متن خبر

حافظه های SSD 256 ترابایتی می توانند قبل از سال 2026 با قیمت شگفت آور پایین فرود آیند – اما به احتمال زیاد از یک ترفند بحث برانگیز و محبوب وام گرفته شده از فناوری نوار استفاده می کنند.

حافظه های SSD 256 ترابایتی می توانند قبل از سال 2026 با قیمت شگفت آور پایین فرود آیند – اما به احتمال زیاد از یک ترفند بحث برانگیز و محبوب وام گرفته شده از فناوری نوار استفاده می کنند.

شناسهٔ خبر: 460456 -




ذخیره سازی نوار
(اعتبار تصویر: Shutterstock / kubais)

ScaleFlux آخرین کنترلر SSD خود را معرفی کرده است که می تواند یک گام مهم برای این شرکت باشد.

SFX 5016، جانشین SFX 3016، دارای چندین پیشرفت طراحی، از جمله ارتقاء از PCIe 4.0 به PCIe 5.0 است که سرعت رابط میزبان و پهنای باند را دو برابر می کند.

این کنترل‌کننده جدید برای پشتیبانی از حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی تا 256 ترابایت طراحی شده است، حجمی که JB Baker، معاون محصولات ScaleFlux معتقد است می‌توان با حذف فناوری نوار، زودتر از حد انتظار به آن دست یافت.

درایوهای 256 ترابایتی در حال آمدن هستند

رسیدن به 256 ترابایت یک هدف بزرگ برای سازندگان SSD است و موانع چالش برانگیزی برای غلبه بر آن وجود دارد. برای شروع، فضای فیزیکی که بر اساس اندازه و شکل SSD تعیین می‌شود، تعیین می‌کند که چه تعداد جزء NAND می‌تواند در خود جای دهد. چگالی این اجزا نیز نقش مهمی را ایفا می کند و چگالی بالاتر ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را فراهم می کند. ظرفیت کلی SSD را می توان با توانایی کنترلر برای مدیریت تعداد معینی از تراشه های NAND و مدیریت موثر آنها محدود کرد. علاوه بر این، SSD ها یک "نقشه منطقی به فیزیکی" را برای ردیابی هر بایت داده ذخیره شده، معمولاً در DRAM برای عملکرد ثابت در SSD های سازمانی، حفظ می کنند. مقدار DRAM که می تواند در درایو جا شود می تواند حداکثر ظرفیت درایو را بیشتر محدود کند.

به همه این دلایل، احتمالاً تا سال 2026 شاهد عرضه یک درایو با ظرفیت فیزیکی 256 ترابایتی نخواهیم بود و انتظار داریم که قیمت هر کدام در حدود 25000 دلار باشد. اما راه حلی وجود دارد که به دست شما نزدیک تر است. بیکر او میگوید «256T موثر از طریق درایو فشرده‌سازی می‌تواند تا سال 2025 وارد بازار شود و کسری از قیمت تمام شود».

در حالی که ارائه یک SSD 256 ترابایتی جلوتر از رقبا و با قیمت پایین تر، عالی به نظر می رسد، روش دستیابی به این امر بدون بحث نیست.

فشرده‌سازی شفاف، ویژگی موجود در SFX 5016 و انتقال آن از SFX 3016، یک ترفند محبوب است که از فناوری نوار وام گرفته شده است که به SSD اجازه می‌دهد تا با فشرده‌سازی آن، داده‌های بیشتری نسبت به ظرفیت فیزیکی خود ذخیره کند. همانطور که بیکر توضیح می دهد، یک SSD 3.84 ترابایتی می تواند 7.68 ترابایت داده های فشرده سازی 2:1 را برای "ظرفیت موثر" ذخیره کند. فروشندگان آرایه ذخیره‌سازی ظرفیت «TBe» - ترابایت مؤثر - را بر اساس دستیابی به یک نسبت فشرده‌سازی داده معین ارائه می‌کنند.»

اگرچه هیچ زمانبندی مشخصی برای آن وجود ندارد، اگر بیکر درست می گوید، ممکن است اواخر سال آینده شاهد اولین درایوهای 256 ترابایتی باشیم.

بیشتر از TechRadar Pro

وین ویلیامز یک فریلنسر است که اخبار را برای TechRadar Pro می نویسد. او 30 سال است که درباره کامپیوتر، فناوری و وب می نویسد. در آن زمان او برای اکثر مجلات PC در بریتانیا می نوشت و تعدادی از آنها را نیز راه اندازی، ویرایش و منتشر کرد.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است