متن خبر

جیمز وب برای اولین بار از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کرد؛ یکی از سردترین نواحی عالم

جیمز وب برای اولین بار از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کرد؛ یکی از سردترین نواحی عالم

شناسهٔ خبر: 655908 -




اخترشناسان با استفاده از ابزارهای تلسکوپ جیمز وب (JWST) موفق شدند برای اولین بار از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کنند. این یک سیاره عادی نیست زیرا سردترین سیاره فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است. این سیاره فراخورشیدی را همچنین می‌توان یکی از سردترین نواحی کشف شده در عالم دانست.

این سیاره فراخورشیدی که در یک منظومه سه‌تایی قرار دارد، «Eps Ind Ab» نام‌گذاری شده است. این منظومه‌ ستاره‌ای تقریباً ۱۲ سال نوری از زمین فاصله دارد. جرم Eps Ind Ab تقریباً شش برابر جرم سیاره مشتری است و به دور ستاره خود که یک کوتوله قرمز است، می‌چرخد. فاصله این سیاره از ستاره‌اش در حدود فاصله نپتون با خورشید است و این به آن معناست که حدود ۲۰۰ سال زمینی طول می‌کشد تا Eps Ind Ab یک دور کامل به دور ستاره‌اش بچرخد.

تلسکوپ جیمز وب با استفاده از ابزار «MIRI»، حالا موفق شده است از این سیاره فراخورشیدی سرد تصویربرداری کند. تحلیل Eps Ind Ab به دانشمندان کمک می‌کند تا تکامل سیارات غول‌پیکر گازی و سیستم‌های ستاره‌ای آن‌ها را بهتر درک کنند. این اولین باری است که جیمز وب موفق شده است از یک سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کند.

محققان در این تصویربرداری دریافتند جرم این غول گازی ابَرمشتری را دست‌کم گرفته بودند. آن‌ها همچنین دریافتند مدار این سیاره به دور ستاره‌اش بیضی شکل است و فاصله سیاره با ستاره‌اش در نزدیک‌ترین حالت، حدود ۲۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است. Eps Ind Ab همچنین در دورترین نقطه، در فاصله حدودی ۵۰ برابر فاصله زمین تا خورشید قرار می‌گیرد.

سیاره فراخورشیدی

ستاره‌ای که Eps Ind Ab به دور آن می‌چرخد، یک کوتوله قرمز به نام «Eps Ind A» است که دو همدم دارد، به این معنا که دو ستاره دیگر هم از گرانشی به این ستاره مقید هستند. این دو ستاره هردو کوتوله قهوه‌ای هستند و به آن‌ها «ستاره شگفت خورده» می‌گویند زیرا اجرامی هستند که مانند ستاره‌ها شکل می‌گیرند اما نمی‌توانند جرم کافی برای شروع فرآیندهای همجوشی هسته‌ای در مرکز خود را کسب کنند.

همین ویژگی‌ها سبب شد تا دانشمندان به مطالعه این سیاره فراخورشیدی علاقه‌مند شوند. تصویربرداری مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی بسیار دشوار است. نه تنها این اجرام سال‌های نوری از ما فاصله دارند، بلکه نور ستاره آن‌ها مانع آن می‌شود تا بتوان از خود سیاره تصویربرداری کرد.

اما جیمز وب با ابزار قدرتمند خود می‌تواند نور ستاره را مسدود کند و از سیاره فراخورشیدی تصویربرداری کند. در نتیجه این تصویربرداری آن‌ها دریافتند که این سیاره ابَرمشتری مملو از عناصر سنگین به ویژه کربن است که مولکول‌هایی مانند متان، دی‌اکسید کربن و مونوکسید کربن را می‌سازد. این مولکول‌ها، همان‌طور که حدس زده می‌شود، در سیارات غول‌پیکر گازی یافت می‌شوند.

این‌ نشان می‌دهد که جو سیاره همانند یک ابر ضخیم است. این تیم اکنون قصد دارد برای درک بهتر ترکیب شیمیایی سیاره و یافتن آب در آن، از آن طیف‌برداری کند.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است