متن خبر

راکتورهای ریز هسته‌ای می‌توانند حداقل ۲۰ میلیون دلار هزینه داشته باشند و تا سال ۲۰۳۱ راه‌اندازی شوند – اما آیا برای اپراتورهای مراکز داده و صنعت هوش مصنوعی کافی خواهد بود.

راکتورهای ریز هسته‌ای می‌توانند حداقل ۲۰ میلیون دلار هزینه داشته باشند و تا سال ۲۰۳۱ راه‌اندازی شوند – اما آیا برای اپراتورهای مراکز داده و صنعت هوش مصنوعی کافی خواهد بود.

شناسهٔ خبر: 745067 -




میکرو راکتور زئوس انرژی هسته ای نانو
(اعتبار تصویر: انرژی هسته ای نانو)

از آنجایی که هوش مصنوعی به رشد تصاعدی در مراکز داده ادامه می دهد، تامین منابع تغذیه کافی به یک چالش حیاتی تبدیل شده است.

جیمز واکر، مدیر عامل انرژی هسته‌ای نانو، در گفتگو با HPCwire ، به تشریح این موضوع پرداخت که چگونه رآکتورهای هسته‌ای میکرو می‌توانند راه‌حلی مناسب ارائه دهند. این راکتورهای کوچک و قابل حمل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انرژی پاک، ایمن و قابل اعتماد را برای برآورده کردن نیازهای روزافزون مراکز داده و سایر صنایع فراهم کنند.

نانو انرژی هسته‌ای بر توسعه میکرو راکتورهایی متمرکز است که به اندازه کافی فشرده باشند تا از طریق جاده، ریل یا دریا حمل شوند. این تحرک آنها را برای مکان‌های دور، از جمله مراکز داده، که اغلب به انرژی قابل توجهی نیاز دارند، اما دسترسی محدودی به منابع انرژی سنتی دارند، ایده‌آل می‌کند. به گفته واکر، میکرو راکتورهای این شرکت به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت اتصال و بازی را داشته باشند، به این معنی که می توان آنها را به راحتی با کمترین زیرساخت یا پرسنل در محل نصب و حذف کرد.

تایید رگولاتوری

رآکتورهای میکرو این شرکت نیز با در نظر گرفتن ایمنی طراحی شده اند. برخلاف نیروگاه های هسته ای سنتی که خطر گرم شدن بیش از حد و ذوب هسته را به همراه دارند، این میکرو راکتورها از فناوری پیشرفته برای اطمینان از عملکرد ایمن استفاده می کنند. حتی در صورت خرابی کامل مکانیکی، راکتورها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که گرما را به طور غیرفعال دفع کنند و از پیامدهای فاجعه‌بار جلوگیری کنند. واکر تاکید کرد که انرژی هسته‌ای در حال حاضر امن‌ترین شکل انرژی است که با مرگ و میر در گیگاوات ساعت اندازه‌گیری می‌شود، و ایمنی در مورد رآکتورهای کوچک حتی بیشتر است.

یکی از چالش های مهم برای استقرار این راکتورها، تایید مقررات است.

در حال حاضر، مقررات هسته ای، به ویژه در مورد حمل و نقل راکتورهای با سوخت کامل، سختگیرانه است. با این حال، واکر بيان کرد که نشانه هایی از تغییرات بالقوه نظارتی وجود دارد که می تواند استقرار رآکتورهای کوچک را تسهیل کند. به عنوان مثال، پروژه پله وزارت دفاع ایالات متحده در حال توسعه رآکتورهای میکرو برای پایگاه های نظامی است که ممکن است به ساده سازی فرآیند نظارتی برای استفاده تجاری کمک کند.

انرژی هسته‌ای نانو در مسیر آماده‌سازی اولین میکرو راکتورهای تجاری خود تا اوایل دهه 2030 است و انتظار داریم که که نمونه‌های اولیه آن در سال 2027 آماده شود. مراکز و سایر صنایع

واکر اذعان می‌کند که مردم همیشه نگران رآکتورهای هسته‌ای هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از زباله‌های هسته‌ای به میان می‌آید، اما او به HPCwire گفت: «وقتی مردم در مورد زباله صحبت می‌کنند، فراموش می‌کنند که اگر بخواهید همه راکتورهایی را که تا به حال ساخته‌اند را بردارید. در ایالات متحده استفاده می شود، و من شامل رآکتورهای زیردریایی، ناوهای هواپیمابر، همه آن ها از دهه 1950 تا کنون می شوم مقدار بسیار کمی از سوخت هسته‌ای مصرف‌شده توسط این راکتورها تولید می‌شود بسیار مطمئن است که بگوییم این امن ترین و پاک ترین شکل انرژی است که تا به حال به دست آورده ایم.

بیشتر از TechRadar Pro

Wayne Williams یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که در مورد کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است