متن خبر

دیده‌بان حریم خصوصی می‌گوید از انتخاب داده‌های کاربر توسط ایلان ماسک برای آموزش Grok AI “تعجب” کرده است.

دیده‌بان حریم خصوصی می‌گوید از انتخاب داده‌های کاربر توسط ایلان ماسک برای آموزش Grok AI “تعجب” کرده است.

شناسهٔ خبر: 654513 -




که قبلا توییتر بود، بی سر و صدا تغییری را اعمال کرد که به نظر می رسد داده های کاربر پیش فرض را در استخر آموزشی هوش مصنوعی خود برای Grok قرار دهد، حرکتی که روز جمعه توسط کاربران این پلتفرم مشاهده شد.

Grok نام یک هوش مصنوعی مکالمه یا مدل زبان بزرگ (LLM) است که توسط ایلان ماسک متعلق به X توسعه یافته و به عنوان رقیب چت ربات ویروسی OpenAI ChatGPT طراحی شده است - اما با صحت سیاسی کمتر (و شوخ طبعی بیشتر) به عنوان نقطه فروش ادعا شده آن. . هر کسی که نگران است اطلاعات X خود به چت ربات ماسک داده شود، می‌تواند در اینجا درباره نحوه غیرفعال کردن این ویژگی اطلاعات بیشتری کسب کند.

این توسعه توجه ناظر حریم خصوصی اروپایی X، کمیسیون حفاظت از داده های ایرلندی (DPC) را به خود جلب کرده است، که به TechCrunch بيان کرد که از حرکت این پلتفرم "تعجب" کرده است. سازمان دیده بان بيان کرد که "پیگیری" کرده است و منتظر پاسخ X است.

گراهام دویل، معاون کمیسر DPC، به TechCrunch گفت: "DPC چند ماه است که با X در این مورد درگیر بوده است، با آخرین تعامل ما تا دیروز." پس ما از تحولات امروز شگفت زده شده ایم. ما امروز X را پیگیری کردیم و منتظر پاسخ هستیم. ما انتظار تعامل بیشتر در اوایل هفته آینده را داریم.»

DPC نظارت بر انطباق X با مقررات عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (GDPR) را هدایت می کند، قانون سراسر اتحادیه اروپا که جریمه هایی را برای نقض تایید شده تا 4٪ از گردش مالی سالانه جهانی مجاز می کند.

متن همراه با تنظیمات اشتراک‌گذاری داده Grok که به‌طور پیش‌فرض فعال شده است در X او میگوید : «اجازه دهید پست‌های شما و همچنین تعاملات، ورودی‌ها و نتایج با Grok برای آموزش و تنظیم دقیق استفاده شود». چاپ کوچکتر (خاکستری) اضافه می کند: "برای بهبود مستمر تجربه شما، ممکن است از پست های X و همچنین تعاملات کاربر، ورودی ها و نتایج با Grok برای اهداف آموزشی و تنظیم دقیق استفاده کنیم" - با X بیشتر چنین داده هایی را مشخص می کند "ممکن است برای این اهداف با ارائه دهنده خدمات ما xAI به اشتراک گذاشته شده است.

زبان مبهم است، پس مشخص نیست که آیا X به تمام داده‌های کاربر برای آموزش Grok کمک می‌کند یا اینکه این پردازش فقط به تعاملات کاربر با ربات چت (که برای مشترکین X premium در دسترس است) اشاره دارد.

در هر صورت، در اتحادیه اروپا این شرکت به یک مبنای قانونی معتبر برای پردازش داده‌های افراد تحت قوانین حفظ حریم خصوصی اتحادیه نیاز دارد. اما مشخص نیست که یکی دارد.

طرح مشابهی توسط متا برای استفاده مجدد از داده‌های کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام برای آموزش هوش مصنوعی، ماه گذشته پس از شکایت‌های GDPR که نظارت‌های نظارتی در ایرلند و بریتانیا را برانگیخت، در اروپا متوقف شد.

ما درک می کنیم که DPC انتظار دارد در هفته آینده پیشرفت های بیشتری در مورد مشکل اشتراک داده Grok AI رخ دهد.

ما با X تماس گرفتیم تا در مورد مبنای قانونی که برای پردازش داده های اروپایی برای آموزش Grok به آن تکیه می کند، بپرسیم. اما در زمان نگارش این مقاله، ایمیل مطبوعاتی شرکت فقط خط خودکار استاندارد را ارسال کرده بود: «اکنون مشغول است، لطفاً بعداً تحلیل کنید».

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است