متن خبر

تولید جت دوموتوره روسیه در ایران!

تولید جت دوموتوره روسیه در ایران!

شناسهٔ خبر: 435814 -




بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این تحلیل تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۰ شهریور ۱۳۵۳؛ مخالفت عربستان با افزایش قیمت نفت

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی که از آمریکا دیدن می‌کند، به خبرنگاران گفت: هنگامی کشورش حاکمیت خود را بر شرکت نفتی «عربی-آمریکایی» کامل کرد، قیمت نفت خام خویش را از سطح فعلی پایین‌تر خواهد آورد.

یمانی به خبرنگاران گفت: شما سیاست ما را می دانید. قیمت نفت باید از آنچه امروز در بازار عرضه می‌شود، کمتر باشد.

شرکت‌های نفتی آمریکایی اکنون مشترکا با عربستان سعودی در اکتشاف و استخراج نفت همکاری می‌کنند.

شیخ یمانی اعلام کرد: عربستان به هیچ وجه قصد ندارد از اوپک خارج شود و اصولا صحبت جدایی در اوپک درست نیست.

ایران ۴ میلیارد دلار تجهیزات مخابراتی می‌خرد

منابع نزدیک به وزارت دفاع آمریکا گزارشی دائر بر اینکه ایران برای خرید وسائل ارتباطی به ارزش تقریبی چهار میلیارد دلار از آمریکا مذاکراتی را آغاز کرده است، تایید نمودند.

طبق اظهار همین منابع، ایران مهندسان هوایی آمریکا را مامور خواهد کرد که یک سیستم جدید ارتباطات ملی ازجمله ارتباط به وسیله ماهواره‌ها برای نیازمندی‌های متنوع ازجمله آموزشی و اقتصادی کشور به وجود بیاورند.

موافقتنامه صدور گاز ایران به آلمان به زودی امضا می شود

موافقتنامه فروش گاز ایران به آلمان از راه شوروی به زودی بین ایران و آلمان امضا خواهد شد. آقای ویشنوسکی، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه جمهوری فدرال آلمان اعلام کرد: هیچ گونه مانعی در راه اجرای پروژه ارسال گاز ایران به آلمان وجود ندارد.

وی گفت: آلمان فدرال جای نخست را در بازرگانی خارجی ایران داراست و مذاکراتی که با مقامات ایرانی انجام شده نشان داد که زمینه‌ها و امکانات زیادی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

۳۰ شهریور ۱۳۷۳؛ بزرگ‌ترین کارخانه شیر خشک اروپا و آسیا در ایران ساخته می‌شود

بزرگ‌ترین کارخانه تولید شیر خشک و غذای کودک در سطح اروپا و آسیا با سرمایه گذاری مشترک سوئیسی «نستله» و شرکت ایرانی «می‌ماس» در ایران ساخته خواهد شد.

محمدرضا البرزی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئیس گفت: قرارداد این سرمایه گذاری به ارزش ۴۸ میلیون دلار پس از ۲ سال مذاکره دیروز به امضا رسید و کارخانه مذکور ظرف ۲ سال راه‌اندازی خواهد شد.

این کارخانه دارای سقف تولید سالانه ۲۰ هزار تن شیر خشک «نان» و ۲۰ هزار تن غذای کودک «سرلاک» است.

البرزی گفت : این سرمایه گذاری با حمایت دولت و در چارچوب طرح جذب سرمایه‌های خارجی انجام می گیرد و در این رابطه با توجه به حجم آن در کشور بی سابقه است.

وی ادامه داد: تولیدات این کارخانه علاوه بر تامین مصرف داخلی قادر به پوشش بازار خلیج فارس، ترکیه، جمهوری‌های شوروی سابق تا سنگاپور نیز خواهد بود.

سفیر کشورمان در سوئیس بیان کرد ک همراه با ساخت این کارخنه تکنولوژی انحصاری تولید ماده اولیه شیر خشک شرکت «نستله» نیز به ایران منتقل می شود.

وی ادامه دادک این نخستین بار است که «نستله» این تکنولوژی را به خارج از سوئیس منتقل می‌کند.

۳۰ شهریور ۱۳۸۳؛ واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد شد

هیات وزیران کلیه اشخاص حقیقی مالک خودرو در خارج از کشور را مجاز دانست با مراجعه به مرزهای گمرکی و پس از ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودی نسبت به واردات خودرو متعلق به خود اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند علاوه‌بر استفاده از روش گشایش اعتبار اسنادی از طریق حواله ای توسط سیستم بانکی، حداکثر تا سقف پنج خودرو اقدام به واردات کنند.

هیات وزیران واردات تجاری خودرو را طبق مقررات جاری صرفا از طریق گشایش اعتبار اسنادی امکان‌پذیر اعلام کرده است.

بورس کالای کشاورزی افتتاح شد

سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی روز گذشته با حضور محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی، دکتر حجتی وزیر جهاد کشاورزی و دکتر شیبانی رئیس کل بانک مرکزی گشایش یافت.

در مراسم آغاز به کار این بورس که پس از بورس فلزات دومین بورس کالای کشور به شمار می‌رود، وزیر بازرگانی در سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی در ساختار اقتصادی کشور گفت: بورس از نهادهای مهم اقتصادی است که امنیت خاطر را در کوتاه‌مدتف میان‌مدت و بلندمدت برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تامین می کند.

وی تاکید کرد: مشکلاتی در بخش کشاورزی وجود دارد که ازجمله می‌توان به یارانه‌ای بودن برخی کالاهایی که در بورس ارائه می‌شوند اشاره کرد که باید به‌تدریج حذف شود.

قراردادهای خارجی مشروط به مجوز مجلس شد

مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که به موجب آن دولت برای انعقاد قراردادهای مشارکت با شرکت‌های خارجی در امور خدمات فرودگاهی، حمل و نقل هوای و فعالیت‌های مخابراتی مجبور است از مجلس اجازه بگیرد.

بر این اساس شرکت‌های تاو و ترک‌سل برای فعالیت در فرودگاه امام و مخابرات ایران نیازمند مجوز مجلس هستند؛ مساله ای که مجلس مخالفت زیادی با آن دارد. این طرح به صورت دوفوریتی برای اصلاح مواد ۱۳۰ و ۱۲۴ برنامه سوم و الزامات دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی تصویب شد.

براساس ماده واحده این طرح، دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون در انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی و یا شرکت‌هایی که بیش از ۴۹ درصد سهام آنان متعلق به ایرانیان است، در موارد انعقاد قراردادهای مشارکت، پیش‌فروش خدمات فرودگاهی و خدمات پروازی در امور هوانوردی و حمل و نقل هوایی مندرج در ماده ۱۳۰ قانون برنامه سوم و واگذاری جزئی یا کلی فعالیت‌های مربوط به امور پست و مخابرات مندرج در ماده ۱۲۴ قانون برنامه سوم توسعه مجوز لازم را از مجلس اخذ نمایند.

ایران دو سال در انتظار فولاد سوریه

مقامات دولتی ایران به همراه جمعی از کارشناسان و مدیران وزارت صنایع و معادن برای پیگیری برنامه چند طرح صنعتی در سوریه به سر می‌برند.

یکی از اصلی ترین طرح های در حال پیگیری، ایجاد یک خط تولید فولاد در آن کشور است. طرحی که از دو سال گذشته تاکنون تنها در حد حرف و حدیث معطل مانده است. البته گفته شده این بار کندی روند مذاکره به ایران مربوط نمی شود بلکه این طرح سوری است که برنامه چنین طرحی را به تعویق انداخته است.

روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۸۱ برخی از روزنامه‌ها نوشتند، ایران در سوریه کارخانه فولاد می‌سازد، اما اجرا شدن چنین برنامه ای به نتایج تحلیل نمایندگان دو کشور از وضعیت بازار فولاد بستگی دارد.

۳۰ شهریور ۱۳۹۳؛ تولید جت دوموتوره روسیه در ایران

دفتر طراحی توپولف در مسکو در نظر دارد جت دو موتوره از نوع تی‌یو ۲۰۴ از سری اس‌ام را در ایران تولید کند. هر دو کشور در تلاشند تا خود را از وابستگی به تجهیزات هوایی طراحی و تولید غرب برهانند.

روزنامه تایمز چاپ مسکو نوشت: این مساله در دیدار نمایندگان بازرگانی دو کشور در یازدهمین نشست تجاری ایران و روسیه مطرح شد.

این نشست در ابتدا روی توافق امضا شده در ماه اوت درخصوص نفت در مقابل کالا متمرکز شده بود که براساس آن روسیه روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت از صادرات نفت ایران را می‌خرد و در مقابل کالا، خدمات و تجهیزات به ایران می‌دهد. مساله فروش تی یو ۲۰۴ روسی به ایران روز گذشته رسانه‌ای شده بود و در آن موقع آمریکا از روسیه خواست که این توافق را به هم بزند؛ زیرا مدعی بود بخشی از مالکیت معنوی موتورهای پس‌اس ۱۹۰ی۲، از شرکت آمریکایی پرات و ویتنی است.

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است