متن خبر

رئیس جمهور منتخب تایوان با چالش های فزاینده ای در صنعت تراشه خود مواجه است

رئیس جمهور منتخب تایوان با چالش های فزاینده ای در صنعت تراشه خود مواجه است

شناسهٔ خبر: 443995 -




لای چینگ ته، که شنبه گذشته در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شد، با روی کار آمدن در ماه مه با یک دوراهی در صنعت فناوری این کشور مواجه خواهد شد.

دولت لای سومین دوره حکومت حزب دموکراتیک ترقی خواه در تایوان خواهد بود، و پیش بینی می شود که او به کار سلف خود، تسای اینگ ون، در مورد حمایت از یکی از بزرگترین محرک های اقتصادی کشور و با ارزش ترین صادرات ادامه دهد: صنعت نیمه هادی آن اما لای چندین بار در مورد تراشه‌های تایوان بدون تعیین خط‌مشی‌های خاص صحبت کرده است و ممکن است با آسیب‌پذیری روزافزون صنعت در برابر ژئوپلیتیک، خود را مجبور به تطبیق کند.

لای همچنین متعهد شده است که ظرف پنج سال 20000 شغل استارت آپی ایجاد کند، اما جزئیات کمی در مورد نحوه برنامه ریزی برای دستیابی به آن ارائه کرده است. لای پس از پیروزی خود در روز شنبه، نظرات پرشور خود را در مورد صنعت تراشه تایوان بیان کرد که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد که تمرکز اصلی فناوری دولت او بر نیمه‌رساناها خواهد بود. با توجه به اهمیت بسیار زیاد آنها برای تایوان و زنجیره تامین تراشه در جهان، این منطقی است. به عنوان مثال، TSMC به تنهایی 60 درصد از ظرفیت ریخته گری جهان را تشکیل می دهد. صنعت نیمه هادی تایوان جایگاه جهانی این کشور را تقویت می کند، جزیره ای کوچک با 23 میلیون جمعیت. و به طور قابل‌توجهی، رفاه اقتصاد تایوان با عملکرد صنعت نیمه‌رسانا آن در هم تنیده است.

لای در سخنرانی پذیرش خود بيان کرد که "به کمک به توسعه صنعت نیمه هادی ادامه خواهد داد" و گفت که این به اقتصاد جهانی نیز سود خواهد رساند.

اشاره لای به تراشه‌های تایوان برای افزایش سهام تراشه‌ها کافی بود. او به ویژه بر اهمیت TSMC برای جهان تاکید کرد، که پل تریولو، شریک شریک گروه آلبرایت استونبریج و رهبر سیاست فناوری، آن را تحسین کرد.

تریولو گفت: «نکته مهم این بود که تمرکز سخنرانی او بود، و من برای مدت طولانی در این مورد بحث کرده ام، که تایوان و TSMC دارایی های جهانی هستند.

اولویت وجود دارد که لای مایل است به جای سخن گفتن ساده، سیاست های مطلوب برای صنعت نیمه هادی ها را وضع کند. لای در حین خدمت به عنوان شهردار تاینان در جنوب تایوان، به تأسیس یک کارخانه TSMC در یک پارک علمی کمک کرد.

اما لای واقعاً چه کاری می تواند برای صنعت نیمه هادی انجام دهد؟ تایوان به TSMC و سایر شرکت‌ها یارانه‌های مالیاتی و سایر مزایا ارائه کرده است، اما این کشور در حال عقب ماندن از سایر کشورهایی است که بودجه سخاوتمندانه‌تر و معافیت‌های مالیاتی ارائه می‌کنند. دیلان پاتل، تحلیلگر ارشد SemiAnalysis بيان کرد که پیش بینی می شود لای به ارائه یارانه ها و رفتار مطلوب بر اساس قوانین حفاظت از محیط زیست تایوان به شرکت های تراشه ادامه دهد. اما در عین حال، تایوان اکنون با کشورهایی مانند اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و البته چین بازی می کند. پاتل خاطرنشان می کند که ایالات متحده 52 میلیارد دلار برای صنعت تراشه خود اختصاص داده است، در حالی که چین به نیمه هادی ها یارانه برای خرید ابزار و ساختمان های آپارتمانی برای کارگران خود می دهد.

پاتل او میگوید : در تایوان، بار مالیاتی پایین‌تری وجود دارد، اما «همین است». "هیچ چیزی مانند ایالات متحده و چین وجود ندارد و شما به نوعی با دست بسته از پشت خود می جنگید" زیرا تایوان کشوری کوچک با اقتصاد کوچک است.

مانع دیگر این است که اگرچه صنعت نیمه هادی برای اقتصاد تایوان مهم است، اما اکثر مردم در آن کار نمی کنند. لای باید آنها را با خرج کردن برای سایر مسائل داخلی راضی نگه دارد، به خصوص که او با یک حکم قوی برنده نشد (لای در یک مسابقه سه جانبه با هو یو ایه از کومینتانگ و کو ون از حزب مردم تایوان، 40 درصد را به دست آورد. je).

پاتل او میگوید : «بیشتر مردم کشور در صنعت نیمه‌رساناها شاغل نیستند، حتی اگر این رگ حیاتی اقتصاد است». پس بدیهی است که محبوبیت نخواهد داشت، به ویژه برای آن دسته از مردم ناراضی که به حزب دموکراتیک خلق چنین حاشیه پیروزی داده اند. من فکر می‌کنم پرداختن پول جدی به صنعت نیمه‌رسانا برای آنها واقعاً سخت خواهد بود.»

کریس میلر، نویسنده «جنگ تراشه‌ها: مبارزه برای حیاتی‌ترین فناوری جهان»، همچنین فکر می‌کند که دولت تایوان در مسابقه امتیازات برنده نخواهد شد.

«برنده شدن در مسابقه یارانه با دولت چین بسیار سخت است، پس در حالت ایده‌آل شما این مسیر را دنبال نمی‌کنید. تایوان اقتصاد بسیار کوچک تری دارد، پس حتی سخت تر است. اما یکی از مزایای تایوان هزینه های کمتر است، نه تنها به دلیل دستمزدها، بلکه به دلیل نحوه توسعه زیرساخت ها و اکوسیستم آن.

یکی از راه هایی که مدیریت لای می تواند کمک کند، پرورش استعدادهای نیمه هادی است. «این ترکیبی از آموزش است. آیا برنامه های مناسبی در دانشگاه ها دارید و سپس مسیرهای کارآموزی مناسبی از دانشجویان دانشگاه به شرکت ها دارید؟ میلر می گوید و این دو چیز است که دولت ها می توانند روی آنها تمرکز کنند.

در جبهه ژئوپلیتیک، لای با چیزهای زیادی در مورد تراشه ها سر و کار خواهد داشت.

تریلو او میگوید : «پیچیدگی در اینجا با نیمه‌هادی‌های تایوان این است که شما صنعت، مشکل زنجیره تأمین جهانی و سپس پوشش ژئوپلیتیکی درگیری آمریکا و چین، رقابت فناوری آمریکا و چین، روابط ایالات متحده، چین و تایوان را دارید». درک همه این چیزها با هم مهم است. من فکر می کنم لای به دلیل سابقه اش در اینجا موقعیت منحصر به فردی دارد. به نظر می رسد که او واقعاً این را بیشتر درک می کند. به نظر می رسد که او درک بسیار خوبی از آن دارد زیرا قبل از حمایت از صنعت در موقعیت هایی بوده است.

لای در مصاحبه ای در آگوست 2023 با بلومبرگ بيان کرد که از گسترش TSMC که در تایوان، ایالات متحده و چین و در کشورهای دیگر کارخانه های تولیدی دارد، استقبال می کند و در صورت انتخاب شدن، مانع از ساخت تراشه سازان در خارج از کشور نخواهد شد. دلیل او این بود که صنعت تراشه تایوان "مسئولیت بازپرداخت به جامعه بین المللی" را دارد، اما این می تواند نگرانی ها در مورد اتکای صنعت فناوری بین المللی به تاسیسات TSMC تایوان را کاهش دهد.

تمرکز تولید تراشه در تایوان به یک موضوع سیاسی، هم در خارج و هم در داخل تایوان تبدیل شده است. قبل از شروع ساخت کارخانه TSMC در آریزونا، بحث و جدل وجود داشت زیرا برخی تایوانی ها آن را تلاشی برای دور کردن صنعت نیمه هادی تایوان از جزیره می دانستند.

تریلو او میگوید که با نزدیک‌تر شدن ساخت کارخانه به تکمیل، TSMC و لای و دولت تایوان ممکن است تحت فشار دولت ایالات متحده برای ایجاد گره‌های پیشرفته‌تر در آریزونا قرار گیرند.

او او میگوید : «آنها در حال حاضر روی دو نانومتر و پایین‌تر کار می‌کنند، و پس ممکن است فشار سیاسی زیادی برای TSMC وجود داشته باشد تا حداقل تولید گره‌های پیشرفته را انجام دهد و این واقعاً سخت خواهد بود». Triolo همچنین خاطرنشان می کند که کارخانه TSMC در آریزونا به دلیل تفاوت های فرهنگی، یافتن پیمانکاران محلی واجد شرایط و هزینه های غیرمنتظره عمده با مشکلاتی مواجه شده است.

او او میگوید : «من فکر می‌کنم انتقاد معتبرتر این است که آیا این کار TSMC را منحرف می‌کند و آیا توجه زیادی را می‌طلبد. در نهایت، سودآور کردن این امکانات و اجرای تجاری آن احتمالاً بسیار سخت خواهد بود. من فکر می‌کنم این انتقاد معتبرتر از این است که صنعت [در تایوان] را از بین ببرد، پس لای باید به تاسیسات TSMC نگاه کند و تصمیم بگیرد که دولت چقدر می‌خواهد اجازه دهد.

حامیان ساخت کارخانه‌های TSMC در کشورهای بیشتری اغلب به خطرات ناشی از تولید بیشتر تراشه‌های جهان در یک مکان اشاره می‌کنند، به خصوص زمانی که تایوان مستعد بلایای طبیعی مانند زلزله است و به طور بالقوه در برابر حمله چین آسیب‌پذیر است.

میلر او میگوید : «احساس‌گرایی زیادی وجود دارد، اما من فکر می‌کنم نگرانی اساسی درست است. برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان مانند اپل در TSMC فعالیت می‌کنند. ممکن است یک زلزله بسیار بد در تایوان رخ دهد، پس من فکر می‌کنم که بخواهیم ردپایی متنوع‌تر داشته باشیم، بسیار منطقی است. »

دولت لای همچنین باید با جدایی مداوم چین و صنایع فناوری ایالات متحده که تا حدی به دلیل تحریم‌های تراشه‌های آمریکا علیه چین به وجود آمده است، مقابله کند. دولت تایوان همچنین اقداماتی مانند آنچه توسط شورای امنیت ملی این کشور برای کاهش نشت در مورد فناوری‌های مهم از جمله نیمه‌رساناها به چین انجام شده است، انجام داده است.

میلر می گوید صنعت تراشه چین به دلیل مقدار پولی که چین در دهه گذشته در صنعت تراشه خود سرمایه گذاری کرده است، قوی تر خواهد شد.

میلر او میگوید : «این امر پیامدهای بزرگی برای شرکت‌های تایوانی دارد زیرا چین قصد خرید محصولات تایوانی را در مکان‌هایی که چین می‌تواند فناوری مشابهی تولید کند، ندارد. شرکت های تایوانی باید مطمئن شوند که به اندازه کافی از شرکت های چینی جلوتر هستند. این یک چالش است زیرا چین یک رقیب اقتصادی توانمند است، پس چالشی مداوم برای شرکت‌های تایوانی در تولید و طراحی تراشه ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، پاتل معتقد است چین هنوز به طور موثری از تراشه های پیشرفته قفل شده است. او او میگوید : «تایوان باید به حفظ آن نوع انحصاری که در بازار دارد ادامه دهد.

علیرغم چالش هایی که صنعت نیمه هادی تایوان با آن مواجه است، Triolo خاطرنشان می کند که شناخت بین المللی آن از زمان به قدرت رسیدن تسای در هشت سال پیش به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این تا حدی به دلیل کمبود نیمه هادی بود که در طول همه گیری شروع شد، اما همچنین به این دلیل که مردم از تمرکز صنعت در تایوان بیشتر آگاه شدند. به ویژه برای لای مهم بود که پس از پیروزی در مورد نیمه هادی های تایوانی به دلیل اهمیت ژئوپلیتیک آنها صحبت کند.

«این فقط یک مشکل محلی نیست. این فقط یک مشکل آسیا نیست. این برای جهان جالب است. فکر می‌کنم این واقعاً مهم است که او این را در سخنرانی‌اش گفت.»

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است