متن خبر

تلسکوپ جیمز وب شکل‌های عجیب و درخشانی در جو سیاره مشتری مشاهده کرد

تلسکوپ جیمز وب شکل‌های عجیب و درخشانی در جو سیاره مشتری مشاهده کرد

شناسهٔ خبر: 607713 -




اخترشناسان در بالای جو سیاره مشتری، آپشن های عجیب و درخشان جدیدی را شناسایی کرده‌اند که در نزدیکی لکه سرخ بزرگ آن واقع شده است.

جو مشتری بسیار متلاطم است و طوفان‌ها و سیستم‌های آب‌و‌هوایی قدرتمند و شدیدی دارد. لکه سرخ بزرگ سیاره بزرگ‌ترین طوفانی محسوب می‌شود که در منظومه شمسی رخ داده است. در واقع عظمت این طوفان به‌اندازه کل سیاره زمین است و از قرن‌ها قبل در جو مشتری تلاطم‌ دارد، هرچند ممکن است طوفان ثابتی نبوده باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) کیهان را با وضوح بالا از طریق طیف نزدیک به مادون قرمز یا مادون قرمز میانی مشاهده می‌کند و می‌تواند اطلاعات جدیدی را از جو مشتری به دست بیاورد. دانشمندان توضیح می‌دهند که در جو مشتری، فرایندهایی مانند تابش خورشیدی فرابنفش گاز هیدروژن را یونیزه می‌کند و یون‌هایی با بار مثبت به نام کاتیون‌های تری‌هیدروژن (+H3) ایجاد می‌کند.

کشف ساختارهایی جدید در جو سیاره مشتری

جو مشتری

این یون‌ها از خودشان درخشش مادون قرمز تولید می‌کنند که در مناطق میانی تا پایینی جو مشتری، ضعیف است و با آپشن های درخشان‌تر دیگر ترکیب می‌شوند.

آن‌ها اکنون با ارائه این توضیحات از کشف ساختارهای پیچیده‌ای از گاز خبر داده‌اند که غلظت متفاوتی با +H3 دارند. دانشمندان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد هرچند مکانیسم غالب برای یونیزاسیون هیدروژن نور خورشید است، احتمالاً فرایند دیگری در جریان است که باعث می‌شود این اشکال عجیب در گاز ظاهر شوند.

مشتری

«هنریک ملین»، دانشمند سیاره‌شناسی دانشگاه لستر بریتانیا، او میگوید :

«فکر می‌کردیم این منطقه واقعاً خسته‌کننده باشد اما به‌ندازه شفق شمالی جالب است. مشتری هرگز دست از غافلگیرکردن ما برنمی‌دارد!»

او می‌افزاید: «ساختارهای تازه‌ کشف‌شده در اعماق اتمسفر متلاطم پایینی مشتری و اطراف لکه سرخ بزرگ آن ایجاد می‌شوند و می‌توانند در ارتفاع حرکت کنند و ساختار اتمسفر بالایی را تغییر دهند. با این شرایط، می‌توان بيان کرد لایه‌های جو مشتری روی هم قرار گرفته‌اند و به روش‌های پیچیده‌ای که تاکنون مشاهده نشده، بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.»

خبرکاو

برچسب‌ها

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است