متن خبر

تعلل در تعیین قیمت خودروهای وارداتی؛ بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید!

تعلل در تعیین قیمت خودروهای وارداتی؛ بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید!

شناسهٔ خبر: 440021 -




با گذشت هفت ماه از برگزاری سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای اتومبیل‌های وارداتی، قیمت این خودروها هنوز مشخص نشده و پس تحویل آن‌ها ناتمام باقی مانده است. تعلل در تعیین قیمت خودروهای وارداتی و کندی در فرایند تحویل آن‌ها، باعث شده است تا در عمل وعده واردات خودرو پوچ باشد.

براساس اظهارات «ضیغمی»، رئیس سازمان توسعه تجارت، تاکنون ۱۰۰ دستگاه چانگان CS35 پلاس تحویل متقاضیان شده است. این تعداد تحویل اندک خودرو با وعده‌های مکرر مسئولان در حوزه واردات خودرو در تضاد است. پیش از این در مورد واردات ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور صحبت می‌شد، درحالی‌که روی کاغذ تنها ۱۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است.

همچنین بخوانید: قیمت خودروهای وارداتی صفر‌کیلومتر در بازار شهریورماه ۱۴۰۲+ جدول

فرایند تعیین قیمت خودروهای وارداتی به‌عنوان یک سرعت‌گیرها در مسیر تحویل این خودروها عنوان شده است. به گفته ضیغمی، شورای رقابت بایستی قیمت این خودروها را تعیین کند. پس از تعیین قیمت نیز خودروها برای پرداخت وجه در سامانه بارگذاری می‌شوند. پس در عمل با یک سازوکار معیوب مواجه هستیم که حاصل آن تأخیر چندین ماهه در ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است.

قیمت خودروهای وارداتی را چه کسی تعیین می‌کند؟

در سوی دیگر، شورای رقابت از ارسال درخواست قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. براساس گفته‌های مسئولان این شورا، تاکنون درخواستی از سوی وزارت صمت برای تعیین بهای خودروهای وارداتی ارسال نشده است. مشخص نیست آیا مسئولان وزارت صمت سعی دارند شورای رقابت را از فرایند تخصیص خودرو کنار بگذارند یا آنکه تغییراتی در بهای نهایی خودروهای وارداتی ایجاد شده است. پیش از این و در جریان تعیین قیمت چانگان CS35 پلاس حواشی بسیاری پدید آمده بود. قیمت این خودرو تا زمان تکمیل وجه نهایی و صدور دعوت‌نامه تغییر کرد و موجب ناراحتی مشتریان شد.

قیمت خودروهای وارداتی

بازار خودرو طی ماه‌های گذشته تغییراتی را تجربه کرده است. یکی از این تغییرات، کاهش قیمت خودروهای مونتاژی است که به‌دلیل خروج مشتریان از بازار خودرو رخ داده است. بدیهی است تا زمانی که خودروهای مونتاژی با قیمتی مشابه در بازار قابل دسترسی باشند، نمی‌توان خودروهای وارداتی را که اغلب چینی هستند، با نرخ‌های گران‌مایه به مشتریان عرضه کرد. البته همانند همیشه، زیان‌دیدگان اصلی این تأخیر مصرف‌کنندگان نهایی و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی هستند.

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است