متن خبر

تقلای اینتل؛ در جستجوی سرمایه‌گذار چندین میلیارد دلاری برای آلترا

تقلای اینتل؛ در جستجوی سرمایه‌گذار چندین میلیارد دلاری برای آلترا

شناسهٔ خبر: 790773 -




گزارش‌های غیررسمی اشاره دارند که اینتل به‌دنبال یک شریک و سرمایه‌گذار برای یکی از شرکت‌های زیرشاخه خود، آلترا، می‌گردد که حدود یک دهه پیش با قیمت ۱۶ میلیارد دلار خریداری کرده بود.

چرا اینتل می‌خواهد سهام شرکت آلترا را بفروشد؟

اینتل در ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است که از جمله آنها می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد. این شرکت تصمیم گرفته است تا با فروش قسمتی از سهام شرکت آلترا (Altera) اقدام به تامین کمی نقدینگی برای خروج از وضعیت ناخوشایند فعلی کند. یک منبع ناشناس در مصاحبه با خبرگزاری CNBC اشاره کرده است که رقم مورد نظر اینتل در حدود ۱۷ میلیارد دلار است که با ارزش خریداری شده آلترا برابری می‌کند. اینتل اقدام تصاحب آلترا در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۶.۷ میلیارد دلار کرده بود.

افت ارزش سهام و کاهش سهم از بازار تراشه‌ها از اصلی ترین مشکلات اینتل در یک سال اخیر بوده که ضررهای سنگینی را برای این غول تراشه‌سازی به‌دنبال داشته است. مدیران اینتل به‌دنبال تغییرات گسترده هستند و می‌خواهند از سرمایه‌گذاران خصوصی برای تامین نقدینگی بهره ببرند. البته اینتل از کمک‌های دولتی و وام‌های چندین میلیارد دلاری هم بهره‌مند شده؛ اما هنوز با چالش‌های مالی فراوانی درگیر است.

پردازنده آلترا

سخنگوی اینتل از اظهار نظر پیرامون گزارش اخیر خودداری کرده است؛ اما این شرکت در گذشته اعلام کرده بود که می‌خواهد با عرضه اولیه سهام آلترا اقدام به کسب درآمد از آن کند که احتمالاً برای سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده است. افت شدید ارزش سهام باعث شده تا رقیب دیرینه آن، کوالکام، تمایل خود برای خرید کلی اینتل را اعلام کند. البته چنین اتفاقی به دور از واقعیت به‌نظر می‌رسد؛ زیرا چالش‌های حقوقی و موانع متعددی برای جلوگیری از انحصارطلبی کوالکام وجود خواهد داشت.

حضور چشمگیر و موفق انویدیا در بازار تراشه‌های هوش‌مصنوعی در کنار استقبال بالای کاربران از پردازنده‌های کامپیوتر AMD باعث شده است تا سهام اینتل در طی یک سال اخیر شاهد کاهش ۵۰ درصد از ارزش خود باشد. با این حال ممکن است با تزریق پول از طریق سهام‌داران خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، وضعیت اینتل در آینده کمی بهتر شود.

خبرکاو

ارسال نظر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.


تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است