خواندن متن دقیق قوانین DMA اپل: 25 چیزی که توسعه دهندگان برنامه باید بدانند
اپل هفته گذشته قوانین جدیدی را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن اتحادیه اروپا اعلام کرد تا از مقررات جدید، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) پیروی کنند. اتحادیه اروپا پس از تعیین شدن به عنوان "دروازه بان"، اپل را ملزم کرد تا تغییراتی را برای افزایش رقابت در صنعت برنامه ایجاد کند، از جمله با ارائه راه های جدید برای دانلود برنامه ها از خارج از فروشگاه App، چارچوب های جدید و API، کمیسیون اصلاح شده و ساختار هزینه، و بیشتر. واکنشهای توسعهدهندگان به تغییرات متفاوت بوده است، زیرا چندین شرکت بزرگتر، از جمله Epic Games، Spotify و اخیراً مایکروسافت، با تغییرات اپل مخالفت کردهاند، تغییراتی که به نظر میرسد برای اطمینان از ادامه توانایی اپل برای سود بردن از برنامههای آیفون، صرفنظر از نحوه انجام آنها طراحی شده است. کشف و نصب می شوند.
در حالی که در اتحادیه اروپا به توسعه دهندگان کمیسیون کاهش یافته ارائه می شود - یا 17٪ برای تراکنش ها و خدمات دیجیتال یا 10٪ برای کسانی که واجد شرایط تخفیف در مشاغل کوچک هستند (یا اشتراک در سال دوم)، شرکت همچنان 3 هزینه اضافی دریافت می کند. ٪ اگر شرکت از خدمات پردازش پرداخت اپل استفاده کند.
علاوه بر این، بر اساس شرایط جدید، این شرکت در حال اجرای یک هزینه فناوری اصلی است که اپل می گوید برای دسترسی آنها به فناوری ها و ابزارهای اختصاصی اپل، خدمات و پشتیبانی توسعه دهندگان و یکپارچگی پلت فرم پرداخت می کند. این هزینه برای برنامههایی که هم در اپ استور و هم از طریق بازارهای جایگزین توزیع میشوند اعمال میشود و 0.50 یورو برای هر اولین نصب سالانه در سال بیش از یک میلیون آستانه است.
اپل همچنین گزینههای بیشتری را معرفی میکند، مانند توانایی انتخاب مرورگر وب پیشفرض و برای توسعهدهندگان، امکان استفاده از فناوری پرداخت NFC (که Apple Pay را قدرت میدهد) برای برنامههای خودشان.
پس از تحلیل اسناد ارائه شده توسط اپل و صحبت با این شرکت، چند نکته و جزئیات در مورد این قوانین وجود دارد که توسعه دهندگان باید بدانند. ما آنها را در زیر به عنوان نقطه شروع جمع آوری می کنیم و به مرور زمان به این فهرست اضافه می کنیم و بیشتر یاد می گیریم.
اپل به بازارهای اپلیکیشن جایگزینی اجازه خواهد داد که با اپ استور خود رقابت کنند، اما اپل همچنان کنترل میکند که کدام شرکتها مجاز به ساخت چنین برنامههایی هستند. اپل او میگوید که توسعهدهندگان اپلیکیشنهای بازار برای دریافت این حق به یک اعتبار اسنادی 1000000 یورویی از یک موسسه مالی با رتبه A نیاز دارند. این شرکت او میگوید تنها توسعهدهندگانی که متعهد به محافظت از کاربران هستند، به APIهای جدید مورد نیاز برای ساخت اپلیکیشنهای بازارشان دسترسی خواهند داشت و این راهی است که اپل آنها را تحلیل میکند. بر این باور است که این محدودیت تضمین میکند که عوامل مخرب بازارهایی را باز نکنند که به کاربران آیفون آسیب میرسانند و در آنجا درگیر کلاهبرداری میشوند.
برنامههای بازار اپلیکیشن را فقط میتوان از وبسایتهای توسعهدهنده توزیع کرد ، نه از فروشگاه App.
برنامه های فردی (برنامه های غیر بازاری) را نمی توان از یک وب سایت توزیع کرد . آنها باید توزیع App Store یا توزیع جایگزین را از طریق یک بازار شخص ثالث انتخاب کنند.
برنامههای Marketplace باید هزینه فناوری اصلی را برای هر نصب بپردازند، در حالی که برنامههایی که از طریق بازارهای جایگزین یا فروشگاه App توزیع میشوند، اولین میلیون نصب خود را بهصورت رایگان در هر سال دریافت میکنند . این امر توسعه دهندگان را تشویق می کند تا برنامه های خود را به روز کنند و اصلاحات امنیتی را منتشر کنند، حتی اگر از طریق اپ استور توزیع نشده باشند، اما هزینه اولیه را برای توسعه دهندگانی که یک رقیب فروشگاه App دارند اعمال می کند. اپل اشاره می کند که بیش از 600 API جدید را به عنوان بخشی از تلاش خود برای فعال کردن بازارها توسعه داده است.
هزینه Core Technology برای سازمانهای غیرانتفاعی، سازمانهای دولتی و مؤسسات آموزشی لغو میشود .
هزینه Core Technology برای برنامههای رایگان، برنامههای منبع باز یا برنامههای فریمیوم لغو نمیشود، به این معنی که برای یک توسعهدهنده برنامه رایگان منطقی نیست که حتی تحت شرایط جدید اتحادیه اروپا توزیع کند، زیرا اگر برنامهشان بیش از یک میلیون نصب در سال باشد. به هر حال آنها باید به اپل پول بدهند. اپل فکر میکند که این برنامهها همچنان میتوانند هزینه فناوری اصلی را بپردازند، زیرا احتمالاً از راه دیگری مانند تبلیغات یا کالاهای فیزیکی کسب درآمد میکنند. (به عبارت دیگر، اپل راهی برای استفاده از درآمدهایی که برنامهها خارج از خریدهای درونبرنامهای و دانلودهای پولی به دست میآورند، پیدا کرد!) اپل تخمین میزند که هزینه فناوری اصلی تنها توسط کمتر از ۱٪ از توسعهدهندگان در اتحادیه اروپا پرداخت میشود. با این حال، توسعه دهندگان مجبور نیستند آن را بپذیرند - این فقط برای کسانی اعمال می شود که شرایط جدید را برای توزیع جایگزین و پردازش پرداخت اتخاذ می کنند.
اپل در برابر «بمبگذاری نصب» محافظت میکند – یعنی یک بازیگر بد تعداد نصب برنامههای یک رقیب را افزایش میدهد، به عنوان مثال با دانلود برنامه خود در چندین دستگاه. اپل او میگوید یک مکانیسم تأیید نصب ارائه میکند تا مطمئن شود همه نصبها از دستگاههای واقعی اپل انجام میشوند و تعداد اولین نصبهای سالانه را که میتواند از یک دستگاه منفرد انجام شود، محدود خواهد کرد. همچنین ممکن است در صورت لزوم، حسابهای توسعهدهندهای را که رفتار مشکوکی انجام میدهند، خاتمه دهد.
یک کاربر میتواند چندین بازار برنامه شخص ثالث را روی دستگاه خود نصب کند، اما بازار قبل از شروع نصب برنامهها از آن فروشگاههای برنامه رقیب، باید از کاربر اجازه درخواست کند .
کاربران تنظیمات و کنترلهای جدیدی را برای مدیریت روشهای جدید نصب برنامهها به دست خواهند آورد. این شامل امکان دیدن منبع مکانی است که یک برنامه نصب شده است (مثلاً کدام فروشگاه برنامه شخص ثالث). مجوزی در تنظیمات با نام «Allow Marketplace from Developer» به کاربران این امکان را میدهد تا فروشگاههای برنامه جایگزینی را که میخواهند اجازه دهند انتخاب کنند. کاربران همچنین می توانند در صورت نیاز مجوزهای یک توسعه دهنده را لغو کنند و بازار برنامه پیش فرض خود را در تنظیمات مدیریت کنند.
صرفنظر از نحوه توزیع یک برنامه، برنامهها «مدارک اسناد رسمی» میشوند. این فرآیند به این معنی است که برنامه یک کلید نصب دریافت می کند که برای نصب برنامه بر روی دستگاه کاربر استفاده می شود. اپل همچنین برنامه ها را برای ویروس ها، بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی به عنوان بخشی از این فرآیند اسکن می کند. علاوه بر این، با استفاده از تحلیل انسانی، اطمینان حاصل می کند که برخی چیزها در مورد برنامه درست هستند - به عنوان مثال، آنچه را که ادعا می کند انجام می دهد.
اسناد محضری شامل استانداردهای کیفی برای تحلیل فروشگاه برنامه نیست یا به اپل اجازه نمی دهد برنامه ها را بر اساس محتوای آنها رد کند. این بدان معناست که محتوای غیرقانونی و پورنوگرافی می تواند مجاز باشد.
اگر اپل پس از نصب برنامهای را از یک فروشگاه برنامه شخص ثالث تشخیص دهد که حاوی بدافزار است، از راهاندازی آن جلوگیری میکند. این که آیا اپل می تواند به طور قابل اعتماد بدافزار را در هنگام نصب برنامه در خارج از اپ استور شناسایی کند، مشخص نیست. با این حال، اپل در قبال مواردی مانند بازپرداخت یا خطر کلاهبرداری و سوء استفاده که ممکن است در خارج از اپ استور از طریق بازارهای برنامه های شخص ثالث رخ دهد، مسئولیتی نخواهد داشت.
تأیید محضری به اپل این امکان را میدهد تا قبل از نصب اپلیکیشن، جزئیات بیشتری از جمله نام، توضیحات توسعهدهنده همراه با اسکرینشات و ردهبندی سنی را به کاربران نشان دهد.
اپل تلاشهای توسعهدهندگان را برای ایجاد فروشگاههای بازی جایگزین با ارائه توانایی جدید برای فروشگاههای بازی که عناوین را در اپ استور خود پخش میکنند، متوقف میکند. قبل از این، هر بازی باید یک برنامه جداگانه باشد.
توسعه دهندگان باید یک باینری واحد را برای برنامه خود ارسال کنند ، صرف نظر از اینکه در فروشگاه App یا یک بازار برنامه جایگزین توزیع شده است. این بدان معناست که برنامهها را میتوان فقط از یک فروشگاه برنامه در یک زمان نصب کرد ، پس اگر کاربران نسخه اپ استور را دانلود کرده بودند، برای دانلود نسخه جدید غیر اپ استور باید آن را حذف کنند.
در حالی که توسعه دهندگان می توانند پردازشگرهای پرداخت جایگزین را در برنامه های App Store خود ارائه دهند، نمی توانند آن را در کنار پرداخت های درون برنامه ای خود اپل (IAP) ارائه دهند. اما آنها می توانند در هر زمان به IAP برگردند.
پس از بهروزرسانی به iOS 17.4، از کاربران خواسته میشود تا زمانی که Safari را برای اولین بار در دستگاه خود باز میکنند، یک برنامه مرورگر پیشفرض را انتخاب کنند و میتوانند مرورگر برنامه پیشفرض خود را در تنظیمات iOS مدیریت کنند.
توسعهدهندگان برنامههای مرورگر میتوانند موتورهای جایگزینی غیر از WebKit Safari را در اتحادیه اروپا انتخاب کنند . اپل او میگوید که فناوریهایی را از WebKit به iOS میآورد تا مرورگرهای جایگزین «با عملکرد بالا» را فعال کند. این شامل کامپایل به موقع، پشتیبانی چند فرآیندی، جعبه ایمنی وب سفارشی و کلیدهای عبور است.
توسعهدهندگان برنامههای مرورگر ملزم به رعایت استانداردهای حریم خصوصی و شیوههای امنیتی صنعت هستند ، مانند رسیدگی به آسیبپذیریهای امنیتی بهموقع.
توسعه دهندگان می توانند بدون استفاده از Apple Pay یا برنامه کیف پول اپل، پرداخت های NFC را در برنامه های خود ارائه دهند. این راهحل نرمافزاری مشابه روشی است که اندروید امروز از پرداختهای NFC برای کیف پولهای جایگزین پشتیبانی میکند و به برنامهها امکان دسترسی به «تشخیص میدان» را میدهد، که وقتی آیفون در نزدیکی ترمینال NFC قرار میگیرد، برنامه پیشفرض NFC کاربر را فراخوانی میکند.
برنامهنویسان میتوانند پرداختهای شخص ثالث را مستقیماً در برنامه خود ادغام کنند یا به توسعهدهندگان از پیشنهادات و تبلیغات موجود هنگام خرید در وبسایت خود اطلاع دهند .
در حالی که توسعه دهندگان می توانند با انتشار نسخه بتا Xcode 15.3 و iOS 17.4 در هفته گذشته شروع کنند، این تغییرات تا ماه مارس برای کاربران اپل در اتحادیه اروپا در دسترس نخواهد بود.
50 گزارش جدید در App Store Connect شامل معیارهایی در مورد تعامل (مانند تعداد کاربرانی که با یک برنامه در اپ استور تعامل دارند یا به اشتراک گذاری آن با دیگران) خواهد بود . تجارت (دانلود، فروش، درآمد، پیشسفارش، تراکنشهای انجامشده با سیستم خرید درونبرنامهای اپل؛ استفاده از برنامه (خرابها، دستگاههای فعال، نصب، حذف برنامهها و غیره)؛ و استفاده از چارچوبها (تعامل برنامه با فرآیند سیستمعامل، مانند PhotoPicker ، ابزارک ها و CarPlay).
برنامه نویسان مجاز خواهند بود فروشگاه برنامه خود را با توسعه دهندگان بازار برنامه های جایگزین و اشخاص ثالث به اشتراک بگذارند ، از جمله با صدور تاریخچه کامل تعامل، تجارت و استفاده از برنامه خود. جزئیات بیشتر در مورد این در ماه مارس ارائه خواهد شد.
توسعه دهندگان می توانند بین شرایط موجود امروز (مانند ساختار کمیسیون) یا شرایط جدید یکی را انتخاب کنند . با این حال، کسانی که شرایط تجاری جدید اپل در اتحادیه اروپا را در هر زمان بپذیرند، هرگز نمی توانند به شرایط تجاری موجود اپل برای برنامه های اتحادیه اروپا برگردند.
ارسال نظر