد که آیا از پلتفرم‌های ActivityPub مانند Mastodon یا Threads استفاده می‌کنند یا خیر و چگونه انتظار دارند که عملکرد ActivityPub در Ghost کار کند، اگر قرار باشد اضافه شود. همچنین می‌پرسد که فدراسیون چگونه شخصاً به کاربران Ghost سود می‌رساند. از پاسخ دهندگان نظرسنجی دعوت می کند تا در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده، به صورت اختیاری یک آدرس ایمیل ارائه دهند.

اگرچه راه‌اندازی یک نظرسنجی لزوماً تعهدی به فدرال کردن Ghost نیست، اما سیگنال دیگری است که به تغییر شکل گسترده‌تر وب که اکنون در حال انجام است اشاره می‌کند.

پس از خرید توییتر توسط میلیاردر ایلان ماسک، کاربران آنلاین جنبه‌های منفی اعتماد خود به پلتفرم‌های متمرکز را تجربه کردند: با تغییر مالکیت، توییتر به نوع دیگری از پلتفرم به نام X، با اخلاقیات اصلاح‌شده و جاه‌طلبی‌های بلندمدت بازنگری شد. (ماسک می‌خواهد X یک برنامه «همه چیز» برای تراکنش‌ها، محتواهای سازنده، ویدیو، خرید و موارد دیگر باشد و از نظر تعدیل محتوا، نقشی ساده‌تر را ایفا می‌کند.)

برای کسانی که از تغییرات ماسک ناراضی بودند، داشتن یک هویت شبکه اجتماعی قابل حمل ناگهان ایده ای بود که ارزش بیشتری داشت. به این معنا که، اگر نحوه اجرای سرور Mastodon (یا سایر سرویس‌های فدرال) خود را دوست ندارید، می‌توانید نمایه خود را بردارید و آن را به جای دیگری منتقل کنید، دنبال‌کننده‌ها.

با این حال، با Ghost، ایده می‌تواند این باشد که حساب‌های نویسندگانی که از Ghost برای انتشار محتوای خود استفاده می‌کنند، یکپارچه شود. پست‌های آن‌ها، که در وب و برای مشترکین خبرنامه‌شان نیز منتشر می‌شود، می‌تواند در سایت‌های مختلف نیز وجود داشته باشد، جایی که دیگران می‌توانند پست را از برنامه مورد نظر خود بخوانند، لایک کنند و به آن پاسخ دهند. این پاسخ‌ها همچنین می‌توانند به طور بالقوه به Ghost بازگردند، جایی که می‌توانند به عنوان نظرات وجود داشته باشند.

با فرض اینکه Ghost این مسیر را طی کرده باشد، شبیه به اتحاد وردپرس با ActivityPub پس از دستیابی به افزونه وبلاگ ActivityPub خواهد بود. در صورت فعال بودن، وبلاگ‌های وردپرس می‌توانند توسط افراد در برنامه‌هایی مانند Mastodon و سایرین در فدیورس دنبال شوند و سپس پاسخ‌ها را به عنوان نظر در سایت‌های خود دریافت کنند.

پس از دیدن پست O'Nolan، Mastodon CTO Renaud Chaput برای کمک به ادغام ActivityPub، که O'Nolan پذیرفت.

Ghost در ماه‌های اخیر به‌عنوان رقیب Substack مورد توجه قرار گرفته است، به همان دلیلی که برخی از X فرار کرده‌اند: مردم در مورد اینکه چگونه پلتفرم‌ها باید تعدیل شوند، اختلاف نظر دارند. Substack به ترویج آزادی بیان پرداخته است، همانطور که ماسک در X انجام می دهد، اما این امر همچنین منجر به استفاده از پلتفرم توسط نشریات طرفدار نازی شد، همانطور که آتلانتیک در اواخر سال گذشته توضیح داد.

در نتیجه، یکی از نویسندگان مطرح ساب استک، کیسی نیوتن، که قبلاً از The Verge بود، ساب استک را ترک کرد و به جای آن به گوست مهاجرت کرد.

نیوتن در آن زمان نوشت: «من هیچ پلتفرم اینترنتی مصرف‌کننده بزرگ ایالات متحده را نمی‌شناسم که صراحتاً تمجید از سخنان نفرت‌انگیز نازی‌ها را ممنوع نکرده باشد، حتی کمتر از پلتفرم‌هایی که از آنها برای راه‌اندازی فروشگاه و شروع به فروش اشتراک استقبال می‌کند».

علاوه بر نیوتن، سایر کاربران برجسته Ghost شامل 404Media، Buffer، Kickstarter، The Lever و Tangle از دیوید سیروتا هستند.

امروزه، Ghost بیش از 3 میلیون بار نصب شده است، که می‌تواند یک افزونه سالم برای فدیورس گسترده‌تر و تقریباً 13+ میلیون کاربر کل آن باشد که حدود 1.5 میلیون نفر از آنها ماهانه فعال هستند. (این رقم شامل بیش از 130 میلیون کاربر فعال ماهانه Threads نمی شود زیرا هنوز به طور کامل با ActivityPub ادغام نشده است. )

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است