متن خبر

تصویر روز ناسا: تماس فضاپیمای اسیریس-رکس با بنو

تصویر روز ناسا: تماس فضاپیمای اسیریس-رکس با بنو

شناسهٔ خبر: 436057 -




فضاپیمای اسیریس-رکس (OSIRIS-REx) در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰، پس از نزدیک‌شدن به سطح کوچک و پر از سنگ سیارک نزدیک به زمین بنو ۱۰۱۹۵۵ (۱۰۱۹۵۵ Bennu)، بازوی خود را دراز و سیارک را لمس کرد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

در این نمای نزدیک که توسط دوربین SamCam فضاپیما ثبت شده، ظاهراً بخش جلویی نمونه‌برداری که ۳۰ سانتی‌متر (TAGSAM) قطر دارد و رویداد نمونه‌برداری «تماس و برخاست» (Touch-And-Go (TAG)) نامیده می‌شود، بعضی از سنگ‌ها را خرد می‌کند.

این تصویر درست پس از تماس با سطح سیارک در فاصله‌ ۳۲۱ میلیون کیلومتری سیاره زمین گرفته شده است. یک ثانیه بعد فضاپیما به منظور ضربه‌زدن به مقدار قابل‌توجهی سنگ‌پوشه (Regolith) بنو برای جمع‌آوری مواد سطحی سست، گاز نیتروژن شلیک کرد.

اکنون تقریباً سه سال بعد، در روز یک‌شنبه، ۲۴ سپتامبر، همان نمونه‌ها از سیارک بنو به سیاره زمین خواهد رسید. فضاپیمای اسیریس-رکس هنگامی که از نزدیکی زمین عبور می‌کند، کپسول برگشت نمونه را رها خواهد کرد. بیست دقیقه پس از رهایی، فضاپیما پیشران‌های خود را برای تغییر مسیر دادن از کنار زمین، روشن می‌کند. فضاپیما مسیر خود را به سمت مدار سیارک نزدیک به زمین ۹۹۹۴۲ آپوفیس (۹۹۹۴۲ Apophis) ادامه می‌دهد.

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است