متن خبر

در سال 2024، بسیاری از استارت‌آپ‌های Y Combinator فقط می‌خواهند دانه‌های کوچکی داشته باشند – اما یک نکته وجود دارد

در سال 2024، بسیاری از استارت‌آپ‌های Y Combinator فقط می‌خواهند دانه‌های کوچکی داشته باشند – اما یک نکته وجود دارد

شناسهٔ خبر: 528479 -




وقتی چند ماه پیش، لورن استراوب، شریک عمومی Bowery Capital شروع به صحبت با یک استارت آپ از آخرین دسته شتاب دهنده Y Combinator کرد، فکر کرد عجیب است که این شرکت سرمایه گذار اصلی برای دوری که در حال افزایش است نداشته باشد. حتی عجیب تر، به نظر می رسید که بنیانگذاران به دنبال یکی نبودند.

استراوب به TechCrunch گفت، او تا زمانی که با 9 استارت آپ دیگر صحبت کرد، فکر می کرد این یک ناهنجاری است. همه آنها به دنبال جمع آوری دورهای تقریباً یکسان بودند: 1.5 تا 2 میلیون دلار با حدود 15 میلیون دلار ارزش گذاری پس از پول، در حالی که تنها 10٪ از شرکت های خود را کنار گذاشتند - به غیر از قرارداد استاندارد YC، که در آن 7٪ از سهام را می گیرد. اکثر آنها اکثریت آن را قبلاً از چندین فرشته جمع آوری کرده بودند و تنها چند صد هزار دلار سهام برای فروش باقی مانده بود.

او گفت: «در هیچ یک از معاملات، مالکیت دو رقمی غیرممکن بود. حداقل دو شرکت از شرکت‌هایی که من با آنها صحبت کردم، فرشتگان زیادی داشتند اما سرمایه نهادی نداشتند.

این پویایی‌ها به این معنی است که احتمالاً استارت‌آپ‌های متعددی در میان دسته زمستانی 249 نفره YC وجود دارد که به هیچ وجه از سرمایه‌گذاران بذر سنتی کسب نخواهند کرد. البته این اتفاق برای هر گروهی می‌افتد، اما تفاوت این بار این است که سرمایه‌گذاران بذر سنتی دوست داشتند آنها را تامین مالی کنند. با این حال، بسیاری از سرمایه گذاران اولیه، مانند Straub، حداقل 10٪ مالکیت سهام دارند. در واقع، فروش 20 درصد از استارتاپ برای یک دور اولیه کاملاً استاندارد در نظر گرفته می شود. سرمایه گذاران نهادی معمولاً به 10 درصد سهام برای هدایت یک دور نیز نیاز دارند. YC در راهنمای مشاوره در مراحل اولیه خود حتی او میگوید که بیشتر دوره‌ها به 20% نیاز دارند، اما همچنین توصیه می‌کند، "اگر بتوانید حداقل 10٪ از شرکت خود را در دور اولیه خود رها کنید، فوق العاده است. "

یکی از سخنگویان YC تأیید کرد که آنها بنیانگذاران را تشویق می کنند تا فقط آنچه را که نیاز دارند مطرح کنند. آنها همچنین گفتند که از زمانی که YC قرارداد استاندارد خود را افزایش داده و شامل 500000 دلار سرمایه در سال 2022 می شود، شرکت های بیشتری جذب سرمایه کمتری می کنند و به دنبال سهام کمتری هستند. YC زمان زیادی را برای جمع‌آوری سرمایه در این برنامه صرف نمی‌کند، اما شرکت‌ها همیشه می‌توانند در مورد آن با شریک گروه خود صحبت کنند.

هیچ اشکالی ندارد که به دنبال پول کمتر باشید (بسیاری از شرکت های YC خیلی زود در سفر خود هستند). با این حال، این استارت‌آپ‌ها همچنان به دنبال ارزش‌گذاری‌های بالاتر از آن چیزی هستند که استارت‌آپ‌هایی که در شتاب‌دهنده داستانی شرکت نکرده‌اند، در طبیعت به دست می‌آورند. بر اساس داده‌های PitchBook سه‌ماهه اول، میانگین حجم معاملات اولیه فعلی 3.1 میلیون دلار است و میانگین ارزش‌گذاری قبل از پول 12 میلیون دلار است. استارت‌آپ‌های YC به دنبال ارزش‌گذاری بزرگ‌تر با پول کمتر و سهام کوچک‌تر هستند. این شامل 7 درصد سهام YC نمی شود، که استراوب بيان کرد بسیاری از شرکت ها آن را جداگانه در نظر می گیرند.

Straub تنها VC نبود که متوجه شد شرکت‌های YC بیشتری به نظر می‌رسد که این بار برای آن هدف 10 درصدی تلاش می‌کنند. VC دیگری به TechCrunch بيان کرد که در یک بازار سخت جمع‌آوری سرمایه - مانند سال 2024 - سهام 7 درصدی YC ممکن است استارت‌آپ‌ها را وادار کند که به دنبال رقیق‌تر شدن کمتر باشند، در حالی که VC سوم بيان کرد که بسیاری از راندهای این دسته بیشتر شبیه به پیش تولید شده یا خانوادگی هستند. و دوستان دور از دانه.

در حالی که ارزش گذاری ها آشکارا نسبت به روزهای گاو نر وحشی 2020 و 2021 کاهش یافته است، با آخرین دسته YC، "اندازه های گرد نیز بسیار محدود بود. شما سایزهای گردی را می بینید که بیشتر از 1.5 میلیون دلار و 2 میلیون دلار هستند، کمتر که بزرگتر هستند.

البته، از صدها شرکت در گروه، موارد پرت وجود داشت. Leya، یک پلتفرم گردش کار قانونی مبتنی بر هوش مصنوعی مستقر در استکهلم، ماه گذشته یک دور اولیه 10.5 میلیون دلاری را به رهبری بنچمارک اعلام کرد. استارت‌آپ پلت‌فرم کشف مواد مخدر Yoneda Labs در ماه می مبلغ 4 میلیون دلاری را از Khosla Ventures جمع‌آوری کرد. Basalt، یک شرکت نرم‌افزاری که بر روی ماهواره‌ها متمرکز است، در ماه می مبلغ 3.5 میلیون دلاری را به رهبری Initialized Capital جمع‌آوری کرد. استارت‌آپ رونویسی پزشکی هوش مصنوعی Hona 3 میلیون دلار از بسیاری از فرشتگان، صندوق‌های شرکتی و VCهای سازمانی مانند General Catalyst و 1984 Ventures جمع‌آوری کرد.

فقط برای مقایسه، REGENT، از گروه زمستانی 2021، یک شرکت دریایی برقی، 27 میلیون دلار در دو دور با 150 میلیون دلار ارزیابی پیش از پول جمع آوری کرد. در سال 2020، a16z، 16 میلیون دلار در یکی از پر سر و صداترین استارت آپ های گروه تابستانی، جبران داخلی Pave، که قبلاً تروو نامیده می شد، سرمایه گذاری کرد، برای ارزش گذاری 75 میلیون دلاری پس از پول. ارزش‌گذاری‌های YC در سال 2021 آنقدر بالا رفت که در صنعت و رسانه‌های اجتماعی تا حدودی به شوخی تبدیل شدند.

اما حتی زمانی که بازار شروع به نرم شدن کرد، معاملات YC گران باقی ماندند. هر (تابستان 2023)، یک استارت آپ حسابداری و حقوق و دستمزد، یک دور اولیه 9.5 میلیون دلاری به رهبری Base10 Partners در نوامبر 2023 جمع آوری کرد. Massdriver (زمستان 2022)، یک پلت فرم استانداردسازی DevOps، 8 میلیون دلار را در آنچه دور فرشته نامید در اوت 2023 جمع آوری کرد. به رهبری Builders VC. BlueDot (زمستان 2023) در ژوئن 2023 یک دور اولیه 5 میلیون دلاری را بدون سرمایه گذار اصلی جمع آوری کرد.

آنچه این روند در مورد استارتاپ های YC به ما می گوید

روند به سمت دورهای کوچکتر نشان می دهد که دسته های فعلی بنیانگذاران YC نسبت به شرایط فعلی بازار واقع بینانه تر شده اند. اما آنها همچنین انتظار دارند که نشان YC برای VCهای اولیه سازمانی کافی باشد تا یا الزامات مالکیت صندوق خود را نادیده بگیرند یا مایل به پرداخت بیش از ارزش بازار برای سرمایه گذاری در استارتاپ های جوان خود باشند.

بسیاری از این استارت‌آپ‌ها متوجه می‌شوند که داشتن یک شرکت تحت حمایت YC برای نادیده گرفتن الزامات سرمایه‌گذاری VC کافی نیست. و در حالی که اجرای برنامه شتابدهنده قطعاً به این شرکت‌ها در مقایسه با استارت‌آپ‌های هم سن و سالی که چنین نکرده‌اند، سطحی از مهارت می‌دهد، بسیاری از VCها به اندازه گذشته به شرکت‌های YC علاقه‌مند نیستند.

از روزهای پرمخاطره ای که گروه های YC به بیش از 400 شرکت افزایش یافتند، شتاب دهنده مانند گذشته توسط بسیاری از VC ها انتخابی در نظر گرفته نمی شود - حتی اگر اندازه گروه خود را در سال های اخیر کاهش داده است. و استارت آپ های آن نیز بسیار گران هستند. سرمایه‌گذاران از ارزش‌گذاری‌های متورم در لینکدین و توییتر شکایت دارند، و نظرسنجی TechCrunch در پاییز گذشته نشان داد که VCهایی که در گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حال حاضر عمدتاً به دلیل قیمت ورودی برای این شرکت‌ها هستند.

به نظر می رسد که شرکت ها احساس می کنند برخی از درخشش ها نیز محو می شود. یکی از بنیان‌گذاران YC در دسته اخیر به TechCrunch بيان کرد که استارت‌آپ آن‌ها در حال افزایش یک دور اولیه سنتی است، زیرا زمانی که به YC ملحق شد، در مسیر راه‌اندازی بیشتر بود. اما شخص بسیاری از افراد دیگر را می‌شناخت که به دنبال دورهای کوچک‌تر بودند، زیرا مطمئن نبودند که می‌توانند در مرحله خود امتیاز بیشتری کسب کنند، که ارزش‌گذاری بالاتر را جالب‌تر می‌کند.

بنیانگذار YC گفت: «در کنار هم قرار دادن 1.5 میلیون دلار و 15 میلیون دلار [ارزیابی] بسیار سخت تر از گذشته شده است. در نتیجه، من فکر می‌کنم بنیان‌گذاران بیشتری 600,000 و 700,000 دلار را دوست دارند و این تنها چکی است که می‌توانند در پایان روز دریافت کنند.

بنیانگذار اضافه کرد که برخی دیگر از بنیانگذاران YC به دنبال جمع آوری 1.5 میلیون دلار از فرشتگان خواهند بود با این امید که پس از این واقعیت، علاقه سرمایه گذاران نهادی یا اصلی را جلب کنند. اما از آنجایی که سرمایه‌های اولیه در سال‌های اخیر بزرگ‌تر شده‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه به دنبال نوشتن چک‌های بزرگ‌تر هستند، برخی از شرکت‌های YC ترجیح می‌دهند در این شرایط از سرمایه‌گذار اصلی چشم پوشی کنند.

جوانب مثبت و منفی یک دانه کوچکتر

اگر استارت‌آپ‌های YC این دوره‌ها را بیشتر شبیه به سرمایه‌گذاری اولیه و با هدف بالا بردن یک سرمایه اولیه در نظر بگیرند، همه چیز بد نیست. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که در سال‌های 2020 و 2021 با ارزش‌گذاری‌های سنگین، در سال‌های 2020 و 2021 دوره‌های پرفروشی را ارائه کردند، احتمالاً آرزو می‌کردند در شرایط بحرانی فعلی سری A، ارزش کمتری را افزایش دهند. پرورش این دورهای کوچکتر و کم رقیق تر، بیشتر از فرشتگان، همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا قبل از پرورش دانه مناسب کمی رشد کنند.

اما خطر این است که اگر شرکت‌ها این دوره‌های کوچک‌تر را به‌عنوان «دورهای اولیه» برچسب‌گذاری کنند و در نظر داشته باشند که سری A بعدی را افزایش دهند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

امی چیتام، یکی از شرکای Costanoa Ventures، به TechCrunch گفت: برخی از شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کوچکی را جمع‌آوری می‌کنند، سرمایه کافی برای تبدیل شدن به آنچه سرمایه‌گذاران سری A به دنبال آن هستند، ندارند. او همچنین متوجه شد که معاملات YC این بار کمی کوچکتر از حد معمول به نظر می رسید.

چیتام گفت: «من نگرانم که این کسب و کارها در نهایت تحت سرمایه قرار گیرند. «آنها باید یک دانه بعلاوه یا هر کاری که باید انجام دهند بالا بیاورند. این ساختار مشکلی دارد.»

و اگر استارت‌آپ بین مرحله اولیه و سری A به پول بیشتری نیاز داشته باشد، نداشتن پشتیبان‌های سازمانی برای مراجعه به آن، کسب این سرمایه را کمی دشوارتر می‌کند. هیچ سرمایه‌گذاری آشکاری برای کمک به افزایش دور پل یا سایر بودجه‌های توسعه وجود ندارد. این امر به ویژه برای استارتاپ هایی که سرمایه گذار اصلی ندارند، صادق است. این بدان معناست که آنها هیچ سرمایه‌گذاری با یک شبکه بزرگ که صندلی هیئت مدیره را در اختیار دارد، ندارند. هیچ عضو هیئت مدیره سرمایه‌گذار نمی‌تواند به این معنی باشد که کسی را ندارد که بنیانگذار را به سرمایه‌گذاران دیگر معرفی کند و چرخ‌ها را برای افزایش بعدی چرب کند.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها در سال 2022 متوجه افت سرمایه‌گذاری بدون سرمایه‌گذار اصلی متعهد شدند، زمانی که روزگار سخت می‌شد و آن قهرمانی را نداشتند که برای پول به آن مراجعه کنند یا از شبکه آن شخص استفاده کنند.

اما به نظر می رسد گری تان رئیس و مدیر عامل YC چندان نگران این موضوع نیست. تان از طریق ایمیل به TechCrunch گفت: «در حالی که داشتن یک سرمایه‌گذار خوب مفید است، دلیل اینکه یک شرکت زنده می‌شود یا می‌میرد، سرمایه‌گذاران آن‌ها نیستند، بلکه این است که آیا چیزی را که مردم می‌خواهند ایجاد می‌کنند». "جمع آوری کمک های مالی آغاز یک خط شروع یک مسابقه جدید است. برنده شدن در مسابقه مهم است، نه اینکه چه مارک سوختی را در باک می گذارید.»

همیشه شرکت‌های YC بوده‌اند که دورهای کوچک‌تری را افزایش می‌دهند، و شرکت‌های دورافتاده‌ای بوده‌اند که چک‌های سرمایه و ارزش‌گذاری‌های بزرگ را به دست می‌آورند، اما اگر شرکت‌های بیشتری به سمت دورهای کوچک‌تر متمایل شوند، جالب خواهد بود که ببینیم آیا این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران اولیه که در طول تاریخ وقت خود را صرف صحبت کردن با آن‌ها کرده‌اند، منصرف شوند. شرکت های YC به دنبال معاملات هستند.

از قضا، در درازمدت، این در واقع ممکن است چیز خوبی باشد. این سرمایه گذاران ممکن است به سری A علاقه مند باشند.

چیتهام گفت: «احتمالاً بیشتر از بازگشت برای هدایت معاملات سری A که در یک یا دو سال پیش انجام شده بود هیجان‌زده‌تر هستم. برخی از این قیمت‌گذاری‌ها از طریق سیستم کار می‌کنند و سپس می‌توانید بروید و چک قابل‌توجهی در A بنویسید. بهترین شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در دور اولیه کمی چالش برانگیز است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است