متن خبر

دعوای پرفروش وزارت دادگستری ایالات متحده علیه اپل یک عناوین خبری است اما تأثیر کوتاه مدت محدودی دارد.

دعوای پرفروش وزارت دادگستری ایالات متحده علیه اپل یک عناوین خبری است اما تأثیر کوتاه مدت محدودی دارد.

شناسهٔ خبر: 459224 -




وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه علیه اپل شکایت کرد و این شرکت به رهبری تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل را به مشارکت در اقدامات تجاری ضد رقابتی متهم کرد. این اتهامات شامل ادعاهایی است مبنی بر اینکه اپل از دسترسی رقبا به برخی از ویژگی های آیفون جلوگیری می کند و اقدامات این شرکت بر «جریان گفتار» از طریق سرویس پخش خود، Apple TV+ تأثیر می گذارد.

با این حال، حتی اگر وزارت دادگستری هر یک از اتهامات را ثابت کند، بسیار بعید است که اپل برای سال‌ها با تغییرات اساسی روبرو شود، زیرا تاریخ نشان می‌دهد که چنین دعاویی اغلب زمان قابل توجهی را برای رسیدن به محاکمه، چه برسد به حل‌وفصل، می‌طلبد. پرونده جاری وزارت دادگستری علیه گوگل که در سال 2020 بایگانی شد، تنها در سال 2023 به محاکمه رفت، بدون اینکه تا دو سال دیگر هیچ راه حل یا پیامد مالی پیش بینی شود.

این اولین بار نیست که اپل با پیگرد قانونی از سوی وزارت دادگستری آمریکا مواجه می شود. در سال 2012، این آژانس از اپل به دلیل توطئه با ناشران برای افزایش قیمت کتاب های الکترونیکی شکایت کرد، شکایتی که تا سال 2016 به پایان نرسید.

تحلیلگران برنشتاین در یادداشتی نوشتند: «سابقه نشان می دهد که حل و فصل این شکایت سه تا پنج سال طول می کشد، از جمله تجدیدنظر.

تحلیلگران مورگان استنلی روز جمعه گفتند که شکایت فعلی می تواند به نفع اپل نیز باشد، زیرا بسیاری از اتهامات مشابه قبلاً توسط قاضی پرونده Apple vs Epic صادر شده است و در این حکم آمده است که اپل قوانین ضد تراست را نقض نمی کند. پرونده DOJ همچنین فقط به قرارداد جستجوی +10 میلیارد دلاری اپل با Google اشاره می کند و فروشگاه App را به عنوان یکی از پنج نمونه اصلی رفتار انحصاری آن ذکر نمی کند.

موارد اصلی ضد تراست قبلی (تصویر: برنشتاین)

تحلیلگران برنشتاین گفت ند: «در حالی که هزینه‌های وزارت دادگستری بر روی آیفون متمرکز است، ما نمی‌بینیم که اصلاحات احتمالی تاثیری مادی بر اپل داشته باشد یا امتیاز آیفون را تضعیف کند: در بدترین حالت، اپل جریمه می‌پردازد و محدودیت‌های رقابت در سراسر پلتفرم iOS را کاهش می‌دهد. ما معتقدیم تأثیر محدودی بر حفظ کاربران آیفون یا درآمدهای خدمات خواهد داشت.»

این امر باعث شد که تحلیلگران مورگان استنلی به این نتیجه برسند که شکایت وزارت دادگستری برای اپل "بیشتر از یک ریسک رویداد کوتاه مدت" یک ریسک اصلی ایجاد می کند.

آنها گفت ند:

به عبارت دیگر، بله، این دعوی حقوقی باعث ایجاد بیش از حد سهام می شود، اما بازار حافظه کوتاه مدتی دارد و به نظر ما، به جای این دعوا، عوامل بنیادی به احتمال زیاد قیمت سهام اپل را در 12 ماه آینده (و چندین سال) افزایش می دهند. ما می‌توانیم به تعدادی از موارد تاریخی اشاره کنیم که در آن شرکت‌هایی که در انبوه دعوی‌های قضایی که محصول اصلی/ارزش متمایزکننده آن‌ها را تهدید می‌کنند، علی‌رغم مازاد قانونی عملکرد بهتری داشته‌اند: 1) Apple/Epic، که در آن سهام در 18 ماه پس از اولین Epic، 15 امتیاز بهتر عمل کرد. پرونده‌های حقوقی که اپ استور را در آگوست 2020 تهدید می‌کند، و 2) ایالات متحده در مقابل Google، جایی که از زمانی که وزارت دادگستری برای اولین بار تحقیقات خود را در مورد شیوه‌های جستجوی Alphabet اعلام کرد، سهام تقریباً دو برابر شده است. نکته ما این است که مقررات/دعوای قضایی یک ریسک طولانی مدت برای اپل نسبت به گذشته است، اما محرک های اساسی سهام در آینده قابل پیش بینی تقریباً به طور قطع مبتنی بر اصول خواهند بود، به خصوص از آنجایی که این دعوا ممکن است تا قبل از آن حل و فصل نشود. حداقل 2028 (یا حتی 2030) بر اساس موارد گذشته.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است