تگزاس AG تحقیقاتی را در مورد یک گروه تبلیغاتی آغاز کرد که ایلان ماسک به دلیل «بایکوت کردن» X از آنها شکایت کرد
کن پکستون، دادستان کل تگزاس، روز پنجشنبه اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد فدراسیون جهانی تبلیغ کنندگان (WFA) آغاز می کند تا مشخص شود که آیا اعضای این گروه تجاری برای تحریم "بعضی پلت فرم های رسانه های اجتماعی" توطئه کرده اند یا خیر. در حالی که در بیانیه مطبوعاتی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی با نام نامگذاری نشدهاند، یکی از آنها احتمالاً ایلان ماسک X است که در ماه آگوست شکایتی علیه WFA تنظیم کرد و ادعا کرد که تبلیغکنندگان «بایکوت غیرقانونی سیستماتیک» این پلتفرم را ترتیب دادهاند.
پکستون در بیانیه مطبوعاتی گفت: «سازمانها و شرکتهای تجاری نمیتوانند برای مسدود کردن درآمدهای تبلیغاتی از نهادهایی که میخواهند تضعیف کنند تبانی کنند». درخواست سند امروز بخشی از تحقیقات در حال انجام است تا WFA و اعضای آن را در قبال هرگونه تلاشی برای دستکاری سیستم برای آسیب رساندن به سازمان هایی که ممکن است با آنها مخالفت کنند، پاسخگو باشد.
تعدادی از اعضای WFA - که شامل برندهای جهانی مانند IBM، شرکت کوکاکولا، و CVS Health میشود - از زمان تصاحب ایلان ماسک بر این شرکت، مبالغی را که برای تبلیغات در X خرج میکنند، متوقف کرده یا به میزان قابل توجهی کاهش دادهاند. به دنبال گزارشهایی از مرکز مقابله با نفرت دیجیتال و موضوعات رسانهای که نشان میداد Elon Musk's X نتوانسته پلتفرم خود را تعدیل کند و محتوای غیرقانونی یا نفرتانگیز را حذف کند، تعداد زیادی از تبلیغکنندگان، از جمله اپل و دیزنی، از X در نوامبر 2023 مهاجرت کردند. در آن زمان، سخنگوی کاخ سفید، ایلان ماسک را به خاطر یکی از پست های شخصی اش محکوم کرد که آن را «یهودستیزی و نژادپرستانه» خواند.
از آن زمان، X از بسیاری از تبلیغکنندگان و گروههای تبلیغاتی شکایت کرده است و ادعا میکند که این برندهای جهانی هزینههای تبلیغاتی خود را بر اساس تصمیمهای فردی کاهش نمیدهند، بلکه به طور جمعی برای جلوگیری از درآمد میلیاردها دلاری از X، توطئه میکنند. اکنون به نظر میرسد که AG تگزاس در حال ایجاد یک تحقیق از خودش
ماسک در پاسخ به پست پنجشنبه Paxton در X درباره تحقیقات تبلیغکننده گفت: «این هنوز یک مشکل بزرگ است.
درست مانند شکایت X، پکستون به یک سازمان غیرانتفاعی و غیرانتفاعی که از زمان متوقف شده در WFA، اتحاد جهانی برای رسانههای مسئول یا GARM متوقف شده است، نمیپردازد. این یک گروه مستقر در ایالات متحده بود که در سال 2019 تأسیس شد و شامل برخی از بزرگترین تبلیغ کنندگان این کشور بود. چارچوب ها و تعاریفی را برای شرکت ها ایجاد کرد تا سخنان مشوق عداوت و تنفر، ایمنی برند و اطلاعات نادرست را درک کنند.
تحقیقات AG اسناد و اطلاعاتی از GARM میخواهد که نشان دهد آیا به برندها گفته است که برخی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را که استانداردهای ایمنی برند آن را نقض میکنند تحریم کنند.
لیندا یاکارینو، مدیر عامل X، هنگام اعلام شکایت پلتفرم خود علیه تبلیغکنندگان، به گزارش ماه ژوئیه کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده که در حال تحلیل عملکردهای GARM است، استناد کرد. آن گزارش نشان داد:
از طریق GARM، شرکتهای بزرگ، آژانسهای تبلیغاتی و انجمنهای صنعتی در تحریمها و سایر اقدامات هماهنگ برای از بین بردن درآمد از پلتفرمها، پادکستها، رسانههای خبری و سایر محتوایی که توسط GARM و اعضای آن ناپسند تلقی میشد، شرکت کردند. این تبانی می تواند تأثیری بر حذف انواع محتوا و دیدگاه های موجود برای مصرف کنندگان داشته باشد.
GARM درهای خود را در ماه اوت، مدت کوتاهی پس از شکایت X، بست و بيان کرد که منابع یا منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت را ندارد.
در ماههای منتهی به این تحقیق، برخی از تبلیغکنندگان در واقع هزینه تبلیغات را در X از سر گرفتهاند، هرچند با نرخهای بسیار پایینتری نسبت به قبل. طبق گزارش ها، Comcast، IBM، Disney و دیگر برندهای بزرگ امسال به پلتفرم ماسک بازگشتند. علاوه بر این، X در ماه اکتبر اعلام کرد که با یونیلور برای از سرگیری هزینههای تبلیغاتی خود به توافق رسیده است و پلتفرم رسانه اجتماعی از ادعاهای خود علیه یونیلور که قبلاً X به عنوان یکی از شرکتهایی که در تحریم ادعایی شرکت کرده بود، صرفنظر میکند.
X و فدراسیون جهانی تبلیغات بلافاصله به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
ارسال نظر