تسلا 20 Cybercabs را در رویداد We, Robot رونمایی میکند و میگوید که میتوانید یکی را با قیمت کمتر از 30000 دلار خریداری کنید.
تسلا بالاخره Cybercab خود را معرفی کرد و به نظر می رسد یک Cybertruck کوچکتر، شیک تر و دو نفره باشد. و در حالی که بسیاری انتظار داشتند حداقل یک نمونه اولیه از یک رباتاکسی بدون فرمان یا پدال وجود داشته باشد، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، طرفداران خود را با مجموعه ای متشکل از 20 وسیله نقلیه خوشحال کرد.
رویداد پر زرق و برق "ما، ربات" در استودیو برادران وارنر دیسکاوری روز پنجشنبه برگزار شد. قبل از راه رفتن روی صحنه، ماسک به سمت یک رباتاکسی رفت که درهای آبکی خود را باز کرد و دمو کوتاهی را در خیابان های به خوبی نگهداری شده استودیوی هالیوود انجام داد.
ماسک ادعاهای قبلی را تکرار کرد که هزینه حمل و نقل خودمختار آنقدر پایین خواهد بود که شبیه "حمل و نقل انبوه فردی" خواهد بود. او بيان کرد که معتقد است میانگین هزینه عملیاتی Cybercab در طول زمان حدود 0.20 دلار در هر مایل خواهد بود.
ماسک گفت: «و شما میتوانید یکی از آنها را بخرید،» و اضافه کرد که هزینه خودرو زیر 30000 دلار خواهد بود.
ماسک همچنین بيان کرد که انتظار دارد تسلا سال آینده "FSD بدون نظارت در تگزاس و کالیفرنیا" را با مدل 3 و مدل Y آغاز کند. او اذعان کرد که نسبت به جدول زمانی بسیار خوش بین است، اما بيان کرد که انتظار دارد Cybercab تا سال 2026 یا 2026 تولید شود. قبل از 2027."
وقتی ماسک بيان کرد که میتوانند خود Cybercabs را در این رویداد آزمایش کنند، طرفداران تشویق شدند.
یکی از بازدیدکنندگان رویداد به TechCrunch گفت: "آنها حدود 20 نفر از آنها در کل منطقه کاملاً بدون نظارت رانندگی می کنند."
به گفته ماسک، روباتاکسی همچنین شارژر ندارد و در عوض دارای «شارژ القایی» است که نوعی شارژ بیسیم است.
روبووان و اپتیموس
تسلا در این رویداد از یک روبووان غافلگیرکننده رونمایی کرد، یک اتوبوس خودکار با ظاهر شیک که می تواند تا 20 نفر را حمل کند و همچنین کالا را حمل کند. هیچ جدول زمانی برای این وسیله نقلیه فاش نشده است - فقط یک حرکت دستی از آینده ای است که می تواند ظاهر جاده ها را تغییر دهد.
ماسک همچنین تقریباً دوازده ربات انسان نما Optimus را معرفی کرد و دیدگاه خود را برای آینده ای به اشتراک گذاشت که در آن روبات ها به عنوان دوست و کمک کننده با قیمت پایین حدود 20000 تا 30000 دلار عمل کنند. آن رباتها در میان انسانها در این رویداد قدم میزدند، مانند رقصندگان گوهرو میرقصیدند و حتی نوشیدنیها را با هم مخلوط میکردند.
همچنین به نظر میرسید که آنها با مهمانان صحبت میکردند و میتوانستند لهجهها و شخصیتهای صوتی مختلف را به دستور انجام دهند. اگرچه مشخص نیست که آیا این قابلیتها و حرکات رباتها توسط یک انسان از راه دور کنترل میشوند یا خیر.
تاریخچه و زمینه Robotaxi
تسلا در ابتدا قرار بود Robotaxi یا Cybercab خود را در ماه آگوست معرفی کند، اما پس از درخواست مدیر اجرایی "تغییر طراحی مهم در قسمت جلو"، رونمایی را به تعویق انداخت.
رونمایی رباتاکسی بخشی از تلاش تسلا برای رفتن به "توپ به دیوار برای استقلال" در سال جاری پس از اولویت دادن به تولید یک خودروی برقی 25000 دلاری و اخراج 10 درصد از کارکنان از جمله بیشتر تیم شارژ است. اما دیدگاه ماسک از آینده رانندگی خودران سالهاست که مطرح بوده است و دلیل عمدهای که سرمایهگذاران سهام تسلا را نه به عنوان یک خودروساز، بلکه به عنوان یک شرکت فناوری قیمتگذاری میکنند، دارد.
نمونه اولیه Cybercab نشان دهنده نیمی از مفهوم تجاری ماسک است که حداقل از سال 2019 ارائه کرده است، که در آن این خودروساز ناوگان رباتاکسی اختصاصی خود را بر روی یک برنامه سواری-تگرگ تسلا اجرا می کند، که تسلا در طول سه ماهه اول خود با سرمایه گذاران تماس گرفت.
ماسک نیمی دیگر از استراتژی را مشابه Uber یا Airbnb توصیف کرده است که در آن مالکان تسلا میتوانند وسایل نقلیه مجهز خود را به برنامه سواری تسلا اضافه کنند تا زمانی که از خودروها استفاده نمیشود، درآمد بیشتری کسب کنند، و تسلا از آن استفاده خواهد کرد. 25٪ تا 30٪ از درآمد (مشابه با نرخ برداشت اپ استور اپل). ماسک همچنین بيان کرد که تسلا پیش بینی کرده بود که سواری با روباتاکسی هزینه کمتری نسبت به حمل و نقل عمومی داشته باشد، اما او در مورد زمان آن چیزی نگفت.
تا اواسط سال آینده، ما بیش از یک میلیون خودروی تسلا با سختافزار کامل خودران در جادهها خواهیم داشت، آپشن های کامل، در سطح قابل اطمینانی که فکر میکنیم هیچکس نیازی به توجه ندارد، یعنی میتوانید بروید. ماسک در مراسم روز خودمختاری تسلا در سال 2019 گفت. از نقطه نظر ما، اگر یک سال، شاید یک سال و سه ماه به جلو بروید، اما مطمئناً سال آینده، بیش از یک میلیون رباتاکسی در جادهها خواهیم داشت. ناوگان با یک به روز رسانی هوایی از خواب بیدار می شود. این تمام چیزی است که لازم است. » البته تا سال 2020 این اتفاق نیفتاد.
نرم افزار کامل خودران تسلا، که امروزه روی صدها هزار وسیله نقلیه وجود دارد، برای درک محیط اطراف تنها به دوربین ها متکی است. کارشناسان صنعت می گویند که این رویکرد فقط بینایی دلیلی است که چرا این نرم افزار علی رغم نامش هنوز به طور کامل خودران نیست. FSD میتواند بسیاری از وظایف رانندگی خودکار را انجام دهد، اما همچنان به یک انسان پشت فرمان نیاز دارد که مراقب باشد و در صورت نیاز مسئولیت را بر عهده بگیرد.
همچنین مشخص نیست که تسلاهای موجود حتی سخت افزار مناسبی برای رسیدن به این آینده کامل خودران که ماسک سال ها وعده داده است، داشته باشد. همانطور که ماسک در ماه جولای در X منتشر کرد، افزایش تقریباً 5 برابری در تعداد پارامترهای مورد نیاز برای تقویت هوش مصنوعی نسل بعدی تسلا "بدون ارتقاء رایانه استنتاج خودرو بسیار دشوار است. "
صرف نظر از این، اگر تسلا بخواهد رانندگی خودکار سطح 4 را تجاری کند - به این معنی که وسیله نقلیه می تواند تحت شرایط خاصی بدون نیاز به نیروی انسانی رانندگی کند - باید موارد ایمنی را اثبات کند. تسلا تحت تحقیقات فدرال متعددی برای تصادفات مرگباری بوده است که در زمانی که Autopilot، سیستم کمک راننده پیشرفته سطح پایین تر تسلا در محل بود، اتفاق افتاده است. کالیفرنیا سختترین فرآیند صدور مجوز را برای آزمایش و استقرار وسایل نقلیه خودران دارد، اما در بسیاری از ایالتهای دیگر، تسلا باید حداقل نشان دهد که خودروهایش میتوانند با خیال راحت خود را کنار بزنند.
سپس موضوع فقدان فرمان یا پدال Cybercab وجود دارد که آن را از انطباق با قوانین ایمنی خودرو فدرال خارج می کند. کروز جنرال موتورز قبلاً تلاش کرده بود تا رباتاکسی هدفمند خود، Origin را به تولید برساند، اما موفق به کسب تأییدیه های لازم از اداره ملی ترافیک و ایمنی بزرگراه ها قبل از لغو پروژه نشد.
ارسال نظر