متن خبر

تسلا 500 میلیون دلار برای آوردن پروژه ابررایانه دوجو به کارخانه بوفالو هزینه خواهد کرد

تسلا 500 میلیون دلار برای آوردن پروژه ابررایانه دوجو به کارخانه بوفالو هزینه خواهد کرد

شناسهٔ خبر: 445910 -




کتی هوچول، فرماندار ایالت روز جمعه طی یک کنفرانس مطبوعاتی تنها چند روز پس از آن که ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت ایلان ماسک، این پروژه را "شات طولانی" خواند، بيان کرد تسلا 500 میلیون دلار برای ساخت یکی از ابرکامپیوترهای به اصطلاح "دوجو" خود در کارخانه بوفالو، نیویورک هزینه خواهد کرد.

به گفته دفتر هوچول، تصمیم تسلا «از منبع تغذیه قابل اعتماد نیویورک، خط لوله استعداد قوی و در دسترس بودن فضای قابل استفاده برای پروژه مطلع شد».

دوجو که برای اولین بار در رویداد "روز هوش مصنوعی" تسلا در سال 2021 معرفی شد، یک ابررایانه است که برای کمک به پیشبرد هدف هنوز محقق نشده این شرکت برای ساخت خودروی خودران است. تسلا قصد دارد از این ابر رایانه برای پردازش مجموعه‌ای از داده‌های ویدیویی که از وسایل نقلیه الکتریکی خود خارج می‌شوند استفاده کند تا هوش مصنوعی را آموزش دهد که اکنون پیشرفته‌ترین نرم‌افزار کمک راننده خود را که آن را Full Self-Driving Beta می‌نامد، تقویت می‌کند. ماسک سال گذشته بيان کرد که تسلا قصد دارد "بیش از 1 میلیارد دلار" در دوجو هزینه کند.

آوردن پروژه دوجو به بوفالو آخرین تغییر در اولویت‌های تسلا برای این مکان است که به چیزی شبیه به یک غارت برای ایالت نیویورک تبدیل شده است. زمانی که تسلا "گیگافکتوری 2" نام داشت، کارخانه را از SolarCity در سال 2016 در اختیار گرفت، زمانی که شرکت پانل های خورشیدی مشکل دار را در سال 2016 خریداری کرد. ایالت تا آن زمان 750 میلیون دلار به این کارخانه اختصاص داده بود. تسلا قول داده بود که کاشی های سقف خورشیدی را در آنجا بسازد، اما برای تولید این محصول در مقیاس سخت تلاش کرد. شریک آن، پاناسونیک، در سال 2020 از کارخانه خارج شد و تسلا به استخدام افرادی که داده های آموزشی را برای نرم افزار کمتر پیشرفته Autopilot خود برچسب گذاری می کردند، متمرکز شد.

ماسک در آوریل گذشته بيان کرد که او معتقد است پروژه ابررایانه دوجو یک "شرط طولانی" است که می تواند "به روشی بسیار بسیار بزرگ ... در سطح چند صد میلیارد دلاری" نتیجه دهد.

او این موضوع را در این هفته در تماس با تحلیلگران تکرار کرد. او گفت: «این اصلاً چیز مطمئنی نیست، این یک برنامه پرخطر و با سود بالا است. ما در حال افزایش آن هستیم و برنامه‌هایی برای Dojo 1.5، Dojo 2، Dojo 3 و هر چیز دیگری داریم. پس ، می‌دانید، من فکر می‌کنم پتانسیل بالایی دارد، اما نوع اندازه آن به اندازه کافی ریسک بالا و بازدهی بالا دارد.»

در حالی که سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در کنفرانس مطبوعاتی هوچول مورد تشویق قرار گرفت، ماسک در یک پست رسانه اجتماعی در X این رقم را کم اهمیت جلوه داد و اشاره کرد که این شرکت در سال 2024 پول بیشتری را برای سخت افزار Nvidia خرج خواهد کرد.

ماسک در پستی در X نوشت: «فرماندار درست او میگوید که این یک سوپرکامپیوتر Dojo است، اما 500 میلیون دلار، در حالی که آشکارا مبلغ زیادی پول است، تنها معادل یک سیستم 10k H100 از Nvidia است. که در سخت افزار انویدیا امسال. در حال حاضر، سهم جدول رقابتی بودن در هوش مصنوعی حداقل چندین میلیارد دلار در سال است.

خبرکاو

ارسال نظر




تبليغات ايهنا تبليغات ايهنا

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرکاو است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است