متن خبر

تصویر روز ناسا: آرپ ۱۴۲ یا کهکشان مرغ مگس‌خوار

تصویر روز ناسا: آرپ ۱۴۲ یا کهکشان مرغ مگس‌خوار

شناسهٔ خبر: 437408 -




این تصویر که دوباره پردازش شده است و آرپ ۱۴۲ را با جزئیات فراوان نشان می‌دهد، اخیراً توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

چرا این کهکشان مارپیچی به این شکل درآمده است؟ فقط چند صد میلیون سال پیش، NGC 2936 (کهکشان بالایی جفت کهکشانی بزرگ در پایین تصویر) احتمالاً یک کهکشان مارپیچی معمولی بوده که به تنهایی درحال چرخش و ستاره‌زایی بود. سپس این کهکشان به کهکشان بیضوی پرجرم NGC 2937 (درست در زیر آن) بسیار نزدیک شد و به‌سرعت تغییر شکل داد.

NGC 2936 که گاهی به‌دلیل شکل ظاهری‌اش، کهکشان مرغ مگس‌خوار نامیده می‌شود، در اثر بر‌هم‌کنش گرانشی نزدیک تغییر شکل داده و کج می‌شود. در پشت رشته‌های تاریک غبار میان‌ستاره‌ای، ستاره‌های لاجوردی، بینی مرغ مگس‌خوار را تشکیل می‌دهند و مرکز مارپیچی‌شکل نشان‌دهنده یک چشم است. این جفت کهکشانی که باهم آرپ ۱۴۲ (Arp 142) نامیده می‌شوند، از نظر برخی شبیه به گرازماهی (Porpoise) یا پنگوئنی که از تخم محافظت می‌کند، هستند.

آرپ ۱۴۲ تقریباً در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار آبی (Hydra) قرار دارد. این دو کهکشان احتمالاً حدود یک میلیارد سال بعد ادغام شده و به یک کهکشان بزرگ‌تر تبدیل خواهند شد.

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است